Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-25, 18:49
  #1
Medlem
Kan inte nåt vidare om datorer. Har en typ 15 år gammal stationär dator med Windows XP som vi har lagrat en massa foton på. Samt att jag skriver mina arbetstider i ett excellprogram där.
Är väl egentligen det enda av värde i den datorn.
Hur får jag över det till en laptop med Windows 10? Finns ett excellprogram i den med.
Har försökt att lägga in några excellmappar som var lagrade på en USB sticka men verkade ont som laptopen tog emot det.
Fotona har jag nog inte testat än tror jag🤔🙄.
Har även problem att föra över från iPhone till datorn.
Vill hiva ut det gamla skrället men måste lösa detta först!😨
Citera
2017-12-25, 18:57
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbattmanen
Kan inte nåt vidare om datorer. Har en typ 15 år gammal stationär dator med Windows XP som vi har lagrat en massa foton på. Samt att jag skriver mina arbetstider i ett excellprogram där.
Är väl egentligen det enda av värde i den datorn.
Hur får jag över det till en laptop med Windows 10? Finns ett excellprogram i den med.
Har försökt att lägga in några excellmappar som var lagrade på en USB sticka men verkade ont som laptopen tog emot det.
Fotona har jag nog inte testat än tror jag🤔🙄.
Har även problem att föra över från iPhone till datorn.
Vill hiva ut det gamla skrället men måste lösa detta först!😨

Gör backups på det du vill föra över - https://www.easeus.com/backup-software/tb-free.html.

Det där med usb agerandet får du förtydliga.
Citera
2017-12-25, 19:12
  #3
Medlem
2560ps avatar
Rör det sig om mänder av foton kan ju det bli rätt mycket data, finns förvisso hyggligt stora usb-minnen men jag hade nog satsat på en extern hårddisk. Går bra mycket fortare.

Vad menar du med excel-mapp och excelprogram? Är det MS Excel vi pratar om, eller är det Open Office eller liknande? Om filerna är sparade i xls eller xlsx-format så ska det inte vara några problem att öppna dem i Excel.
Citera
2017-12-25, 19:43
  #4
Medlem
Ang excell: Ja alltså det som är sparat i en mapp, filer heter det så?
Har sparat ner lite gamla såna på ett USB minne (dock inte allt för tillfället)
Kollade lite precis nu. Gamla uppgifter fram till en viss månad (september 2010) går att öppna på laptopen. Men senare heter ”filerna” .shs (något började kallas Ole klipp då nån gång med)
Dom går ej att öppna. Jag har i alla fall inte gjort nåt medvetet då. Är ingen livsviktig information men vore bra om man kunde få rätt på det.
Fotona får jag kolla senare.
Citera
2017-12-25, 19:54
  #5
Medlem
2560ps avatar
Aha, förstår. Lite info här: https://sv.wikipedia.org/wiki/.shs

Hoppas du får ordning på grejerna, trist att förlora foton (även om man aldrig kollar på dom, haha)
Citera
2017-12-25, 23:36
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Varför inte bara skaffa en vanlig extern hårddisk och kopiera allt du vill ha kvar?
Du behöver ändå en backup, ifall något händer, datorer går sönder eller stjäls vet du!

Vad gäller dina SHS-filer, de riktiga filerna ligger någonstans, radera inget, kopiera allt och leta sedan...
Citera
2017-12-26, 09:39
  #7
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2017-12-26, 11:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Varför inte bara skaffa en vanlig extern hårddisk och kopiera allt du vill ha kvar?
Du behöver ändå en backup, ifall något händer, datorer går sönder eller stjäls vet du!

Vad gäller dina SHS-filer, de riktiga filerna ligger någonstans, radera inget, kopiera allt och leta sedan...

Har dom flesta foto på en gammal extern hårddisk. Men den används samtidigt av ungarna att kolla film mm. Så för att vara på säkra sidan borde jag kanske sparat allt på en ny hårddisk? Windows 10 ska alltså kunna ”hantera” gamla lagrade foton? Man hör ju ibland att en del foton är sparade i ”fel format”. Har även en del inspelat från filmkamera på SD kort som jag inte blir klok på hur jag ska få in i datorn.
Är som sagt väldigt okunnig och tyvärr ointresserad av sånt här, men inser att jag måste försöka lära mej lite..
Citera
2017-12-26, 11:29
  #9
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbattmanen
Har dom flesta foto på en gammal extern hårddisk. Men den används samtidigt av ungarna att kolla film mm. Så för att vara på säkra sidan borde jag kanske sparat allt på en ny hårddisk? Windows 10 ska alltså kunna ”hantera” gamla lagrade foton? Man hör ju ibland att en del foton är sparade i ”fel format”. Har även en del inspelat från filmkamera på SD kort som jag inte blir klok på hur jag ska få in i datorn.
Är som sagt väldigt okunnig och tyvärr ointresserad av sånt här, men inser att jag måste försöka lära mej lite..

SD till dator - https://www.google.se/search?q=%C3%B...hrome&ie=UTF-8.

System restore = backups, den inbyggda funktionen kommer i framtiden att försvinna i W10 så Ms hänvisar till 3:dje parts program.
Citera
2017-12-26, 12:45
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbattmanen
Har dom flesta foto på en gammal extern hårddisk. Men den används samtidigt av ungarna att kolla film mm. Så för att vara på säkra sidan borde jag kanske sparat allt på en ny hårddisk? Windows 10 ska alltså kunna ”hantera” gamla lagrade foton? Man hör ju ibland att en del foton är sparade i ”fel format”. Har även en del inspelat från filmkamera på SD kort som jag inte blir klok på hur jag ska få in i datorn.
Är som sagt väldigt okunnig och tyvärr ointresserad av sånt här, men inser att jag måste försöka lära mej lite..
Skilj på hårddisk för dagligt bruk och backup.
En ny är också så mycket större.
Externa diskar är också väldigt känsliga för våld, ett slag och de kan vara döda.

Så länge filerna heter jpg och så vidare är det inga problem.

Om detta är så jobbigt för dig, varför köper du inte en Mac?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback