2006-01-19, 11:29
Medlem
Fordies avatar
Tjena tjena.

Tänkte höra hur det går för er med damp/adhd som käkar concerta? Främst 18mg om dagen då.

Vad har ni fått för effekt? Positiva, negativa?
Är det toleranshöjande så man behöver mer efter ett tag?

Har sökt och läst igenom kanske 15 trådar men knappast fått något klart svar, så det vore snällt om ni kunde svara.

Tack på förhand!

/Fordie
Citera
2006-01-19, 12:42
Medlem
Nemesis1s avatar
Det fungerar helt ok... Man blir lite mer drivkraftig och får lättare att koncentrera sig... Inget mirakelpiller, men det funkar bra utan några nämnvärda bieffekter... Har aldrig heller upplevt någon toleransökning...
Citera
2006-01-19, 14:03
Medlem
Fordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Det fungerar helt ok... Man blir lite mer drivkraftig och får lättare att koncentrera sig... Inget mirakelpiller, men det funkar bra utan några nämnvärda bieffekter... Har aldrig heller upplevt någon toleransökning...

Allright. Tack så mycket för svaret.
Hur är motoriken och humöret?
Mindre lättretad?

Iofs misstänker jag att det är ganska individuellt, alla med damp är ju inte lättretade.

/Fordie
Citera
2006-01-19, 14:09
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Allright. Tack så mycket för svaret.
Hur är motoriken och humöret?
Mindre lättretad?

Iofs misstänker jag att det är ganska individuellt, alla med damp är ju inte lättretade.

/Fordie
Märkte inga skillnader på humöret iaf... Minns inte hur det var med motoriken, har för mig att den kan ha blivit mer fokuserad, men det är inte säkert...
Citera
2006-01-20, 15:24
Medlem
För mig har det varit suveränt.
Dock inte särskilt aggrodämpande då det inte är "nedåt".
Å andra sidan så är man inte lika impulsiv utan tankarna flowar mer jämnt och i rätt ordning.
Citera
2006-01-20, 15:25
Medlem
Det hur väl inte riktigt till topic, men Damp finns väl inte som diagnos längre?
Citera
2006-01-21, 19:49
Medlem
anarquistas avatar
ADHD och ADD finns som diagnos. DAMP kanske har försvunnit.
Citera
2006-01-21, 20:34
Medlem
Nemesis1s avatar
DAMP är i min mening ett typiskt svennefenomen... Förkortningen är visserligen inte svensk (deficitis in attention, motorcontrol and perception) men jag har aldrig hört den användas utanför Sverige... Dessutom är den ingrodd i det svenska slangspråket (att "dampa", bli hysteriskt förbannad på något), medan ADHD bara har börjat bli vanligt i folkmun på senare tid...
Citera
2006-01-21, 21:51
Medlem
mrbonkerss avatar
Citat:
DAMP är i min mening ett typiskt svennefenomen... Förkortningen är visserligen inte svensk (deficitis in attention, motorcontrol and perception) men jag har aldrig hört den användas utanför Sverige... Dessutom är den ingrodd i det svenska slangspråket (att "dampa", bli hysteriskt förbannad på något), medan ADHD bara har börjat bli vanligt i folkmun på senare tid...
DAMP-diagnosen används väl endast i sverige? däremot är ADD/ADHD välkänt utomlands. det gick en dokumentär om DAMP/ADHD för ett antal veckor sedan, det har varit mycket kontroverser runt de diagnoserna, det handlade även om något stort arkiv med journaler som brändes. kommer bara inte ihåg vem som gjort dokumentären..
Citera
2006-02-05, 05:32
Bannlyst
Diagnos ?

Citat:

Har ni som tagit Concerta haft det som medicinsk bruk?
Nått man blir hög av vid större doser ?
Citera
2006-02-05, 18:03
Medlem
Liten_smurfs avatar
Mycket bra! Fick bla bättre tålamod mm. Sen gick jag ner 10kg på 3 mån
Haft concerta i snart 3 år. Tar maxdosen nu på 54mg.
Citera
2006-02-05, 18:44
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hon_
Har ni som tagit Concerta haft det som medicinsk bruk?
Nått man blir hög av vid större doser ?
Ja, det har varit frågan om medicinskt bruk... Och ja, tar man mer blir man hög...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in