Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2017-12-25, 13:35
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Låter bra. Två frågor bara:
När du skriver att "upphöra med kolonisering av omdiskuterat land", menar du då att det tills vidare bör vara olagligt för judar att köpa mark på Västbanken?
Och skulle du acceptera israelisk militär kontroll i ett internationellt Jerusalem?
Jag vet inte i praktiken hur kolonisationen går till, men om FN säger åt Israel att ligga lågt tills konflikten är hanterbar på ett fredligt vis, så tycker jag att de ska göra så.
Jag får känslan att att Israel trycker på för nya bosättningar och nya bosättningar för att straffa palestinier av någon anledning.
Dom skulle kunna vara mycket ödmjukare på den punkten.

Om man får en fredlig samverkan om jerusalem så behövs ingen militär, det är ju terroristnojan (som, än så länge, nog är befogad) som driver fram militär kontroll.

Gibraltar, och Nordirland har öppna gränser, så det går. Varför skulle det inte gå i israel?
Citera
2017-12-25, 13:45
Avstängd
[quote=pollenper|62709061Jag får känslan att att Israel trycker på för nya bosättningar och nya bosättningar för att straffa palestinier av någon anledning.[/quote]
Israel trycker på med bosättningar för att enligt dem handlar det om "Judea och Samarien" en del av det gamla israeliska kärnlandet. Tidigare ledare som Menachem Begin var öppna med att de ville att Israel skulle fortsätta t o m på östra sidan av Jordanfloden och än idag är det väldigt flytande vilka gränser Israel egentligen anser sig ha rätt till.

Palestinierna skall straffas för att de bor på "fel" plats.
Citera
2017-12-25, 13:50
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Israel trycker på med bosättningar för att enligt dem handlar det om "Judea och Samarien" en del av det gamla israeliska kärnlandet. Tidigare ledare som Menachem Begin var öppna med att de ville att Israel skulle fortsätta t o m på östra sidan av Jordanfloden och än idag är det väldigt flytande vilka gränser Israel egentligen anser sig ha rätt till.

Palestinierna skall straffas för att de bor på "fel" plats.

Det där tänkandet gör ju att villigheten till kompromiss effektivt urholkas.
Hur ska man få fred utan kompromisser?
Kan man lära sig av Nordirland?
Citera
2017-12-25, 13:54
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag vet inte i praktiken hur kolonisationen går till, men om FN säger åt Israel att ligga lågt tills konflikten är hanterbar på ett fredligt vis, så tycker jag att de ska göra så.
Jag får känslan att att Israel trycker på för nya bosättningar och nya bosättningar för att straffa palestinier av någon anledning.

Om man får en fredlig samverkan om jerusalem så behövs ingen militär, det är ju terroristnojan (som, än så länge, nog är befogad) som driver fram militär kontroll.

Gibraltar, och Nordirland har öppna gränser, så det går. Varför skulle det inte gå i israel?

Varken Gibraltar eller Nordirland hade en stor population av islmaister, eller hur?
Citera
2017-12-25, 13:55
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Många bosättare än varken motiverade av ideologiska eller religiösa faktorer, utan snarare praktiska orsaker (nära till naturen, mer glesbefolkat etc). De har heller inget emot palestinier, men köper helt enkelt mark från dem, och betalar ofta över marknadspriset pga att frågan är så kontroversiell. https://www.vox.com/2016/9/26/13031528/life-israel-settlements-palestine
Sedan finns det självklart vissa aggressiva bosättare, precis som att det finns vissa aggressiva palestinier. De utgör dock en klar minoritet.

Citat:

Dels på grund av den internationella geopolitiska situationen, dels eftersom vissa palestinier uppfordras av sina föräldrar som att deras livssyfte är att bli "martyrer" (terrorister).
Citera
2017-12-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semenomore2
Alltså har Judarna rätten då det bor fler judar än Palestinier i området.
Både de judar och palestinier som idag bor i området har rätt att bo där.
Citera
2017-12-25, 14:19
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Både de judar och palestinier som idag bor i området har rätt att bo där.
Amen! Äntligen nån som inte är ideologiskt besatt...
Citera
2017-12-25, 14:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Många bosättare än varken motiverade av ideologiska eller religiösa faktorer, utan snarare praktiska orsaker (nära till naturen, mer glesbefolkat etc). De har heller inget emot palestinier, men köper helt enkelt mark från dem, och betalar ofta över marknadspriset pga att frågan är så kontroversiell. https://www.vox.com/2016/9/26/13031528/life-israel-settlements-palestine
Sedan finns det självklart vissa aggressiva bosättare, precis som att det finns vissa aggressiva palestinier. De utgör dock en klar minoritet.

Dels på grund av den internationella geopolitiska situationen, dels eftersom vissa palestinier uppfordras av sina föräldrar som att deras livssyfte är att bli "martyrer" (terrorister).
Vad tycker du israel bör/kan bidra med inför en fredsförhandling.
Du kan ju inte koppla bort bosättningarna.
De är ju en stötesten för halva världen, eller är det något som är oförhandlingsbart?
Citera
2017-12-25, 14:39
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Vad tycker du israel bör/kan bidra med inför en fredsförhandling.
Du kan ju inte koppla bort bosättningarna.
De är ju en stötesten för halva världen, eller är det något som är oförhandlingsbart?
De största bosättningarna tar endast upp ca 5% av Västbankens landyta. Israel har vid flera tillfällen erbjudit att ge palestinierna de resterande 95% av VB + 100% av Gaza (och oanvända delar av nuvarande Israel) i utbyte mot att den nya palestinska staten går med på en långvarig fred (dvs en demilitariserad palestinsk stat för att hindra terrorattacker).

Jag tycker det är synd att stora delar av omvärlden är så besatta av att alla bosättningar måste bort, för det kommer aldrig hända. Det är också logiskt att Israel ska vara större än Palestina eftersom Israel accepterar arabiska medborgare medan Palestina absolut inte vill ha några judar inom sina gränser.

Det bästa att göra nu är väl bara att vänta och se, och hoppas på att den palestinska regimen går med på att hålla folkomröstning om en föreslagen tvåstatslösning, tex den jag skrev om i introt till den här tråden.
Citera
2017-12-25, 15:39
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
De största bosättningarna tar endast upp ca 5% av Västbankens landyta. Israel har vid flera tillfällen erbjudit att ge palestinierna de resterande 95% av VB + 100% av Gaza (och oanvända delar av nuvarande Israel) i utbyte mot att den nya palestinska staten går med på en långvarig fred (dvs en demilitariserad palestinsk stat för att hindra terrorattacker).

Jag tycker det är synd att stora delar av omvärlden är så besatta av att alla bosättningar måste bort, för det kommer aldrig hända. Det är också logiskt att Israel ska vara större än Palestina eftersom Israel accepterar arabiska medborgare medan Palestina absolut inte vill ha några judar inom sina gränser.

Det bästa att göra nu är väl bara att vänta och se, och hoppas på att den palestinska regimen går med på att hålla folkomröstning om en föreslagen tvåstatslösning, tex den jag skrev om i introt till den här tråden.
men du håller med om att vissa bosättningar är extra besvärliga.?
Jag anser att det är ett bekymmer att palestiniernas enda förhandlingsfördel är att erbjuda fred.
Föroppningsvis inte bara på israels villkor
Citera
2017-12-25, 15:55
Medlem
Röstade för annan lösning....Atombomba dom och allah AraBeR
Citera
2017-12-25, 16:26
Avstängd
Citat:
Kan man lära sig av Nordirland?
Konflikterna är inte speciellt lika. Visserligen koloniserade britterna Nordirland, men för ett bra tag sedan, de skickar inte in nya bosättare idag. Både katoliker och protestanter är också brittiska medborgare, området är en internationellt erkänd del av UK, inte ockuperat territorium.

Men visst, det faktum att både Irland och UK varit del av EU som förväntat sig återhållsamhet har säkert hjälpt till att lägga lock på konflikten, och kunde man mot förmodan få till något liknande där nere skulle det kunna hjälpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in