Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-22, 22:00
Medlem
Tullverkets hemsida är jävligt otydlig. Det står att gränsen för moms är köp över 1500 kronor, och att det värdet gäller för samtliga varor man har köpt. Betyder det samtliga varor i ett paket, eller samtliga varor inom en viss tidsmån?
Citera
2017-12-22, 22:47
Medlem
Moms ska betalas på alla varor som är inköpt utanför EU, däremot så utgår inte tull på varor som understiger 1500 Sek per vara, ibland har tullen ( eller Postnords tullavd ) klumpat ihop allt som kommer samtidigt till samma köpare och krävt tull.
Jag blev debiterad tull då 3 varor kom samtidigt till Arlanda så nu beställer jag från olika leverantörer.
Citera
2017-12-22, 22:54
Medlem
Detta var inte så krångligt eller?

"När du handlar varor av ringa värde från ett land utanför EU behöver du i vissa fall inte betala någon tull eller moms.
Bestämmelserna för försändelser av ringa värde, även kallade lågvärdeförsändelser, är olika beroende på vilket värde din försändelse har. Dessutom gäller inte tull- och momsbefrielsen för alla varor. För att du ska kunna avgöra om du ska betala tull och moms för din vara eller inte behöver du veta hur din vara är beställd och vilket värde den har.

Värd högst 1 500 kronor
En försändelse som skickas direkt till dig från ett land utanför EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 500 kronor är befriad från tull, men inte från moms.

Värd högst 300 kronor
En försändelse som skickas direkt till dig från ett land utanför EU och som innehåller varor (till exempel utländska periodiska publikationer) med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriad från tull och moms.

Befrielsen från moms gäller inte för postorderförsändelse (förutom utländska periodiska publikationer). Med postorderförsändelse menas en försändelse med varor som du har beställt via till exempel nätet, post eller telefon."
Citera
2017-12-22, 22:57
Medlem
Så det gäller per paket men om det kommer fler samtidigt så kan man som jag råka ut för tullavgift och då får man överklaga om man så vill.
Citera
2021-06-18, 18:31
Medlem
Hur fungerar det om man köper en tjänst från ett land utanför EU, t.ex. Norge? Ska man som privatperson då enligt lagen ta upp inköpet i deklarationen och betala 25% moms? Finns det något lägsta belopp som man inte behöver betala moms enligt lagen? Jag har sökt lite på skatteverket.se, men hittar ingen information för privatpersoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in