Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Lejon både honor och hannar tar hand om ungarna...honorna jagar, hannen är barnvakt under tiden.
inga hemmafruar eller lejonhannar med bäst pension alltså.
Jag är inte säker på vad din poäng är. Jag gissar här:
1) Det finns inga beteendeskillnader mellan hanlejon och honlejon.
2) Om det mot förmodan skulle finnas några beteendeskillnader mellan hanlejon och honlejon så är de i alla fall inte medfödda utan socialt konstruerade.
Skämt åsido - jag har väldigt svårt att förstå hur du på allvar kan hävda att det är osannolikt (till och med
ologiskt) att det finns medfödda skillnader mellan män och kvinnor när de finns i varje annan djurart, när studie efter studie finner den och när enkel logik ger vid hand att vi utvecklats under helt andra förhållanden än de som råder idag, och att det sannolikt påverkat mäns och kvinnors medfödda drivkrafter och egenskaper på olika sätt.
Att män och kvinnor generellt sett är olika innebär inte att det inte finns överlappningar, eller att vi bör tvinga alla personer ur det ena könet att göra aktivitet A och alla personer ur det andra könet att göra aktivitet B. Men det kanske innebär att män som grupp prioriterar annorlunda än kvinnor som grupp. Och dessa prioriteringar riskerar då ge mätbara utslag, exempelvis att kvinnor som grupp kanske prioriterar tid med barnen högre än vad män som grupp gör. Helt utan att samhället eller någon annan tvingar någon till något. Och kanske kan det vaa så att vi människor är som lyckligast när vi själva får råda över våra liv så mycket som möjligt.