2017-12-21, 14:10
Bannlyst
Jag har en frys som jag förvarar väldigt mycket fryst mat i då jag har väldigt långt till butiken. Nästan all min mat är fryst. Jag köper mycket färdigfrysta grönsaker då de ska gå att tilaga direkt. Men problemet med dem är att de inte går att tvätta direkt, eftersom att de är frysta.

Behöver man tvätta färdigfrysta grönsaker? Hur gör man isåfall? Känns väldigt konstigt att tvätta isbitar typ.
Citera
2017-12-21, 14:52
Medlem
revodnebs avatar
Nej du behöver inte tvätta dem, de är redan sköljda.
Citera
2017-12-21, 16:01
Medlem
De är redan tillagade. Efter skörd blir de förvällda, så varken sköljning eller tillagning är nödvändig.
Citera
2017-12-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
De är redan tillagade. Efter skörd blir de förvällda, så varken sköljning eller tillagning är nödvändig.
Hur är det med bär? Köpte frysta blåbär och blev magsjuk( är inte helt säker att blåbären var boven då jag åt mycket annat ovant den dagen) Jordbakterier är ju livsfarliga.
Nu kokar jag upp blåbären snabbt innan intag.
Är det nödvändigt?
Citera
2017-12-29, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
Jag har en frys som jag förvarar väldigt mycket fryst mat i då jag har väldigt långt till butiken. Nästan all min mat är fryst. Jag köper mycket färdigfrysta grönsaker då de ska gå att tilaga direkt. Men problemet med dem är att de inte går att tvätta direkt, eftersom att de är frysta.

Behöver man tvätta färdigfrysta grönsaker? Hur gör man isåfall? Känns väldigt konstigt att tvätta isbitar typ.

Tvätta frysta grönsaker, tvätta frysta blåbär, skämtar ni?
Grönsakerna kokas, steks eller hur man nu vill ha dem och blåbären kokas till sylt, äts som de är,läggs i en paj, mixas till smoothie eller hur man nu känner för att äta dem.
Citera
2017-12-30, 04:06
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Hur är det med bär? Köpte frysta blåbär och blev magsjuk( är inte helt säker att blåbären var boven då jag åt mycket annat ovant den dagen) Jordbakterier är ju livsfarliga.
Är det nödvändigt?

Visst, det brukar rekommenderas att utländska, frysta hallon ska kokas i en minut, då de kan innehålla norovirus. Svenska hallon och färska importerade hallon har däremot inte kopplats till detta virus. Det är egentligen inget måste, då inte samtliga utländska frysta hallon bär på viruset. Men vill man vara på den säkra sidan så. Det rådet brukar gälla frysta, utländska bär generellt trots att det bara är hallonen som vid enstaka tillfällen har gett besvär.

Blåbär är inget problem. Det kan lika väl vara något annat som har varit boven i detta fallet.
Citera
2017-12-30, 14:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Är det nödvändigt?
Det har skett att frysta hallon har Noroviruset, blåbär hepatit, detta har oftast handlat om utländska frysta bär.

Men plockar man blåbär i en rävskog där någon räv har dvärgbandmask.(Hittills har rävens dvärgbandmask påträffats i Uddevalla, Katrineholm, Borlänge; Gnesta och Växjö kommuner.)
Så bör man överväga helt skippa äta råa blåbär, för dvärgbandmask är inga roliga saker.
Dock väldigt liten risk, men frågan är om man ens vill rulla tärningen för ett sånt hemsk parasit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in