Citat:
Ursprungligen postat av
behedwin
Hej
Vi håller på att köpa ny bostad.
Jag håller på att räkna lite på kostnader jag kan förutse i förväg.
Vi har ett färdigt lånelöfte från banken.
Vi kommer ta ett brygglån tills vi får sålt vår egna bostad.
1. Räntan för ett brygglån är på 4.5% på vår bank. Hur räknar jag ut vad kostnaden blir för oss per månad som vi har detta brygglån? Är det 4.5% per år? Så om vi tar 3420000kr i brygglån, då blir det 3420000 * 0,045 = 153900 / 12 = 12825kr per månad som vi har brygglånet. Stämmer det?
2. Vi kommer betala lagfarten, den är på 1.5% av köpet. Därför blir det köpesumma * 0.015. Eller hur?
3. Mäklarens arvode. Har inte det exakt men räknar lite spontant med ca 50-60tkr
4. Reavinst ska vi betala, den är väl på 22%? Dvs vad vi köpte vår nuvarande bostad och upp till vad vi säljer den för. Skillnaden där emellan gånger 0.22. Eller?
Dessa är de fasta konstnaderna jag spontant kan komma på. Sedan tillkommer det såklart kostnader med flytt osv.
Vill helst bara få ventilera lite av mina tankar och få någon lite bekräftelse på att jag tänker rätt kring dessa kostnader. Är det något jag glömmer eller räknar jag fel på något vis?
Tack på förhand
1. Dividera med 365 för räntekostnad per dag i stället för 12 för per månad. Räntan är avdragsgill.
2. Stämmer. 2% för nya pantbrev om det behövs.
3. Mäklarens arvode är en försäljningskostnad. Likaså annonsavgiften för hemnet om ni har annonsen där.
4. Försäljningspris minus försäljningskostnad minus inköpspris minus inköpskostnader = bruttovinst. Nettovinst är det 22% skatt på och beräknas som bruttovinst minus avdragsgilla reparationer och förbättringar.
Inköpskostnader = lagfart och pantbrev. Även bankens arvode för att sköta detta dras av.
Försäljningskostnader = mäklararvode och annonskostnad. Jag brukar dra av besiktningskostnader men inte hundra på att man får det. Skatteverket har i alla fall inte klagat.