Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-20, 10:34
  #1
Medlem
Jag sparade lite bildfiler igår i png format.
När jag sedan ska öppna dom ser jag att alla filerna som ligger på skrivbordet ser ut som blå rutor, och ej förhandsgranskning som de brukar synas som.
De går inte att öppna utan istället visas denna text:
"Det går inte att köra appen på den här datorn. Se om du kan hitta en version för den här datorn hos programvaruutgivaren."
Och när jag högerklickar står formatet som MS-DOS

Vid datoruppstart visas även en liten ruta med denna text, om det kan höra ihop?
"HP Accelerometer fungerar inte på den här versionen av Windows."

Jag använder skärmklippverktyget när jag kopierar och sparar, smidigare än printscreen, kan det vara det som är problemet?

Varför kan jag inte öppna bildfilerna?
__________________
Senast redigerad av lagamba 2017-12-20 kl. 10:38.
Citera
2017-12-20, 10:53
  #2
Medlem
2560ps avatar
Accelerometern är till för att snabbstoppa hårddisken om du råkar tappa datorn, den hör inte ihop med detta. Vad har du för windowsversion?

Filerna är väl av någon anledning inte associerade med rätt program. Testa att öppna typ Paint och dra/släpp en av filerna in i fönstret. Funkar det?
Citera
2017-12-20, 12:59
  #3
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Gissar också på att filassociationen har ändrats. Man ändrar det i kontrollpanelen - standardprogram - associera en filtyp...
Ibland när man installerat ett program så snor det åt sig filassociationer utan att förvarna.
Citera
2017-12-20, 13:02
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Gissar också på att filassociationen har ändrats. Man ändrar det i kontrollpanelen - standardprogram - associera en filtyp...
Ibland när man installerat ett program så snor det åt sig filassociationer utan att förvarna.

Ja, eller enklare: Högerklicka på filen och välj "öppna med", välj sedan paint eller något annat lämpligt program för bildfiler.
Citera
2017-12-20, 14:12
  #5
Medlem
ImTheMans avatar
inte säker på att "öppna med..." finns om png har satts som executable i registret
Citera
2017-12-20, 14:35
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
inte säker på att "öppna med..." finns om png har satts som executable i registret

Sant. Alternativt kan man ändra filändelser på filerna i fråga. Eller så är det så enkelt att TS har fått korrupta bildfiler..
Citera
2017-12-21, 06:09
  #7
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2017-12-21, 23:34
  #8
Medlem
Jag har windows 10, och en HP Envy laptop.

Nä det finns ingen öppna med funktion när jag högerklickar på png. filen.

Jag har även testat att dra den till paint men det går inte.

Jag såg nu att även word program i open office blir precis likadant. Sparade några filer idag, den första sparades som vanligt och gick att öppna. Men alla andra ser ut som blå rutor istället för word loggan och sparas som MS-DOS. Och lik bildformaten kan jag ej öppna dom, samma felmeddelande visas.

Däremot går det att spara fil skapad i paint och det öppnas i paint utan problem.

Så kan det vara att vissa program slutat funka, eller vad är felet? Vad ska jag göra?
Citera
2017-12-22, 08:05
  #9
Medlem
2560ps avatar
Låter skitskumt. Fel på disken? Öppna kommandotolken och skriv "chkdsk /f" och se om det hjälper.
Citera
2017-12-26, 23:26
  #10
Medlem
Nej det hjälper inte :/ fattar inte varför det bara slutade funka sådär..har ju inte installerat eller tagit bort ngt från datorn..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback