2017-12-19, 23:28
Medlem
thegoodshepherds avatar
En miljöpartist har större signalvärde än att en moderat eller sosse går över. Detta kommer få fler i kommunen att tycka SD är "rumsrent" . Folk tänker: Om en miljöpartist går över så kan SD inte vara så farligt!
Citera
2017-12-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Inget förvåanr längre. Skulle inte förvåna mig om Jimmy Pksson blir Centerpartist. Efter att ha kärat ner sig i Annie Lööf.

Men det får inte bli som i elitserien, där ingen spelar i sin modersklubb.

Tänk dig själv en framtida statsminister, som bytt klubbar som zlatan. Gått från muf, til cuf, till SD, til C, till M, till S, sen V, Fi osv, sen tillbaka till S på gamla dagar.

Så kan vi inte ha det.

Rolig analogi

Dessutom förmodligen träffsäkert vad gäller de flesta politiker. Det handlar inte om patos för en ideologi utan i vilket parti/företag man kan få bäst utdelning och karriär.

Kanske är jag för cynisk...
Citera
2017-12-19, 23:57
Medlem
Tanken är väl att kunna avslöja "fascismen" inifrån och därigenom bryta sönder den.
Kanske ta lite smaskiga bilder på heilande vita män som samtidigt gnafsar på negerbollar.
Tvivlar på att tankeverksamheten går mycket högre än så hos MP-folket.
Citera
2017-12-20, 00:08
Medlem
sinewaves avatar
Inga konstigheter. Tanten gick med under en tid då MP var ett helt annat parti. Ett parti var både mer rebelliskt (likt SD) och som hade mer tydliga idéer om hur man vill hur samhället skall se ut.

Utöver detta har SD en mer realistisk syn på miljö och är (eller bör) passa ganska bra för folk som gillar djur och natur i allmänhet (om detta talas det dock sällan om här på FB).

Så det hela är inte så överdrivet märkligt som det kan låta. Det är bara och endast märkligt om man tror att alla som är med i MP brinner för det som nuvarande ledningen inom MP brinner för samtidigt som man är fullständigt historielös.

En god nyhet för SD i övrigt, de får någon som har varit med ett tag och som utan problem kommer kunna ta hand om allt som krävs i kommunen.
Senast redigerad av sinewave 2017-12-20 kl. 00:11.
Citera
2017-12-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Den som byter parti, särskilt till ett parti som ligger på motsatt sida i så många frågor, kan inte ha någon djupare tro på politisk ideologi. Jag tror inte för fem öre att EU-frågan avgjort. Få har haft den som käpphäst sedan 90-talet, och då borde hon ha bytt redan när mp för flera år sedan ändrade sin ståndpunkt.

Det finns ett seriöst parti som ligger mp betydligt närmare, nämligen v. Varför inte gå till detta EU-kritiska parti, om det nu inte bara är hatet mot mångkultur och rasismen som lockar? Att det skulle vara opportunism låter konstigt eftersom hon har 0 trovärdighet och inte lär klättra ens i Sd. Nej jag tror vi har att göra med en missnöjd människa som börjat skylla sina egna och samhällets tillkortakommanden på våra nya svenskar.

Ganska precis vad jag tycker. Hon kan knappast drivas av idealism utan ser bara politiken som brödföda.

Hon har väl insett att MP inte kommer över riksdagsspärren nästa val men SD kommer få många mandat som de kommer ha svårt att fylla.
Senast redigerad av L.D. 2017-12-20 kl. 00:16.
Citera
2017-12-20, 00:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
En miljöpartist har större signalvärde än att en moderat eller sosse går över. Detta kommer få fler i kommunen att tycka SD är "rumsrent" . Folk tänker: Om en miljöpartist går över så kan SD inte vara så farligt!
Ah, there's that silver lining! Inget ont (mp-politiker) som inte har något gott (visa att SD är rumsrent) med sig!
Citera
2017-12-20, 00:43
Medlem
PjotrKropotkins avatar
Kul diskussion
I vår kommun på Öland är det många f.d. M, KD, L och S, vi torde ha den högsta utbildningsnivån i fullmäktige efter 2018. Tokstollarna lyser med sin frånvaro. Visst finns det arbetare med, men jag tror att ingen kan kalla dem för tokstollar.
Vi är en salig blandning av civ. ing, rörkrökare, barnskötare, ekonomer, programmerare och bönder. Alltså en riktig folkrörelse med andra ord och alla är Sverigevänner.
Citera
2017-12-20, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Den som byter parti, särskilt till ett parti som ligger på motsatt sida i så många frågor, kan inte ha någon djupare tro på politisk ideologi. Jag tror inte för fem öre att EU-frågan avgjort. Få har haft den som käpphäst sedan 90-talet, och då borde hon ha bytt redan när mp för flera år sedan ändrade sin ståndpunkt.

Det finns ett seriöst parti som ligger mp betydligt närmare, nämligen v. Varför inte gå till detta EU-kritiska parti, om det nu inte bara är hatet mot mångkultur och rasismen som lockar? Att det skulle vara opportunism låter konstigt eftersom hon har 0 trovärdighet och inte lär klättra ens i Sd. Nej jag tror vi har att göra med en missnöjd människa som börjat skylla sina egna och samhällets tillkortakommanden på våra nya svenskar.
SD får vara försiktiga och beredda på infiltration.
Citera
2017-12-20, 00:47
Medlem
nidbilds avatar
Från Miljöpartiet till SD wow vilket språng, kappvändare av rang.
Citera
2017-12-20, 00:51
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Miljöpartist blir Sverigedemokrat för att hon är mot EU

Vad har ni för tankar om detta? Är det någon som har information om bakgrunden? Är hon endast EU-motståndare?

http://www.norrteljetidning.se/stockholm/norrtalje-kommun/helena-ekekihl-mp-gar-over-till-sverigedemokraterna

Det finns en artikel till men den är bakom en betalvägg.

https://www.norrteljetidning.se/logga-in/william-olsson-om-helena-ekekihls-avhopp-till-sd-vi-ar-oforstaende

Känns tveksamt att det bara var EU. Mp och Sd står ju väldigt långt ifrån varandra i de flesta frågor. Hade hon delat allt övrigt hos Mp hade ju V varit ett mer naturligt val att byta till. Jag tror m.a.o. det är långt ifrån bara EU-frågan som hon inte delar i MPs politik.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Inget förvåanr längre. Skulle inte förvåna mig om Jimmy Pksson blir Centerpartist. Efter att ha kärat ner sig i Annie Lööf.

Men det får inte bli som i elitserien, där ingen spelar i sin modersklubb.

Tänk dig själv en framtida statsminister, som bytt klubbar som zlatan. Gått från muf, til cuf, till SD, til C, till M, till S, sen V, Fi osv, sen tillbaka till S på gamla dagar.

Så kan vi inte ha det.

Varför inte? Winston Churchill t.ex. bytte väl parti flera gånger?

Många går med i ett parti som väldigt unga. Man förändras som människa med åren. Jag ser inger fel i att våga erkänna att man med åren bytt åsikt. Jag finner det mer trovärdigt än någon som säger sig tyckt exakt likadant sedan barnsben.

Det finns nog rätt många politiker såväl inom riksdag som kommuner och landsting som inte riktigt delar sitt partis åsikter, men känner att det är omöjligt att byta efter att ha suttit där i decennier.

Så nej, jag finner det tvärt om starkt och modigt att byta parti. Speciellt som hon gör, byter till sina största motståndare.
Citera
2017-12-20, 00:56
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Vill inte komentera??? Känns som vi har en haveristföljetång att se fram
emot.
Men hon är inte ny i politiken
Citera
2017-12-20, 00:58
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel-Malmo
Tanken är väl att kunna avslöja "fascismen" inifrån och därigenom bryta sönder den.
Kanske ta lite smaskiga bilder på heilande vita män som samtidigt gnafsar på negerbollar.
Tvivlar på att tankeverksamheten går mycket högre än så hos MP-folket.
SD har nog kollat upp henne innan de lät henne bli medlem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in