2017-12-19, 15:33
Medlem
bonobonos avatar
Köpte en ny dator för bara ett par veckor sen och senaste dagarna har jag problem att komma in i den.
Kör Windows 10 och har pinkod/lösen för att starta datorn. Men just där som rutan som koden ska skrivas stannar datorn och rutan kommer aldrig upp. Det spelar ingen roll hur länge jag väntar utan ja måste trycka Ctrl+Alt+Delete och då kommer den upp. Vanligtvis kommer den fram så fort ja klickar på musen eller en tangent men inte nu.
Sen ibland när jag använder datorn blinkar Aktivitetsfältet till samt att allt låser sig för några sekunder. Muspekaren rör sig inte osv.

Datorn är som sagt bara någon vecka gammal, jag har bara använt den 3-4 dagar i veckan och bara för att kolla nätet, mail samt lite enkla grejer i Office. Jag har inte installerat något speciellt på datorn mer än Steam och Spotify. Har aktiverat Office på prov 1 månad men annars är datorn som den var när ja startade den första gången.
Några uppdateringar har gjorts som datorn rekommenderat men inget annat.

Datorn är en HP Pavilion 570-p038no.
https://www.elgiganten.se/product/da...ar-dator-svart

Har jag köpt en skitdator?
Ska ha dator för nätet, kontorsarbete samt enklare spel (Age of empires II verkar hacka )
Vad kan va problemet?
Är det normalt med strul direkt med ny dator?
Hur löser ja det?

Kan väldigt lite om datorer så förklara gärna så att en 5 åring förstår
Har heller inte använt mig av Win10 tidigare så håller på och vänjer mig just nu.
Tacksam för svar på mina funderingar.

Edit: Hör inte hit men ställer frågan ändå om någon kan svara.
Vad är det för skillnad på OneDrive och DropBox, varför båda?
Senast redigerad av bonobono 2017-12-19 kl. 15:37.
Citera
2017-12-19, 16:00
Medlem
XaoqcHs avatar
Datorn har alltså inte varit trasig sedan första början utan först under senaste dagar?

Skedde det någon uppdatering under dagen det började strula? Ibland kan Windows paja drivrutiner, vilket får datorn att uppträda slumpmässigt knasigt. Detta gäller särskilt om Windows har uppdaterats till Creators Update (så kollar du).

Börja med att kontakta HP:s support. De kan guida dig genom felsökning och hur du löser problemet.

Annars: tips från HPs support. Fler åtgärder du kan prova.
Citera
2017-12-19, 16:00
Medlem
Ser ut att vara en dator som lätt ska klara det du har som krav.

Är det bara Ctrl+Alt+Del som funkar, eller kan man trycka på ex Enter?

Det med att den låser sig låter inte som något jag känner igen, antar att du har Windows installerat från början och inte har gjort det själv? Du har väl garanti på den? Support garanti finns säkert, hör med de du köpt den hos om någon kan kika på den och lösa/förklara vad som pågår och hur du slipper det.

Ibland kan datorer vara dåliga vid köp, fabriksfel eller bara en installation som blivit felaktig av någon anledning. Det kan räcka med ominstallation..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in