• 1
  • 2
2017-12-19, 13:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kolla ett par avsnitt av Lyxfällan, följ deras råd med att sälja av prylar och börja beta av lånen med högsta räntan först.
Ring först runt till alla lånegivare du har lån hos och se om de kan lägga upp en snällare betalningsplan eller helt enkelt sänka räntan åt dig. Sånt är inte omöjligt om man bara pratar med dem.

Se sen till att spara alla pengar du kan och peta in på lånen direkt. Nu vet jag inte vad du har för boendekostnad och om du äger en bil och annat men titta över om du köper massa junk varje vecka, sälj bilen om du har någon om du nu inte måste ha den för att ta dig till jobbet. Kan vara värt att lägga en halvtimme extra per dag om du kan ta bussen för halva pengen eller cykla.

Lycka till
Citera
2017-12-19, 14:53
Medlem
TheFritzls avatar
Ta kontakt med Budget- och skuldrådgivare i din kommun så du får den hjälp som du behöver.
https://www.hallakonsument.se/sok-di...entverksamhet/
Citera
2017-12-20, 03:34
Medlem
Kroegarns avatar
Jag ger detta ett försök. Okej. Du har ställt till det rätt ordentligt. Men du ber om hjälp, Så du har iallfall insett att det inte längre fungerar att leva lyxliv för pengar du inte har. Bra! ett första steg.

Det du ska göra nu. Är att ta papper och penna och sätta dig vid köksbordet. Och kladda ner precis varenda skuld du har, Både privata och banklån. Skriv vad skulden beror på och hur mycket lånen ligger på i olika kolumner.

Härnäst rangordnar du i vilken viktighetsgrad lånen har. Höga räntor och banklån skulle jag själv prioritera högst. Privata lån kan du alltid deala med och har allt som oftast/närmast aldrig ränta. Många kan säkert tycka att man ska slå ihjäl många små lån. Men det är helt fel. Du ska ALLTID gå efter hur hög räntan är i förhållande till själva summan av lånet. Har du lån på 10.000 med 6% i ränta så är ett lån på 1000 med 40% i ränta klart värre.

Härnäst ska du även skriva upp dina månadsuppgifter och göra en budget. Om du PM'ar mig vad du tror att du har i utgifter så kan jag försöka sätta upp en budget åt dig. (Du säger 12.000, Men bryt gärna ner i Bensin/Bil/Kollektivtrafik, Mat både hemma och resturangbesök, Onödigt snask som chips/läsk/tilltugg m.m)

Du skall alltså göra en "gissning" som är rimlig i förhållande till din lön. Sedan gäller det att du förhåller dig jävligt noga till denna planen. Du har levt väldigt bra med resor och dylikt och nu är det dags att betala tillbaka. Det kommer bli extremt tufft om du ska klara den här situationen. Du tittar på en 10 års prognos redan. Det är bra. För det är inte en helt orimlig plan med tanke på summan av dina skulder och ränta som tillkommer.

Det är inte omöjligt. Men du kommer att få lägga ner viss vardagslyx I några år innan du är på banan igen.
Citera
2017-12-20, 07:33
Medlem
Eftersom du har löneutmätning och är hos kronofogden så kommer du omöjligt få banklån. Det är helt kört!

Du har 2 val nu. Betala in det du kan och samtidigt följa betalningsplanen på återstående lån som kommer ta säkert 15-20 år.

Om jag hade varit du så hade jag släppt allt till kronofogden. Inte betala nånting mer än hyra, bredband, mobil, el m.m. Släpp allt och låt alla lån gå till fogden med ränta så kommer du vara en kandidat för skuldsanering med över miljonen i lån pga avgifter och räntor!

Så har du 5 år med skuldsanering och sedan skrivs alla lån av. Du lever på existensminimum men får behålla hela juni och decemberlönen.

Så 10 (månader)löner får du behålla av 60 månader.

Om du är tillräckligt snål dom månaderna så kam du ta ut och spara undan mycket pengar.
Citera
2017-12-20, 10:52
Medlem
Som flera redan skrivit. När du har löneutmätning så får du inte mycket pengar över och har man då andra skulder som ännu inte gått till KF så blir det svårt. KF bryr sig inte om de skulder man försöker sköta, utan det ska räcka med de 4 700 kr man får behålla. Har man då andra lån som i mitt fall kostade runt 4 000 kr plus underhållsbidrag på 1 300 kr blir det jobbigt.
För att förbättra läget sa jag upp lägenheten för att få något billigare.
BIG mistake!
Försök få en lägenhet när du har löneutmätning....
Ett svart hål öppnade sig och under många år flyttade jag runt på vad som helst med tak över huvudet ofta med en hyra som gick jämt upp med vad jag fick behålla av lönen.
Heltidsarbetande medelålders man med bra lön men utan bostad och ofta utan möjlighet att äta på helgerna...
Många år senare börjar livet se ljusare ut. Bortsett från en skuld till trafikförsäkringsföreningen på 550 000 kronor som uppkom under de här åren och som jag inte klarat av att hantera på ett vettigt sätt. Nu löneutmätning igen. Och ett behov av ett nytt boende. Har man en gång hamnat i skuldfällan och hos KF då är det inte lätt att komma ur.

Så mitt råd till dig:
* Slira ALDRIG med hyran.
* Ta omgående kontakt med kommunens budget/skuldrådgivare. NU. Ring eller maila idag.
* Avsluta alla abonnemang, även på småsummor. Spotify, netflix, tvkanaler, whatever.
* Ställ av bilen och sälj den om den inte är absolut nödvändig för att ta dig till jobbet.
* Fundera över en ansökan om skuldsanering.

Det går att komma ur skiten du (och jag) hamnat i, men det tar tid och kräver mycket uppoffringar.
Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in