Som flera redan skrivit. När du har löneutmätning så får du inte mycket pengar över och har man då andra skulder som ännu inte gått till KF så blir det svårt. KF bryr sig inte om de skulder man försöker sköta, utan det ska räcka med de 4 700 kr man får behålla. Har man då andra lån som i mitt fall kostade runt 4 000 kr plus underhållsbidrag på 1 300 kr blir det jobbigt.
För att förbättra läget sa jag upp lägenheten för att få något billigare.
BIG mistake!
Försök få en lägenhet när du har löneutmätning....
Ett svart hål öppnade sig och under många år flyttade jag runt på vad som helst med tak över huvudet ofta med en hyra som gick jämt upp med vad jag fick behålla av lönen.
Heltidsarbetande medelålders man med bra lön men utan bostad och ofta utan möjlighet att äta på helgerna...
Många år senare börjar livet se ljusare ut. Bortsett från en skuld till trafikförsäkringsföreningen på 550 000 kronor som uppkom under de här åren och som jag inte klarat av att hantera på ett vettigt sätt. Nu löneutmätning igen. Och ett behov av ett nytt boende. Har man en gång hamnat i skuldfällan och hos KF då är det inte lätt att komma ur.
Så mitt råd till dig:
* Slira ALDRIG med hyran.
* Ta omgående kontakt med kommunens budget/skuldrådgivare. NU. Ring eller maila idag.
* Avsluta alla abonnemang, även på småsummor. Spotify, netflix, tvkanaler, whatever.
* Ställ av bilen och sälj den om den inte är absolut nödvändig för att ta dig till jobbet.
* Fundera över en ansökan om skuldsanering.
Det går att komma ur skiten du (och jag) hamnat i, men det tar tid och kräver mycket uppoffringar.
Lycka till!