2017-12-18, 22:14
Medlem
Jag försöker skapa en miljö där min Windows-dator (Win7) skall vara X-server och min FreeBSD-burk skall vara "X-klient". Det var väl så det funkade för 25-30 år sedan när de första, svindyra X-terminalerna kom till Sverige? All presentation sköts av terminalen/X-servern medan jobbet utförs av host/X-klient. (Detta bakvända X gör mig kollrig i huvet). Måste hela X, inklusive presentationsdelarna grafik, mus, ljud mm, installeras på host också eller behövs det bara på presentationsdatorn/X-servern Win7? Vad måste installeras på FreeBSD/X-klient för att jag skall kunna sköta konfig o.dyl. grafiskt
från min X-server på Windows 7?
Citera
2017-12-18, 22:55
Moderator
vhes avatar
Rubrik ändrad.
Utgående rubrik: Nån som minns?
Ny rubrik: X-server/X-klient, vad behövs på vilken maskin?

TS är välkommen att kontakta moderator med förslag på bättre rubrik, om så önskas.

/Moderator
Citera
2017-12-18, 22:58
Moderator
vhes avatar
FreeBSD har väl ett fungerande paketsystem? Installera de mjukvaror (klienter) du vill köra, och de dependencies som behövs lär väl följa med. Exakt vad som behövs tror jag inte du behöver bry dig om. Eller har du något särskilt skäl till att vilja veta detaljer i förväg?
Citera
2017-12-18, 23:26
Medlem
Jag vill ju veta vad som installeras och varför (lite kontrollfreak). Startade en standardinstallation och den har stått och kompilerat i över tre timmar nu. Inte riktigt så jag tänkte när jag ville testa alternativ till Windows... Kan FreweBSD vara värre ändå? Imponerad dock av den pyttelilla X-servern Xming för Windows, den var liten och smidig, bara 2MB att tanka hem.
Min fråga kvarstår: Måste jag installera hela X inklusive grafikkort och mus mm. på min FreeBSD-host trots att jag kör X-server på en annan dator?
Senast redigerad av Zycho 2017-12-18 kl. 23:27. Anledning: Felstavning
Citera
2017-12-19, 00:35
Medlem
fndsaks avatar
Jag förstår ärligt talat inte vad du menar med din fråga... https://en.wikipedia.org/wiki/X_Window_System är typ en display manager / window system som brukar ligga som bas i Linux-system. Det ser ut som Windows 3.1, med högre upplösningen, fast ändå fulare.

Det är typ det absolut mest minimala grafiska gränssnitt du kan föreställa dig. Jag har inte sett det på åratal, men vill minnas det dök upp ibland när man pajade sina grafikdrivrutiner när man pillade runt med Ubuntu runt 2006. Ovanpå Xorg körs olika andra gränssnitt som Gnome, KDE, Fluxbox eller vad som helst. Vissa program specialutvecklas för att fungera specifikt med Gnome eller KDE.

Börja med en "vanlig" Linuxdistro, typ Ubuntu, Mint, eller vad som helst egentligen. Då får du typ ett färdigt system med t e x https://sv.wikipedia.org/wiki/GNOME som skrivbordsmiljö (alternativ till GNOME är typ https://sv.wikipedia.org/wiki/KDE), finns även andra). Börja med att lära dig terminalen (som i själva verket är ett program som heter BASH). Härifrån kan du lära dig använda olika terminalprogram, och därifrån kommer du bland annat få bättre förståelse för hur olika saker funkar och varför olika paket installeras.

När du t ex installerar ett program med "apt get" i terminalen kommer du få se en lista på ytterligare paket/program som måste installeras för att ditt önskade program ska funka.

Grovt hugget kan du se det hela som att avancerade program drar nytta av funktioner ur olika kodbibliotek, och dessa bibliotek måste installeras för att programmen ö h t ska funka. Anledningen till att du bör lära dig gör allt detta via terminalen är att du kommer få se exakt vad som händer, emedan t e x nyare versionerna av ubuntu "döljer" denna information pr default eftersom scrollande terminaltext gör folk lite nervösa.

Jag vet inte ens om det är detta du undrar över ... vad specifikt försöker du åstadkomma? Jobba på din FreeBSD burk och spara filerna på din Windows-dator?
Citera
2017-12-19, 06:14
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fndsak
Jag förstår ärligt talat inte vad du menar med din fråga...

Jag håller med du

Citat:
Ursprungligen postat av Zycho
Jag försöker skapa en miljö där min Windows-dator (Win7) skall vara X-server och min FreeBSD-burk skall vara "X-klient". Det var väl så det funkade för 25-30 år sedan när de första, svindyra X-terminalerna kom till Sverige? All presentation sköts av terminalen/X-servern medan jobbet utförs av host/X-klient. (Detta bakvända X gör mig kollrig i huvet). Måste hela X, inklusive presentationsdelarna grafik, mus, ljud mm, installeras på host också eller behövs det bara på presentationsdatorn/X-servern Win7? Vad måste installeras på FreeBSD/X-klient för att jag skall kunna sköta konfig o.dyl. grafiskt från min X-server på Windows 7?

Du får kollra rätt först.. Vill du visa Linuxprogram på din Windowsdator eller Windowsprogram på din Linuxdator?
Citera
2017-12-19, 18:40
Medlem
Jag vill kunna administrera Linuxservrar från en Windowsdator med hjälp av ett grafiskt gränssnitt. Jag är så less på alla dessa .conf-filer som skall editeras med texteditorer från förra årtusendet. Jag har testat några olika distributioner men det verkar som om utvecklarna är mycket konservativa när det gäller servrar - det skall vara textterminal, grafik hör bara hemma på en desktop. Och därmed klassas min Linuxserver som en desktop och jag får på köpet mediaspelare, bildredigeringsprogram, web-browser, spel och annat tingeltangel installerat på min SQL-server. Vad jag vill ha är enbart basprogramvara så att X går att använda. Det var därför jag undrade om X-server verkligen behövs på Linuxservrarna. Det jag vill ha på servrarna är ju enbart grafiska applikationer, x-klienter, för att sköta administrationen. Nu har jag läst på lite mer och det verkar som om en X-server alltid finns med i basprogramvaran, antagligen för att göra Linuxdatorn redo för grafiska applikationer trots att denna X-server aldrig används för att visa grafiken, det sköts ju av min Windowsdator. Det var därför jag ställde min ursprungliga fråga, hur såg det ut på tidigt 90-tal? Då hade väl inte ens Unixservrarna något grafikkort och borde därför inte ha någon nytta av en X-server. RAM var dyrt så jag kan inte tänka mig att man hade program installerade som inte gjorde någon nytta. Nej, det måste ha sett annorlunda ut på den tiden och det var det jag var nyfiken på.
Citera
2017-12-19, 19:02
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Jag vill kunna administrera Linuxservrar från en Windowsdator med hjälp av ett grafiskt gränssnitt. Jag är så less på alla dessa .conf-filer som skall editeras med texteditorer från förra årtusendet. Jag har testat några olika distributioner men det verkar som om utvecklarna är mycket konservativa när det gäller servrar - det skall vara textterminal, grafik hör bara hemma på en desktop. Och därmed klassas min Linuxserver som en desktop och jag får på köpet mediaspelare, bildredigeringsprogram, web-browser, spel och annat tingeltangel installerat på min SQL-server. Vad jag vill ha är enbart basprogramvara så att X går att använda. Det var därför jag undrade om X-server verkligen behövs på Linuxservrarna. Det jag vill ha på servrarna är ju enbart grafiska applikationer, x-klienter, för att sköta administrationen. Nu har jag läst på lite mer och det verkar som om en X-server alltid finns med i basprogramvaran, antagligen för att göra Linuxdatorn redo för grafiska applikationer trots att denna X-server aldrig används för att visa grafiken, det sköts ju av min Windowsdator. Det var därför jag ställde min ursprungliga fråga, hur såg det ut på tidigt 90-tal? Då hade väl inte ens Unixservrarna något grafikkort och borde därför inte ha någon nytta av en X-server. RAM var dyrt så jag kan inte tänka mig att man hade program installerade som inte gjorde någon nytta. Nej, det måste ha sett annorlunda ut på den tiden och det var det jag var nyfiken på.

Dina installerade program ligger på din hårddisk och påverkar inte ditt ram-minne, finns väl inga generella 'program' för att administrera linux-servrar, dom flesta är ju olika webbläsar-lösningar där du får köra en enklare webserver på datorn för att kunna editera vissa saker, annars är det ju via terminal och typ x11 forwarding eller köra vnc och starta upp en window-manager som openbox eller i3 eller liknande för att där igenom starta dom grafiska applikationer du vill använda. Lättast är väl typ cPanel eller någon liknande lösning, men nästan alltid finns det ju vissa moment som görs med text@terminal.

Xorg behövs för allting grafiskt från en linux-dator, även om du är 'i Windows' så är det xorg som ger 'Windows' dom grafiska applikationer. Ingen xorg=bara terminal. Wayland tar bort allt stöd för vnc och liknande, vet inte hur forwarding funkar men xorg är ju det bepröva liksom..

text-filer och en simpel-terminal är ju annars det folk ser som en Fördel med Linux-servrar, då man slipper mecka med massa jobbiga grafiska grejer, det är liksom lite av poängen om man säger så.

I en Linux-distrubition med grafiskt-gränssnitt körs xorg-server, och alla program/fönster på din skärm är klienter. Så du tänker tvärtemot, linux=xorg-server, windows=köra program som klient, är vad du vill åstadkomma.
Senast redigerad av Sleepyoh22 2017-12-19 kl. 19:06.
Citera
2017-12-19, 19:47
Medlem
Självklart vet jag att program som inte används bara ligger och tar plats på disk i onödan. Jag glömde tillägga att även disk var jättedyrt på den tiden, om du ville uppgradera din PC-XT från floppy till 10Mb hårddisk kostade det 20.000:-. Och det var mycket, mycket dyrare per megabyte på servrarna så jag kan inte föreställa mig att man installerade en endaste dugg i onödan. Det måste ju även utvecklarna ha varit medvetna om, därav min tanke att en X-server på en maskin utan grafikkort är bortslösade pengar.
Jag kör PuTTY med X11 forwarding och har Xming X Server igång på min Windowsdator. Observera att Xming är en X-server på en Windowsdator eftersom Windows kan erbjuda de GUI-funktioner som Linuxdatorns X-klienter, ex.vis xterm och web-browser, måste ha för att kunna köra. Alltså den burk som har de grafiska resurserna är X-servern medan de program som behöver grafiska resurser är X-klienter, oavsett på vilken burk de körs. Självklart om jag kör allt på en Linuxmaskin är den både X-server och har ett antal X-klienter men nu vill jag att X-servern med grafikresurserna inte skall ligga på Linuxdatorn utan på Windowsdatorn.
Nu håller jag på att kompilera xorg-minimal, den skall tydligen innehålla precis minsta möjliga för att få igång X på Linuxdatorn. Skall bli spännande att se hur det blir. Men som sagt, en riktig lågoddsare att X-server installeras på min Linuxdator.
Jag skall kolla upp dina tips VNC, OpenBox, I3 och cPanel. Jag vill ha så lite skräp som möjligt installerat (och självklart även i RAM). Tack för tipsen!
Citera
2017-12-19, 21:39
Medlem
Jag har nästan ingen erfarenhet av FreeBSD. Men i Ubuntu/Debian så behöver man inte installera så mycket för att köra X-program som inte har massa beroenden.

I paketet x11-apps finns en del småprogram för X och kräver 26 MB på disken.

Väljer man git-gui så krävs det mindre, 17 MB.

Och vill man ha gnome-terminal så handlar det om 80 MB.

Ovanstående gäller när man inte installerar rekommenderade paket också, (och inte heller föreslagna). Som synes så installeras inte någon X server bara för att man vill köra X-program. Testat på en server som inte har några X-paket idag.
Citera
2017-12-20, 21:59
Medlem
distanss avatar
Citat:
Jag vill kunna administrera Linuxservrar från en Windowsdator med hjälp av ett grafiskt gränssnitt. Jag är så less på alla dessa .conf-filer som skall editeras med texteditorer från förra årtusendet.

Texteditorer rockar ju!!

Själv använder jag Xrdp på min Ubuntu-kärra och ansluter med Windows vanliga program för fjärranslutning (mstsc.exe). Har sämre koll på FreeBSD men verkar inte vara något problem:

https://www.freshports.org/net/xrdp/
https://github.com/neutrinolabs/xrdp

Kolla även in http://www.webmin.com/ som är en bra webblösning.
Citera
2017-12-20, 23:01
Medlem
hashs avatar
Citat:
Jag försöker skapa en miljö där min Windows-dator (Win7) skall vara X-server och min FreeBSD-burk skall vara "X-klient". Det var väl så det funkade för 25-30 år sedan när de första, svindyra X-terminalerna kom till Sverige? All presentation sköts av terminalen/X-servern medan jobbet utförs av host/X-klient. (Detta bakvända X gör mig kollrig i huvet). Måste hela X, inklusive presentationsdelarna grafik, mus, ljud mm, installeras på host också eller behövs det bara på presentationsdatorn/X-servern Win7? Vad måste installeras på FreeBSD/X-klient för att jag skall kunna sköta konfig o.dyl. grafiskt
från min X-server på Windows 7?

Om jag inte missförstår din fråga, så behöver du en X-server i båda ändarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in