2017-12-18, 21:28
Medlem
adressandrings avatar
Jag har en färdigkokt julskinka med svål. Nu hade jag tänkt att lägga den i ugnen på någonstans mellan 50 till 55 grader i 6 - 8 timmar med svålen kvar (och kanske rejält med salt på svålen?). Låta den stå och svalna i eftervärme och sedan skära bort svålen. Kyla ner skinkan och sedan skära upp den.

Min tanke är ju att den färdigkokta julskinkan kommer ha sugit åt sig fettränderna och blivit någon slags fläskpastrami när den är klar?

Ett alternativ är att man gör en salt-äggvita-röra och penslar skinkan.

Hur tänker jag fel här? Kommer jag få en torr toffla till skinka eftersom den är färdigkokt?
Citera
2017-12-18, 21:45
Medlem
Det blir som pulled pork och extremt fett.
Citera
2017-12-18, 22:23
Medlem
Det kommer att hända i stort sett ingenting, din skinka har redan upplevt högre temperaturer än så när den förkokades. Ytan kanske torkar lite, köttet kan bli aningens mörare och det finns en liten risk för matförgiftning om din temp är närmare 50 än 55.
Citera
2017-12-18, 23:09
Medlem
Trollfeeders avatar
Förkokt skinka är redan förstörd. Den blir aldrig lika god igen.
Citera
2017-12-19, 01:53
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Jag har en färdigkokt julskinka med svål. Nu hade jag tänkt att lägga den i ugnen på någonstans mellan 50 till 55 grader i 6 - 8 timmar med svålen kvar (och kanske rejält med salt på svålen?). Låta den stå och svalna i eftervärme och sedan skära bort svålen. Kyla ner skinkan och sedan skära upp den.

Min tanke är ju att den färdigkokta julskinkan kommer ha sugit åt sig fettränderna och blivit någon slags fläskpastrami när den är klar?

Ett alternativ är att man gör en salt-äggvita-röra och penslar skinkan.

Hur tänker jag fel här? Kommer jag få en torr toffla till skinka eftersom den är färdigkokt?

Ja ditt resultat beror på vad du har att arbeta med. Din egen tillagning skulle passa en skinka som inte är tillagad tidigare. Om den är tillagad på rätt sätt, low 'n slow, så kommer nog inte ditt low 'n slow göra den så mycket mörare, snarare torrare.

Om du vill göra en färdigkokt julskinka extremt mör så kan du vacca den och köra sous vide i några timmar på högsta temp som dina påsar pallar med. Ha gärna i extra grädde, smör + kryddor.
Senast redigerad av F.Hansen 2017-12-19 kl. 01:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in