2017-12-18, 17:09
Medlem
Peyzs avatar
Om jag gifter mig med mamman till mitt barn efter att barnet är födt får man gemensam vårdnad även då?

Vilka sätt finns det för att kunna få gemensam vårdnad?
Citera
2017-12-18, 17:14
Medlem
Nej, det får du inte.

Ni måste båda två godkänna gemensam vårdnad.
Sättet hon sig på tvären så får du vända dig till tinget.
Citera
2017-12-18, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Om jag gifter mig med mamman till mitt barn efter att barnet är födt får man gemensam vårdnad även då?

Vilka sätt finns det för att kunna få gemensam vårdnad?

Om du och mamman är gifta när barnet föds så får du per automatik vårdnad över barnet för man antar att det är ditt. Jag var inte gift när jag fick barn så då var vi båda två tvugna att ange att jag var pappan inför nån soc kärring.
Citera
2017-12-18, 17:30
Medlem
Peyzs avatar
Innebär egen vårdnad att hon får bestämma hur hon vill? Ex hindra mig från träffa mitt barn, bvc möten etc
Citera
2017-12-18, 17:41
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Innebär egen vårdnad att hon får bestämma hur hon vill? Ex hindra mig från träffa mitt barn, bvc möten etc

har mamman ensam vårdnad så bestämer hon, men barnet har rätt till umgänge med sin pappa. Ett val om du har problem med mamma till ditt barn är att kontakta familjerätten och boka in ett möte med dig, mamman och soc för att komma överens om umgänge. Dock behöver inte mamma tacka ja till ett sånt möte
Citera
2017-12-18, 18:47
Medlem
Ja ni får gemensam vårdnad om ni är gifta när barnet föds.
Börja hos familjerätten, oftast helt värdelöst, men är bra att ha med i bagaget om du tar det vidare till rätten.

Har du inget smutsigt med dig i din bakgrund så kommer du få gemensam vårdnad i rätten, om ditt livs situation ser bra ut med jobb bostad mm.
Citera
2017-12-18, 18:56
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Ja ni får gemensam vårdnad om ni är gifta när barnet föds.
Börja hos familjerätten, oftast helt värdelöst, men är bra att ha med i bagaget om du tar det vidare till rätten.

Har du inget smutsigt med dig i din bakgrund så kommer du få gemensam vårdnad i rätten, om ditt livs situation ser bra ut med jobb bostad mm.

Jobb är skit samma så länge du har en bostad som inte ser ut som ett bombnedslag samt att man inte missbrukar droger eller alkohol så är det ingen fara. Har en vän som lever på soc samt har psykiska problem (bipolär ) han fick gemensam vårdnad när han gick till rätten. Han hade varken drog eller alkohol problem och hans boende va det heller ingen fel på d¨å soc va dit och tittade
Citera
2017-12-18, 19:35
Medlem
Peyzs avatar
Jag har ett tidigare drogmissbruk men har lämnat prover regelbundet hos psyk i 2.5år med bara negativa resultat.
Hon säger att hon kommer säga att jag fortfarande knarkar. Men öppenpsyks ord borde väl väga tyngre?

Annars har jag en bostadsrätt på 3 rum
A-kassa och adhd i botten.
Senast redigerad av Peyz 2017-12-18 kl. 19:39.
Citera
2017-12-19, 16:40
Medlem
Citat:
Jag har ett tidigare drogmissbruk men har lämnat prover regelbundet hos psyk i 2.5år med bara negativa resultat.
Hon säger att hon kommer säga att jag fortfarande knarkar. Men öppenpsyks ord borde väl väga tyngre?

Annars har jag en bostadsrätt på 3 rum
A-kassa och adhd i botten.

Ja det är väl upp till henne att backa upp sina anklagelser såklart. Dom tycker jag du ska ställa dig utanför om det går.
Och ja, har du negativa resultat på en 2,5 års period så tycker man det kan vara lungt. Alla kan göra fel.

Om du själv tycker att du är en bra pappa och känner att du är redo för ansvaret sim kommer med gemensam vårdnad tycker jag du ska köra.
Annars släpp det, och ta mindre tid tills du känner dig klar.
Lycka till
Citera
2017-12-19, 16:47
Medlem
Vad du än gör, börja spela in samtliga samtal du har med personer, speciellt kvinnan du har fått barn med. Använd din smartphone och var notorisk.

Detta gör att du själv skärper dig och håller god ton då du vet att det spelas in och flippar du ut är det helt utan värde.

Samt när man är 2 säger många jävligt dåliga saker i situationer som dessa. Lyckas du fånga någon sådan har du enormt bra ammunition om ni måste gå vidare och smutskastningen är ett faktum.

I mina vänskapskretsar när liknande situationer uppstått, att kvinnan börjar smutskasta mannen för att få vårdnaden helt själv, så har det varit helt avgörande med bevis att hon är den som är galen.
Annars går de mer på kvinnans ord än mannens.

Detta är ett område som är lååångt ifrån jämställd även om många tror det. Hos familjerätten jobbar många feminister vilket ligger dig i fatet och sannolikheten att man tar kvinnans parti är stor om hon börjar gasta om att du är dålig och har "knarkat" förut etc. Är det bara ord mot ord skall du förvänta dig att kvinnan vinner.
Annars har du tur.

Men spela inte på tur. Var smartare och förbered dig noggrant. Då kommer det bli det omvända och hon kommer få jobba för delad vårdnad.
Citera
2017-12-19, 18:41
Medlem
Peyzs avatar
Hon vill att vi gifter oss annars "kan jag glömma att jag får träffa barnet".
Vilket jag inte vill då jag inte kan leva ihop med henne. Vårt förhållande är helt enkelt för infekterat för att det ska kunna fungera.. hade jag fått delad vårdnad kanske jag hade kunnat bita ihop ett tag.

Ska jag spela in samtalen när hon hotar mig och sen använda dem emot henne?
Citera
2017-12-19, 18:52
Medlem
mainfurers avatar
Om ni inte har gemensam vårdnad nu så hjälper det inte att gifta sig i efterhand. Vårdnad är något ni kommer överens om gemensamt via socialtjänsten exempelvis. Att få ensam vårdnad (vid gemensam) är jävligt svårt, oavsett man eller kvinna. Dock oftast svårare för män.
Som någon sa tidigare, spela in och förbered dig ordentligt, spara alla papper osv. Det blir en jävla massa information att hantera och sålla av, men har du ork, tid och lust så plockar du ut godbitarna men ska inte heller mörka ditt eget som du blir ifrågasatt av, du måste kunna försvara dig i de frågorna.
Hon vill gifta sig för att få ta del av dina tillgångar, inget annat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in