2017-12-18, 06:20
Medlem
Hej!

Förra sommaren var jag och en kompis ute i en vecka och seglade med en engelsk mirakeljolle. Båten är 4 meter lång, byggd i plywood och har ett ganska litet segelplan. Vi seglade runt i Stockholms inre skärgård, och var aldrig på några större vatten. På nätterna sov vi i tält vid olika öar, och lagade mat på stormkök. Båten drog vi upp på stranden.

Några brister med båten var:
Liten båt och mycket packning gjorde båten långsam.
Litet segelplan gjorde att vi aldrig planade.
Lite plats att sitta på, för liten för två personer
Ostadig utan vind i seglen

En perfekt jolle för långsegling tror jag är följande:
Stort segelplan
Trailerbar
Tillräckligt lätt för att dra upp på sandstrand
Plats för utrustning för en vecka
OK på att kryssa
Möjlighet att sova på båten med liggunderlag, dvs platt durk.

Vilken båt är perfekt för denna typ av äventyr?
En katamaran? En e-kanot? 2 krona? Ok-jolle?

Har ni gjort något liknande, och isåfall med vilken båt?
Citera
2017-12-18, 07:09
Medlem
fibbe123s avatar
Jag hade en ok jolle förut. Stort jävla segel fick slita som fan för att få upp det. När jag väl var ute fick jag en sjuk fart Kommer ihåg när jag vart 14 år och precis fått den. Dum som jag var åkte jag ut när det var ett jävla oväder. Fick en galen fart och båten lutade som aldrig förr och jag där 14 år helt livrädd att åka i vattnet.

ONT

OK-JOLLE är väldigt rolig att åka men inte den ultimata äventyrsbåten. Visst ta med tält i jollen går ju men att sova i den skulle aldrig fungera.
Citera
2017-12-19, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fibbe123
Jag hade en ok jolle förut. Stort jävla segel fick slita som fan för att få upp det. När jag väl var ute fick jag en sjuk fart Kommer ihåg när jag vart 14 år och precis fått den. Dum som jag var åkte jag ut när det var ett jävla oväder. Fick en galen fart och båten lutade som aldrig förr och jag där 14 år helt livrädd att åka i vattnet.

ONT

OK-JOLLE är väldigt rolig att åka men inte den ultimata äventyrsbåten. Visst ta med tält i jollen går ju men att sova i den skulle aldrig fungera.

Haha, det låter kul. Men kanske mer som en snabb båt, än som en bra OCH snabb båt för att åka långt. Menar inte att OK-jollen skulle vara bra men spekulerar lite bara. Skulle vilja testa fler olika typer av jollar.
Citera
2017-12-19, 18:24
Medlem
Du kan ju inte ligga i en OK jolle. Bra båt för att kunna ligga i den är exvis en E eller D kanot, eller varför inte en Albin 57 eller liknande. I värsta fall skulle du kunna ha en Trissjolle av äldre datum.
Citera
2017-12-19, 18:27
Medlem
Fnv är ju små segelbåtar otroligt billiga, för mellan 1000 och 10.000 kan du få fantastiskt trevliga båtar, Viggen, Hurley 18, Valiaant, F 18 mfl. Betydligt bättre för semestersegling än en jolle.
Citera
2017-12-20, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seglarn
Fnv är ju små segelbåtar otroligt billiga, för mellan 1000 och 10.000 kan du få fantastiskt trevliga båtar, Viggen, Hurley 18, Valiaant, F 18 mfl. Betydligt bättre för semestersegling än en jolle.

Okej, OK-jollen är nog helt fel. Men små båtar är billiga, absolut. Ska kolla in dom du skrev, men har kollat på kölbåtar också typ 707, Maxi racer, Elfström 717, x79. Någon av dom skulle vara kul, men mer pengar. Andra kölbåtar i samma storlek är ju oftast långsammare än en snabb jolle, och det blir en helt annan upplevelse. Jag vill ha det enkelt.

Vad tror ni om en hobbiecat?
Citera
2017-12-20, 13:08
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsen1
Okej, OK-jollen är nog helt fel. Men små båtar är billiga, absolut. Ska kolla in dom du skrev, men har kollat på kölbåtar också typ 707, Maxi racer, Elfström 717, x79. Någon av dom skulle vara kul, men mer pengar. Andra kölbåtar i samma storlek är ju oftast långsammare än en snabb jolle, och det blir en helt annan upplevelse. Jag vill ha det enkelt.

Vad tror ni om en hobbiecat?
En Hobie Cat är sjukt kul att segla med. Det finns en förening vid Nacka Strand, eller däromkring, som håller på med lite skärgårdssegling och övernattningar och så, så ta kontakt med dom.

En variant åt andra hållet är en Crescent segelkombi 455. Tålig som få, även om den inte direkt slår några fartrekord. Slö på att slå är den också.
Senast redigerad av 80231 2017-12-20 kl. 13:15.
Citera
2017-12-21, 20:31
Medlem
idiamindadas avatar
Du ska absolut inte pruta på kravet att kunna dra upp båten på en strand, det är hela grejen. Eller.. åtminstone en båt med fällbar köl. Jag har drömt om en jaktkanot, gärna med dubbla och stålskodda centerbord och med spirat och lösfotat segel för lo-fi-äventyr i skärgård. Den kan lätt ros eller köras med liten motor. Seglar väl men inte snabbt.
Citera
2017-12-29, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
En Hobie Cat är sjukt kul att segla med. Det finns en förening vid Nacka Strand, eller däromkring, som håller på med lite skärgårdssegling och övernattningar och så, så ta kontakt med dom.

En variant åt andra hållet är en Crescent segelkombi 455. Tålig som få, även om den inte direkt slår några fartrekord. Slö på att slå är den också.

haha den dar cresentbaten var ratt ocharmig. Sakert ratt stadig, men ser inte sarskildt snabb ut som du sager. Jag vill att det ska ga fort. En bekant till mig har faktiskt en hobbiecat som jag tror att jag kan fa lana. Det blir nog den baten. Fragan ar bara hur man ska fa med sig all packning.

Sorry for engelskt tangentbord.
Citera
2017-12-29, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Du ska absolut inte pruta på kravet att kunna dra upp båten på en strand, det är hela grejen. Eller.. åtminstone en båt med fällbar köl. Jag har drömt om en jaktkanot, gärna med dubbla och stålskodda centerbord och med spirat och lösfotat segel för lo-fi-äventyr i skärgård. Den kan lätt ros eller köras med liten motor. Seglar väl men inte snabbt.

Nej, jag tror som dig att det blir mycket krangligare utan mojligheten att kunna dra upp baten pa land. Det var en fin bat, det skulle nog vara grymt att aka flera dagar med en san. Bra med plats for utrustning. Lite lik en lotsbat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in