2017-12-17, 15:37
Medlem
Hej

läst mycket olika, men ska man även skatta på om man köper ex Ripple för Bitcoin? Inte bara ifall du säljer dina coins för riktiga pengar?

Och vad är "bäst", köpa Eth/btc på coinbase, föra över till ex kraken och köpa andra coins, eller föra över pengar till kraken och gå den vägen?

Ifall man måste skatta på att byta en coin mot en annan antar jag att det är lättare att föra över pengar till kraken och köpa den vägen

är nybörjare inom detta så var snäll och ha överseende

mvh
Citera
2017-12-17, 15:54
Medlem
riikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiCE ♫
Hej

läst mycket olika, men ska man även skatta på om man köper ex Ripple för Bitcoin? Inte bara ifall du säljer dina coins för riktiga pengar?

Jajjemän. Crypto -> Crypto är även det en avyttring som skall kapitalvinstbeskattas.

Citat:
Och vad är "bäst", köpa Eth/btc på coinbase, föra över till ex kraken och köpa andra coins, eller föra över pengar till kraken och gå den vägen?

Skippa Coinbase och köp på GDAX direkt.

Citat:
Ifall man måste skatta på att byta en coin mot en annan antar jag att det är lättare att föra över pengar till kraken och köpa den vägen

Kraken är ej att rekommendera. Bittrex/Binance för Crypto -> Crypto är att föredra.

God fortsättning.
Citera
2017-12-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riika
Jajjemän. Crypto -> Crypto är även det en avyttring som skall kapitalvinstbeskattas.

Skippa Coinbase och köp på GDAX direkt.

Kraken är ej att rekommendera. Bittrex/Binance för Crypto -> Crypto är att föredra.

God fortsättning.

Okej tack!

Är det endast om man gör vinst man ska skatta? Eller även ifall man går jämt ut eller går minus?
Citera
2017-12-17, 17:44
Medlem
riikas avatar
Citat:
Okej tack!

Är det endast om man gör vinst man ska skatta? Eller även ifall man går jämt ut eller går minus?

Du bör skatta i vilket fall. Du får göra skatteavdrag för 30% av din förlust, dvs dina andra skatter kommer att minska om du går med förlust.
Citera
2017-12-17, 17:55
Medlem
Citat:
Jajjemän.
God fortsättning.

Vart skulle du vända dig för att sälja btc till eur?
Citera
2017-12-17, 17:59
Medlem
riikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Vart skulle du vända dig för att sälja btc till eur?

GDAX. De har ett kontor i Tallinn där de skickar SEPA överföringar till svenska bankkontor. Som svensk kan du endast handla mot EUR. GDAX ägs av Coinbase (men har mycket lägre avgifter). Om du säljer via limit order betalar du ingen avgift alls förutom €0.15 vid banköverföringen.
Citera
2017-12-17, 18:09
Medlem
Citat:
GDAX. De har ett kontor i Tallinn där de skickar SEPA överföringar till svenska bankkontor. Som svensk kan du endast handla mot EUR. GDAX ägs av Coinbase (men har mycket lägre avgifter). Om du säljer via limit order betalar du ingen avgift alls förutom €0.15 vid banköverföringen.

Tack för tipset jag använder coinify nu. Den skit. Kursen är ca 2-3% sämre och det tar ett jävla tag att få ut sina pengar.
Citera
2017-12-17, 21:39
Medlem
Citat:
Du bör skatta i vilket fall. Du får göra skatteavdrag för 30% av din förlust, dvs dina andra skatter kommer att minska om du går med förlust.

Hur går det till? Jag menar hur skrivet man att man gjorde en vinst eller förlust när man byter krypto mot krypto? Det blir ju jättekonstigt elller är jag trög?

Säljer man av mot riktiga pengar är det ju en annan sak
Citera
2017-12-17, 22:16
Medlem
riikas avatar
Citat:
Hur går det till? Jag menar hur skrivet man att man gjorde en vinst eller förlust när man byter krypto mot krypto? Det blir ju jättekonstigt elller är jag trög?

Säljer man av mot riktiga pengar är det ju en annan sak

Du fyller i GAV och antal i K4an samt hur mycket du har sålt för det året. Om du har gjort en förlust så kommer det då synas.
Citera
2017-12-18, 03:17
Medlem
Citat:
Du fyller i GAV och antal i K4an samt hur mycket du har sålt för det året. Om du har gjort en förlust så kommer det då synas.

Har kollar på k4 blanketten.

Säg att jag gjort 1 BTC > 1 ETH

Ska man då fylla i värdet i kronor för 1 ETH under försäljningspris?

Och priset för 1 BTC under omkostnadsbelopp?

Förstår jag rätt då? Men då måste man ju ha koll på vad ETH hade för värde just då ifall man deklarerar 1 år senare?
Citera
2017-12-19, 01:15
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:

Nej. Jag förstår att du vill betala så mycket skatt som möjligt, men ge inte vilseledande råd till folk när du inte har någon aning vad du snackar om. Handel mellan kryptovalotor är inte beskattat endast försäljning till fiat är beskattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in