Ja mina vänner. Positionerna börjar förflyttas till det rent genetiska hållet. Detta i en ledare från den frisinnade (liberala) dagstidningen Norran! En sådan här ledare kunde jag inte ens tänka tanken att den skulle kunna skrivas för bara några år sedan. Jag tror t.o.m att det skulle öppnas ett uteslutningsärende inom SD om ledarskribenten skulle ha varit SD-medlem.
Ledaren är viktig och belyser det som till viss del nu håller på att ske inom vården. Det kommer inte att hjälpa hur mycket integration och assimilering vi än brakar på med. Biologin finns där som vetenskaplig grund och går inte att runda med vackra men innehållslösa ord.
"På läkarprogrammet lärs det ut att frågor om föräldrarnas släktskap är en obligatorisk del av utredningar av barn vars sjukdom kan misstänkas bero på detta. Men när barnet väl är fött är det för sent att arbeta förebyggande, och där borde samhället ta ett större ansvar.
Redan innan barnet kommer, helst innan det ens blir till, bör föräldrarna ha samma basala genetiska kunskaper som är en självklarhet för de flesta svenskar. Kanske ska kusingifte dessutom förbjudas. Det är inte rimligt att staten uppmuntrar en sedvänja som riskerar att ställa till elände för framtida medborgare.
Ett annat exempel på en åkomma som ökat i takt med invandringen är tuberkulos. Många går odiagnostiserade, vilket kan ställa till problem när de söker vård. Det finns exempel på vårdpersonal som blivit smittade av patienter – och dessutom inte har rätt till skadestånd."
http://norran.se/asikter/ledare/klar...-varden-944698