2021-09-19, 11:18
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteante1986
Inget nytt i media om detta på långt över 1 år? Dvs inget från deras tid på anstalt osv.
TVB är ute sedan länge. PA är väl ute om ca 1,5 år från sina 2/3. Ganska bisarrt men tyvärr så. Immanuel och Felix har många år kvar. Borde väl va runt år 2027-28 de muckar.

Ja det är ju den otäckaste jäveln av dom alla. Det skulle inte förvåna mig om han hinner vara inblandad i nåt tredje mord under sin livstid.
Senast redigerad av Svarta-Skatan 2021-09-19 kl. 11:24.
Citera
2021-09-21, 12:56
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Att offra en annan människa för att rädda sig själv.
Är inte det höjden av feghet?

Liksom dessa monster som var ute efter att mörda.
Pengar är för dem mer värda än andras liv.
Den ene, Peter, hade redan mördat, fast blivit dömd för "dråp" och ändå var han ute i samhället och kunde mörda igen. Jag vill tro på det goda i människan, att det går att rehabilitera. Men när det är sådana fall, så måste det väl ändå vara djupt stötda personer utan förmåga till empati. De njuter av att skada andra för egen vinning, och hur skulle de kunna förändras på några år i fängelset?

Peter är psykopat/sociopat (troligtvis båda delarna). Han går inte att rehabilitera, och borde finnas inom rättpsyk istället så att någon har koll på honom för evigt. Tror även de andra T, O och I är personlighetsstörda individer. Peter kommer att begå brott igen så snart han kan. Mycket troligt de andra med, undantaget O tror jag. O verkar mer vara en vanlig pundare som inte kan säga ifrån och är lite udda som person, dock har han vissa personlighetsstörningstendenser som att ändra historien för att "det inte ska verka på ett speciellt sätt för polisen".

Sjuk FUP, läste igenom hela igår efter att ha lyssnat på någon av poddarna med Felix berättelse. Tycker väldigt synd om Magnus, oavsett vilket person han var. Ingen förtjänar dö på det sättet.

Jag tycker Felix historia är relativt trovärdig. Tycker sättet han berättar på är dissocierat, inte skådespel. Jag tror att hans metod för att överleva i hans tankevärld var att bli en del av gänget under dagen och verka inför dem som han var med på det hela, för att klara livhanken. Ett ganska vanligt sätt att klara av traumatiska händelser. Jag tror att han undviker berätta att han gjorde detta för att han kanske skäms. Inget tyder på att han stod det här gänget nära. Möjligtvis kan han ha känt dem via drogkontakter, men det betyder inte att man mördar för dem frivilligt.

Det är lätt att säga för utomstående att man inte kan vara så feg och så styrd, men ni har ingen aning om vad ni skulle göra och tro i samma situation. Det finns ju en orsak att det skapas en gruppdynamik runt tex mobbare. Här är Peter huvudmobbaren som dessutom tar det ett steg längre, men han får knappt något straff trots att han varit i en liknande situation förut. Sjukt som fan att han kommit undan så pass som han har.

Jag tycker Felix historia är trovädig, jag har själv varit i en situation där någon nästan mördade mig. Nu var jag iof ett barn, men jag låter ungefär som Felix när jag berättar om händelsen, pga att händelsen känns overklig och jag känner mig helt avstängd inför den, som det handlar om någon annan. Någon gång kan känslor av sorg komma upp hastigt, för att inom 30 sekunder helt försvinna igen och jag blir avstängd igen. Jag minns även detaljer på ett sätt som Felix också gör, oväsentliga detaljer som hur det var skräp på golvet där jag var och vilket skräp, hur glödlampan såg ut, vad som stod i en bokhylla i närheten, hur vädret var etc. (alltså har minnen från allt detta samtidigt som någon begår kraftigt våld mot mig)
Senast redigerad av f30malmo 2021-09-21 kl. 13:06.
Citera
2021-09-21, 14:01
Medlem
Sjuk FUP, läste igenom hela igår efter att ha lyssnat på någon av poddarna med Felix berättelse. Tycker väldigt synd om Magnus, oavsett vilket person han var. Ingen förtjänar dö på det sättet.

Ja det var synd om Magnus förstår inte hur någon kan ha gjort så mot en av de snällaste människor jag någonsin har känt som alltid ställde upp för andra i alla lägen.
Citera
2021-09-21, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Peter är psykopat/sociopat (troligtvis båda delarna). Han går inte att rehabilitera, och borde finnas inom rättpsyk istället så att någon har koll på honom för evigt. Tror även de andra T, O och I är personlighetsstörda individer. Peter kommer att begå brott igen så snart han kan. Mycket troligt de andra med, undantaget O tror jag. O verkar mer vara en vanlig pundare som inte kan säga ifrån och är lite udda som person, dock har han vissa personlighetsstörningstendenser som att ändra historien för att "det inte ska verka på ett speciellt sätt för polisen".

Jag tycker Felix historia är relativt trovärdig. Tycker sättet han berättar på är dissocierat, inte skådespel. Jag tror att hans metod för att överleva i hans tankevärld var att bli en del av gänget under dagen och verka inför dem som han var med på det hela, för att klara livhanken. Ett ganska vanligt sätt att klara av traumatiska händelser. Jag tror att han undviker berätta att han gjorde detta för att han kanske skäms. Inget tyder på att han stod det här gänget nära. Möjligtvis kan han ha känt dem via drogkontakter, men det betyder inte att man mördar för dem frivilligt.

Det är lätt att säga för utomstående att man inte kan vara så feg och så styrd, men ni har ingen aning om vad ni skulle göra och tro i samma situation. Det finns ju en orsak att det skapas en gruppdynamik runt tex mobbare. Här är Peter huvudmobbaren som dessutom tar det ett steg längre, men han får knappt något straff trots att han varit i en liknande situation förut. Sjukt som fan att han kommit undan så pass som han har.

Jag tycker Felix historia är trovädig, jag har själv varit i en situation där någon nästan mördade mig. Nu var jag iof ett barn, men jag låter ungefär som Felix när jag berättar om händelsen, pga att händelsen känns overklig och jag känner mig helt avstängd inför den, som det handlar om någon annan. Någon gång kan känslor av sorg komma upp hastigt, för att inom 30 sekunder helt försvinna igen och jag blir avstängd igen. Jag minns även detaljer på ett sätt som Felix också gör, oväsentliga detaljer som hur det var skräp på golvet där jag var och vilket skräp, hur glödlampan såg ut, vad som stod i en bokhylla i närheten, hur vädret var etc. (alltså har minnen från allt detta samtidigt som någon begår kraftigt våld mot mig)

Kloka tankar.
Jo det finns säker förklaringar.
Felix fruktade för sitt eget liv. Trots det har jag svårt att förstå varför han inte försökte avstyra det hela när det fanns chanser. Men som du säger, ingen vet förrän man själv varit där. Kan ändå inte tro att alla skulle agerat likadant som han. Tror det finns de som haft civilkurage trots rädsla för sitt eget liv.
Citera
2021-09-21, 15:10
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Kloka tankar.
Jo det finns säker förklaringar.
Felix fruktade för sitt eget liv. Trots det har jag svårt att förstå varför han inte försökte avstyra det hela när det fanns chanser. Men som du säger, ingen vet förrän man själv varit där. Kan ändå inte tro att alla skulle agerat likadant som han. Tror det finns de som haft civilkurage trots rädsla för sitt eget liv.

Ja, jag kan tänka mig att jag själv skulle ha agerat annorlunda, eftersom jag i vuxen ålder inte blir skrämd av våld och istället blir arg när någon är våldsam. Men jag vet att många andra blir liksom apatiska av rädsla i våldsamma situationer. Har svårt att tro att jag själv skulle döda en vän i en ens väldigt pressad situation, men jag är inte säker. Kanske om jag själv var säker på att dö, säker på att inte ha några val om jag själv skulle överleva. Svårt att veta.
Citera
2021-09-21, 17:40
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Felix hade så många chanser att kalla på hjälp och styra av det enligt honom oundvikliga. Exempelvis när det var dags att hyra bil, eller inne på macken, för att inte tala om när han gick med yxan i handen bakom Immanuel och Magnus upp till mordplatsen. Där hade han i allra värsta fall kunnat sätta yxan i ryggen på Immanuel.

Han hoppades kanske in i det sista att det skulle finnas någon annan utväg än att mörda någon?
Citera
2021-09-22, 15:21
Medlem
Citat:
Han hoppades kanske in i det sista att det skulle finnas någon annan utväg än att mörda någon?

Exempelvis genom att kalla på hjälp kan man tycka. Han har i mitt tycke inte gjort vad han kunnat för att avstyra det hela, inte ens försökt tyvärr.

Förståeligt att bli handlingsförlamad i en pressad situation då ”spela död” är en av våra tre försvarsmekanismer men handlingsförlamad har han då inte varit.
Citera
2021-10-01, 19:29
Felix har busat till det på Kumla. https://www.bt.se/ulricehamn/morddom...umla-76e4bca9/
Citera
2021-10-01, 21:04
Medlem
bravehs avatar
Citat:

Bra inlägg! Det stämmer som du säger att den mobbade ofta skyddar mobbarna för att han inte vill att omgivningen ska få veta vad det är som händer. Det kan vara något liknande som händer i det här fallet och kanske kryddat med stockholmssyndromet.

Citat:
Felix har busat till det på Kumla. https://www.bt.se/ulricehamn/morddom...umla-76e4bca9/
Det här tyder ju dock på att han är en wannabe-gangster och det skulle ju stämma in på min teori om att han tyckte att det var häftigt tills han själv blev måltavla.

Citat:
Ursprungligen postat av Stunkyn
Tycker självklart att Fs beteende var otroligt märkligt. Om han genuint fruktade för sitt liv känns det som att han borde tagit varje chans att fly eller söka kontakt.
Jag tycker bara det är konstigt att det inte skulle kommit fram att P, I och T känner F. Skulle väl eve vara till deras fördel att F bara var en i gänget och inte tvingad till något. Hade gärna hört mer från dom men dom var som sagt tyvärr ganska bra på att hålla käften fram till rättegången.

Hade gärna sett FUPen från Ps dråpdom
Nu har jag bara sett Viasats dokumentär, knappt skummat FUP och läst artiklarna på Expressen. Intrycket som jag fick var att P och I höll hårt på sin tystnadskultur och inte pratade alls.
Citera
2021-10-02, 13:45
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Han gör detta för att han är en rövknullad liten bitch som inte ens har tappat tvålen.
Felix din jääääääävla fitthorunge.
Citera
2021-10-02, 16:00
Medlem
Citat:

Låst artikel.
Citera
2021-11-17, 23:19
Medlem
Vad heter Felix mamma och pappa??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in