2017-12-19, 01:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vad du inte tycks förstå trots att Strix m/94 gjorde sitt bästa för att förklara det, är att mods inte vill ha några antisemitiska konspirationsteorier om att judar som grupp agerar si eller så i den aktuella tråden.

Den typen av diskussioner passar bättre i forumet Konspirationer och Alternativa Teorier där det redan finns många trådar som ältar dessa teorier om judiska konspirationer.

Vill du däremot diskutera hur enskilda judar eller grupper av enskilda judar, men - nota bene - inte alla judar som grupp agerar torde det vara OK i den aktuella tråden, om jag tolkar de svar som Strix m/94 gav dig rätt.

Det finns goda skäl att diskutera judar som grupp i mediekriget om mångkultur.

1. Man är en etnisk grupp (en del av mångkulturen)
2. Det finns legitima grunder att prata om judar som en enhetlig gruppering som driver en gemensam linje eftersom judar med hög status inom gruppen själva säger det. Se spoiler 10 och 13 i denna TS. Det är knappast "antisemitiska konspirationsteorier" när world jewish congress uttalar sig som judar som grupp i sin oro över ökad antisemitism. Eller hur.
3. Man får diskutera andra etniska grupperingar i den tråden. Varför är det skillnad mellan grupp och grupp?
4. Man har diskuterat judar som grupp förut i tråden. Varför får inte jag göra det?

Sedan så diskuterar inte mitt inlägg judar som grupp utan snarare ligger fokus på begreppet 'antisemitism'. Så du och Strix argumenterar mot en halmgubbe.
Senast redigerad av frasselito 2017-12-19 kl. 02:27.
Citera
2017-12-19, 21:53
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Får jag skriva om mitt inlägg på temat antisemitism-begreppet och dess betydelse för mediekriget om mångkultur?
Jag kommer ju bli tvungen att i viss mån behandla judar som grupp, är det okej och on-topic?
Som sagt, jag tycker inte att du förankrar ditt ämne i mediakriget om mångkulturen. Du vill lägga fokus på hur judarna agerar som grupp och det gör att du går OT. Argumentet att du vill diskutera hur judarna som grupp utnyttjar begreppet antisemitism gör det inte mer OnT.
Citera
2017-12-19, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Som sagt, jag tycker inte att du förankrar ditt ämne i mediakriget om mångkulturen. Du vill lägga fokus på hur judarna agerar som grupp och det gör att du går OT. Argumentet att du vill diskutera hur judarna som grupp utnyttjar begreppet antisemitism gör det inte mer OnT.

Jag tänkte i detta nya inlägg haka i den senaste tidens diskussion i tråden som förts om antisemitism, judar och rasism mellan etniciteter. Jag tänkte utgå från denna artikel
https://www.svd.se/hotet-mot-judar-i-sverige-ar-allvarligt-och-vaxande

Vara avsändare är world jewish council. Dom beskrivs såhär
Citat:
It is to establish the permanent address of the Jewish people; amidst the fragmentation and atomization of Jewish life and of the Jewish community; it is to establish a real, legitimate, collective representation of Jewry which will be entitled to speak in the name of the 16 million Jews to the nations and governments of the world, as well as to the Jews themselves."
https://en.m.wikipedia.org/wiki/World_Jewish_Congress

Det blir legitimt för en skribent och för tråden att diskutera judar som agerande i grupp i mediekriget om mångkultur.

Får jag skriva detta inlägg? Om inte så vart står det i TS? Borde ni kanske skriva ett mod-meddelande att man inte får diskutera etniciteter som grupp?
Citera
2017-12-19, 22:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Jag tänkte i detta nya inlägg haka i den senaste tidens diskussion i tråden som förts om antisemitism, judar och rasism mellan etniciteter. Jag tänkte utgå från denna artikel
https://www.svd.se/hotet-mot-judar-i-sverige-ar-allvarligt-och-vaxande

Vara avsändare är world jewish council. Dom beskrivs såhär

https://en.m.wikipedia.org/wiki/World_Jewish_Congress

Det blir legitimt för en skribent och för tråden att diskutera judar som agerande i grupp i mediekriget om mångkultur.

Får jag skriva detta inlägg? Om inte så vart står det i TS? Borde ni kanske skriva ett mod-meddelande att man inte får diskutera etniciteter som grupp?
Utifrån de argument som givits i tråden är jag tveksam till om inlägget faller inom topic. Men posta det så får vi bedöma det i färdigt skick.
Citera
2017-12-20, 21:15
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Du får diskutera alla etniciteter i tråden, som grupp, utom den judiska. Dettta trots att lobbygrupper som AIPAC och World Jewish council är grupper av folk som tillhör samma etnicitet, och agerar å en grupps vägnar, som grupp. Om en föreningsrepresentant säger "Vi tycker X" så gäller det att gruppen eller föreningen står för detta uttalande, utom när judar i föreningar gör uttalanden. Detta faktum att grindvaktarna reagerar som dom gör är olycksaligt för diskussionen.

Det är ett hyckleri av Flashbacks grindvakter, precis som det är ett hyckleri från judiska entoautistiska debattörer i svensk MSM.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-12-20 kl. 21:23.
Citera
2017-12-20, 22:35
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Du får diskutera alla etniciteter i tråden, som grupp, utom den judiska. Dettta trots att lobbygrupper som AIPAC och World Jewish council är grupper av folk som tillhör samma etnicitet, och agerar å en grupps vägnar, som grupp. Om en föreningsrepresentant säger "Vi tycker X" så gäller det att gruppen eller föreningen står för detta uttalande, utom när judar i föreningar gör uttalanden. Detta faktum att grindvaktarna reagerar som dom gör är olycksaligt för diskussionen.

Det är ett hyckleri av Flashbacks grindvakter, precis som det är ett hyckleri från judiska entoautistiska debattörer i svensk MSM.

Jag gjorde en snabb koll av dina påståenden och bland de du nämner som "inte får diskuteras i tråden" och andra judetermer så förekommer:
AIPAC i 8 inlägg
judemedia i 11 inlägg
judar i > 500 inlägg (dvs räknaren slår i botten)
judesvin i 8 inlägg
World Jewish council i 4 inlägg
judiska i > 500 inlägg (dvs räknaren slår i botten)
judarna i > 500 inlägg (dvs räknaren slår i botten)
juden i 193 inlägg
ZOG i 47 inlägg
jude i 350 inlägg
judinna i 64 inlägg
jewish i 119 inlägg
jews i 93 inlägg

Så det verkar ju som att dina påståenden mest är dragna ur röven, eller hur?
Citera
2017-12-20, 22:38
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag gjorde en snabb koll av dina påståenden och bland de du nämner som "inte får diskuteras i tråden" och andra judetermer så förekommer:
AIPAC i 8 inlägg
judemedia i 11 inlägg
judar i > 500 inlägg (dvs räknaren slår i botten)
judesvin i 8 inlägg
World Jewish council i 4 inlägg
judiska i > 500 inlägg (dvs räknaren slår i botten)
judarna i > 500 inlägg (dvs räknaren slår i botten)
juden i 193 inlägg
ZOG i 47 inlägg
jude i 350 inlägg
judinna i 64 inlägg
jewish i 119 inlägg
jews i 93 inlägg

Så det verkar ju som att dina påståenden mest är dragna ur röven, eller hur?

Nja, helt dragna ur röven är dom inte. Det förekommer särbehandling i tråden. Du kan kolla i "Hur styr vi upp debatten i tråden"-tråden. Det finns många fall av oklara bedömningsgrunder. Visa dagar överlever inlägg, andra dagar inte. Modereringen beror på dagsform många gånger.

Det ser du ju själv också att det alltid är "bedömningar" vilket, eftersom olika moderatorer helt naturligt gör olika bedömningar leder till godtycke - så det är inte en enhetlig ribba. Om det är det trots att jag säger att det inte är det kan du vänligen tala om var gränserna går. Ingen annan har nämligen kunnat göra det.

Tack ska du ha på förhand.

Får man som frasselito efterlyser diskutera "judars agerande i grupp"? Svaret är närmast ett definitivt kanske. Ibland överever inläggen, ibland inte, helt godtyckligt kan tyckas. Vi är många skribenter som fått inlägg raderade blixtfort utan någon tilsägelse eller dylikt. Bara borta direkt efter postning.

Men ibland överlever som sagt inläggen, som du lyckats söka fram. Det är lite lotteri.

Edit:
AIPAC i åtta (8) inlägg av i det närmaste 50.000 inlägg - 8/50.000 ≈ 0.01% av inläggen.
World Jewish Council i fyra (4) av 50.000.
En annan jobbig grupp att skriva inlägg om är PNAC. Hur många såna inlägg hittar du av 50.000?

Go figure.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-12-20 kl. 23:38.
Citera
2017-12-21, 07:32
Medlem
najass avatar
Citat:
Nja, helt dragna ur röven är dom inte. Det förekommer särbehandling i tråden. Du kan kolla i "Hur styr vi upp debatten i tråden"-tråden. Det finns många fall av oklara bedömningsgrunder. Visa dagar överlever inlägg, andra dagar inte. Modereringen beror på dagsform många gånger.

Det ser du ju själv också att det alltid är "bedömningar" vilket, eftersom olika moderatorer helt naturligt gör olika bedömningar leder till godtycke - så det är inte en enhetlig ribba. Om det är det trots att jag säger att det inte är det kan du vänligen tala om var gränserna går. Ingen annan har nämligen kunnat göra det.

Tack ska du ha på förhand.

Får man som frasselito efterlyser diskutera "judars agerande i grupp"? Svaret är närmast ett definitivt kanske. Ibland överever inläggen, ibland inte, helt godtyckligt kan tyckas. Vi är många skribenter som fått inlägg raderade blixtfort utan någon tilsägelse eller dylikt. Bara borta direkt efter postning.

Men ibland överlever som sagt inläggen, som du lyckats söka fram. Det är lite lotteri.

Edit:
AIPAC i åtta (8) inlägg av i det närmaste 50.000 inlägg - 8/50.000 ≈ 0.01% av inläggen.
World Jewish Council i fyra (4) av 50.000.
En annan jobbig grupp att skriva inlägg om är PNAC. Hur många såna inlägg hittar du av 50.000?

Go figure.

11 inlägg om PNAC i tråden.

Så nu har du alltså flyttat målstolparna från att judar inte får diskuteras i tråden till att de tusentals inlägg om judar som finns i tråden inte är tillräckligt?

Muslim finns tex "bara" i 436 av inlägg i tråden.
Citera
2017-12-21, 08:39
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
11 inlägg om PNAC i tråden.

Så nu har du alltså flyttat målstolparna från att judar inte får diskuteras i tråden till att de tusentals inlägg om judar som finns i tråden inte är tillräckligt?

Muslim finns tex "bara" i 436 av inlägg i tråden.

Muslimer äger inte svensk media. Inte amerikansk heller, eller annan västerländsk media, så "mediekriget om mångkulturen" drivs i judiskt ägd (västerländsk) media - vars agenda ofta påverkas av judiska lobbyorganisationer - judar i grupp; inlägg som påvisar detta samband blir regelmässigt borttagna eftersom moderatorerna regelmässigt kallar all sionism- eller jude-kritik för "antisemitiska konspirationsteorier".

Det är inte "antisemitisk konspirationsteori" att påpeka att judelobby-grupper påverkar mediekriget i en internationell kontext. Givet Sveriges position efter 9/11 så approximeras amerikanska narrativ rakt av in i svensk kotext. Det gör att amerikanska media i stor utsträckning påverkar vad som kommer att pratas om i svensk media. Detta gör att kopplingar av det svenska mediekriget till en internationell kontext blir relevanta. Att sådana inlägg regelmässigt raderas lämnar en blind fläck i debatten. Det är olyckligt. Uttrycket "synkronmedia" används i tråden av en anledning. Det är vanligt att saker sker i amerikansk och svensk media synkront. Så därför är det ibland viktigt att lyfta blicken till en internationell kontext.

Det är heller inte ovanligt att svenska judar lyfter svenska inrikespolitiska händelser till internationell press - nu senast var det tjafset om synagogan i Göteborg när NMR skulle demonstrera som tog sig som av en händelse till Israelisk press. Givetvis lyfts "vissa frågor" till internationell nivå för att sätta press på Sverige. Är detta också en antisemitisk konspirationsteori?

Det finns internationella kopplingar till det svenska "mediekriget om mångkulturen" hela tiden. Hur gick det förresten med att ta fram var ribban ligger?
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-12-21 kl. 09:12.
Citera
2017-12-21, 09:27
Medlem
najass avatar
Citat:
Muslimer äger inte svensk media. Inte amerikansk heller, eller annan västerländsk media, så "mediekriget om mångkulturen" drivs i judiskt ägd (västerländsk) media - vars agenda ofta påverkas av judiska lobbyorganisationer - judar i grupp; inlägg som påvisar detta samband blir regelmässigt borttagna eftersom moderatorerna regelmässigt kallar all sionism- eller jude-kritik för "antisemitiska konspirationsteorier".

Det är inte "antisemitisk konspirationsteori" att påpeka att judelobby-grupper påverkar mediekriget i en internationell kontext. Givet Sveriges position efter 9/11 så approximeras amerikanska narrativ rakt av in i svensk kotext. Det gör att amerikanska media i stor utsträckning påverkar vad som kommer att pratas om i svensk media. Detta gör att kopplingar av det svenska mediekriget till en internationell kontext blir relevanta. Att sådana inlägg regelmässigt raderas lämnar en blind fläck i debatten. Det är olyckligt. Uttrycket "synkronmedia" används i tråden av en anledning. Det är vanligt att saker sker i amerikansk och svensk media synkront. Så därför är det ibland viktigt att lyfta blicken till en internationell kontext.

Det är heller inte ovanligt att svenska judar lyfter svenska inrikespolitiska händelser till internationell press - nu senast var det tjafset om synagogan i Göteborg när NMR skulle demonstrera som tog sig som av en händelse till Israelisk press. Givetvis lyfts "vissa frågor" till internationell nivå för att sätta press på Sverige. Är detta också en antisemitisk konspirationsteori?

Jamen, då är det ju bra att det tydligen kan diskuteras i tråden som jag ju visade. Det är ju flera tusen inlägg om judar i den tråden.

Citat:
Hur gick det förresten med att ta fram var ribban ligger?

Det är verkligen inte mitt jobb att ta fram någon ribba för tråden. Det sköter modsen i delforumet.
Citera
2017-12-21, 09:31
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Jamen, då är det ju bra att det tydligen kan diskuteras i tråden som jag ju visade. Det är ju flera tusen inlägg om judar i den tråden.

Ja alla inlägg som intehåller ordet "jude" eller "judar" är sionismkritik och/eller kritik mot Israel eller kritik mot judiska lobbyorganisationer, eller andra judiska intresseorganistioner. Bra tänkt där.

Citat:
Det är verkligen inte mitt jobb att ta fram någon ribba för tråden. Det sköter modsen i delforumet.

Okej. Tack för dina synpunkter på mina inlägg iallafall.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-12-21 kl. 09:45.
Citera
2017-12-21, 09:52
Medlem
najass avatar
Citat:
Ja alla inlägg som intehåller ordet jude är sionismkritik. Bra där. Men vi kan säga så.

Okej. Tack för dina synpunkter på mina inlägg iallafall.

Mer målstolpeflyttande ser jag...

Först påstod du att judar inte fick diskuteras i tråden
När jag visade hur fel du hade så var det inte tillräckligt många inlägg
När det nu är visat det det finns tusentals inlägg med judar i tråden så är de inte kritiska nog och/eller det faktum att alla kanske inte är kritiska.

Vi kan fortsätta att kolla om du vill, men då vill jag nog att du specificerar det mer för jag börjar bli trött på ditt flyttande av målstolpar. Hur många kritiska inlägg mot judar behöver det finnas för att du ska bli nöjd? Om det inte finns tillräckligt och inga (eller inte tillräckligt många) är raderade, ska moderatorerna då skriva egna för att nå upp till ett antal du är nöjd med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in