Citat:
Ursprungligen postat av
Bulkninja
Nej jag godtar inte bara argument från auktoritet. Men det är väldigt stor skillnad på ens bild och förståelse av matte om man bara läst högstadium eller om man har 30p matte på högskola.
Orsaken jag frågar är för att dina svar är väldigt avvikande i jämförelse med folk som läst mycket matte.
Jag har t.ex aldrig hört någon som har en Master säga att matte är subjektivt.
Matte är ju lixom definitionen på motsatsen till subjektivt.
Jag tror du misstolkar mig. Det handlar inte om subjektivt som att det är fritt fram precis hur man vill. Det handlar om att
all matematik är kontextberoende. Man kan däremot inte bestämma sig för en kontext och sen hävda nåt som inte stämmer i den kontexten. Att 1+1=2 stämmer
i dom naturliga talen är helt givet. Däremot kan man inte säga att 1+1=2 stämmer i någon absolut bemärkelse. Matematik är subjektivt till den grad att det är fritt fram att byta kontext.
Om du vill ha ett enklare exempel så kan man titta på uttrycket a-b istället. Från heltalen med tillhörande minus-operator kan vi välja vilka a och b som helst och a-b funkar alltid. Från naturliga talen med dess tillhörande minus-operator är vi begränsade i vilka a och b vi kan välja. 1-2 går till exempel inte eftersom naturliga talen inte har någonting som beskriver negativa tal.
Kopplingen mellan matematik och verkligheten görs först när man bestämt sig för en viss kontext man ska använda. Man kan till exempel använda både Euklidisk och hyperbolisk geometri för att beskriva speciell relativitet och båda beskrivningarna är fullständiga. Om man däremot betraktar själva geometrierna och jämför dom med varandra så
motsäger dom varandra. Dom kan alltså omöjligt vara sanna båda två i någon slags absolut kontext.
Så vilken geometri har verkligheten "egentligen"? Den som vi bestämmer oss för. Det finns inget experiment som mäter geometrin direkt och eftersom all indirekt evidens stödjer både Euklidiska och hyperboliska beskrivningen så finns det ingen evidens som kan säga att den ena är rätt och den andra är fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bulkninja
Det tar ganska lång tid eller genuint intresse innan man ser den röda tråden som binder ihop allt.
Jo jag vet.