• 1
  • 2
2017-12-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det som finns ute i naturen följer också från vårt sinne som har styckat upp och grupperat. Just färg lånar sig som ett onödigt bra exempel eftersom det inte ens hade existerat utan ögontappar som fångar olika våglängder av ljus tillsammans med en hjärna som konverterar en viss viktad aktivering av dom olika ögontapparna till en upplevelse som vi sen kallar färg.

Det är inte alls samma sak.. Hur tänkte du här?
Citera
2017-12-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Om du delar en kokosnöt så blir det två bitar.

Detta är ett bevis för att de skall finnas en matematisk modell som kan förklara detta fenomen. Men man vet ju inte om 1+1=2 är det rätta. Men fortfarande kan man använda detta som bevis för att det finns lagar som man kan definiera genom att använda "korrekt" matematik.
Citera
2017-12-14, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corle-one
Det är inte alls samma sak.. Hur tänkte du här?
Förstår inte vad du frågar om. Vad är inte samma sak som vadå? När du ändå håller på förklara får du gärna beskriva den faktiska skillnaden också.
Citera
2017-12-14, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corle-one
Detta är ett bevis för att de skall finnas en matematisk modell som kan förklara detta fenomen. Men man vet ju inte om 1+1=2 är det rätta. Men fortfarande kan man använda detta som bevis för att det finns lagar som man kan definiera genom att använda "korrekt" matematik.
Det finns även lagar jag kan använda för att använda "korrekt" ord så jag inte säger kokoskvartar eller apelsinhalvor. Är språk universellt sant också? Givetvis inte. Det beror på språket lika mycket som vad språket ska beskriva. Detsamma gäller matte.
Citera
2017-12-14, 15:44
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Det här är lite som att säga att "änkor är kvinnor vars make har dött" är nåt som funnits och varit sant före big bang. Eftersom det beror på kvinnor och makar och leva eller dö så är det helt och hållet kopplat till människor och skulle inte betyda någonting alls om man inte har kontexten. Detsamma gäller matematik. 1+1 är 0 i modulo 2 ringen. Allting följer från hur siffrorna och operationerna definieras.

Det är en vanlig missuppfattning men det gör den inte mer trovärdig.

Om jag använder mitt sinne för att se den delade kokosnöten som två kokoshalvor så blir det två bitar. Man kan även säga att det är en övre halva och en nedre halva. Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna vända sig till verkligheten och ta reda på om det är två bitar eller inte. Hur håller verkligheten räkningen? Mitt svar är att den inte gör det. Det är sinnet som står för all beräkning.

1+1=2 är inte ett språk. Det är ett villkor som stämmer.
Operatorer eller på vilket språk det definieras är oväsentligt. Det är en naturlag
som vi definierar med ett språk vi kallar siffror.

Matematiska samband är inget som vi uppfunnit. Det är något som finns där alltid som vi hittat

Har du läst matte annat än i grundskolan? För detta är ingenting som är kontroversiellt bland matematiker. Det är inte så att det finns två sidor som är oense.
Vi använder matte för att med ett sifferspråk beskriva fysikaliska lagar.
Om vi delar en kokosnöt i två delar blir det dubbelt så många delar som har halva massan.
Detta beskriver vi genom matematiskt språk 1/2=0.5 eller 1=2*0.5. den fysikaliska lagen bakom detta är inte något människor skapat.

Matten och logiken i detta finns oberoende av människors kunskaper i hur man formulerar det med ett sifferspråk
Senast redigerad av Bulkninja 2017-12-14 kl. 16:05.
Citera
2017-12-14, 16:07
Medlem
Citat:
1+1=2 är inte ett språk. Det är ett villkor som stämmer.
Operatorer eller på vilket språk det definieras är oväsentligt. Det är en naturlag
som vi definierar med ett språk vi kallar siffror.
Det gäller i sin kontext. Kontexten är definierad av oss. Matematik är definierat av oss. Hur många äpplen jag har beror på definitionen av äpplen samt definitionen av antal samt hur hjärnan upplever världen.

Citat:
Matematiska samband är inget som vi uppfunnit. Det är något som finns där alltid som vi hittat
Matematik är helt abstrakt och vi hittar samband i kontexten som definieras av axiomen. Sen binder vi det till vardagliga livet. Kopplingen däremellan är precis som i vilket språk som helst fast ofta lite mer specifik.

Citat:
Har du läst matte annat än i grundskolan?
Jag vet inte vad relevansen är av det. Godtar du bara argument från auktoriteter? Okej. Vilken tur då att jag har studerat matematik både på universitet och på egen hand.
Citera
2017-12-14, 19:12
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Jag vet inte vad relevansen är av det. Godtar du bara argument från auktoriteter? Okej. Vilken tur då att jag har studerat matematik både på universitet och på egen hand.

Nej jag godtar inte bara argument från auktoritet. Men det är väldigt stor skillnad på ens bild och förståelse av matte om man bara läst högstadium eller om man har 30p matte på högskola.

Orsaken jag frågar är för att dina svar är väldigt avvikande i jämförelse med folk som läst mycket matte.
Jag har t.ex aldrig hört någon som har en Master säga att matte är subjektivt.
Matte är ju lixom definitionen på motsatsen till subjektivt.

Det tar ganska lång tid eller genuint intresse innan man ser den röda tråden som binder ihop allt.
Citera
2017-12-14, 19:30
Bannlyst
Citat:
Nej jag godtar inte bara argument från auktoritet. Men det är väldigt stor skillnad på ens bild och förståelse av matte om man bara läst högstadium eller om man har 30p matte på högskola.

Orsaken jag frågar är för att dina svar är väldigt avvikande i jämförelse med folk som läst mycket matte.

Det tar ganska lång tid eller genuint intresse innan man ser den röda tråden som binder ihop allt.
Är kontinuumhypotesen sann eller falsk?
Citera
2017-12-14, 22:38
Medlem
Citat:

Jag tror du misstolkar mig. Det handlar inte om subjektivt som att det är fritt fram precis hur man vill. Det handlar om att all matematik är kontextberoende. Man kan däremot inte bestämma sig för en kontext och sen hävda nåt som inte stämmer i den kontexten. Att 1+1=2 stämmer i dom naturliga talen är helt givet. Däremot kan man inte säga att 1+1=2 stämmer i någon absolut bemärkelse. Matematik är subjektivt till den grad att det är fritt fram att byta kontext.

Om du vill ha ett enklare exempel så kan man titta på uttrycket a-b istället. Från heltalen med tillhörande minus-operator kan vi välja vilka a och b som helst och a-b funkar alltid. Från naturliga talen med dess tillhörande minus-operator är vi begränsade i vilka a och b vi kan välja. 1-2 går till exempel inte eftersom naturliga talen inte har någonting som beskriver negativa tal.

Kopplingen mellan matematik och verkligheten görs först när man bestämt sig för en viss kontext man ska använda. Man kan till exempel använda både Euklidisk och hyperbolisk geometri för att beskriva speciell relativitet och båda beskrivningarna är fullständiga. Om man däremot betraktar själva geometrierna och jämför dom med varandra så motsäger dom varandra. Dom kan alltså omöjligt vara sanna båda två i någon slags absolut kontext.

Så vilken geometri har verkligheten "egentligen"? Den som vi bestämmer oss för. Det finns inget experiment som mäter geometrin direkt och eftersom all indirekt evidens stödjer både Euklidiska och hyperboliska beskrivningen så finns det ingen evidens som kan säga att den ena är rätt och den andra är fel.

Citat:
Jo jag vet.
Citera
2017-12-14, 23:39
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Jag tror du misstolkar mig. Det handlar inte om subjektivt som att det är fritt fram precis hur man vill. Det handlar om att all matematik är kontextberoende. Man kan däremot inte bestämma sig för en kontext och sen hävda nåt som inte stämmer i den kontexten. Att 1+1=2 stämmer i dom naturliga talen är helt givet. Däremot kan man inte säga att 1+1=2 stämmer i någon absolut bemärkelse. Matematik är subjektivt till den grad att det är fritt fram att byta kontext.
Vill bara inflika att jag håller med. Det finns en ganska ingrodd och statisk syn på matematik som följt ur hårt tragglande under skolåren tror jag. Vi har en standarddefinition på + men det finns ingenting som säger att vi inte skulle kunna definiera om + som någon annan binär operation eller att 1, 2 och = representerar något annat än vad vi är vana vid.

För intressanta perspektiv och relevant läsning på området rekommenderar jag Gödel, Escher, Bach av Hofstadter. Rätt tung men extremt innehållsrik och smart skriven.
Citera
2017-12-15, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Vill bara inflika att jag håller med. Det finns en ganska ingrodd och statisk syn på matematik som följt ur hårt tragglande under skolåren tror jag. Vi har en standarddefinition på + men det finns ingenting som säger att vi inte skulle kunna definiera om + som någon annan binär operation eller att 1, 2 och = representerar något annat än vad vi är vana vid.
Ja det låter inte otroligt att det är skolan som har den effekten.

Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
För intressanta perspektiv och relevant läsning på området rekommenderar jag Gödel, Escher, Bach av Hofstadter. Rätt tung men extremt innehållsrik och smart skriven.
Jag har sneglat på den boken vid flera tillfällen och hört en hel del om den. Tyvärr har jag inte funnit tid att läsa den ännu. Finns det några korta relevanta exempel som du kan saxa från den?
Citera
2017-12-15, 20:09
Medlem
Ratozs avatar
Kurt Gödel. Han har lagt fram bevis som innebär att TS antaganden inte håller.

Bevisen är dock långa saker så den som är intresserad får läsa själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in