2017-12-13, 21:54
Medlem
Hej!
Jag kommer ifrån storstaden och har invandrar bakgrund. Jag älskar natur och har lagt märke till att många svenskar åker till deras hus i "landet" under sommaren för att ta paus från det hetsiga livet som kommer med storstaden och ta del utav den natur som finns i Sverige.

Så min fråga till er är vad vilka områden i Sverige som konstateras som "landet" och vilka områden rekommenderar ni?

Tack för hjälpen!
Citera
2017-12-13, 21:57
Medlem
olasvenssons avatar
Landet är där det inte finns så många hus.
Citera
2017-12-13, 22:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabbapaddan
Hej!
Jag kommer ifrån storstaden och har invandrar bakgrund. Jag älskar natur och har lagt märke till att många svenskar åker till deras hus i "landet" under sommaren för att ta paus från det hetsiga livet som kommer med storstaden och ta del utav den natur som finns i Sverige.

Så min fråga till er är vad vilka områden i Sverige som konstateras som "landet" och vilka områden rekommenderar ni?

Tack för hjälpen!

Landet är en dialektal benämning från storstadsmänniskor på områden med fritidshus och liknande.

För normalbegåvade och över är denna benämning trams.

Landet är just ett land, t.ex. Sverige. Fritidshus, natur och liknande ligger på landsbygden, inget annat.

Alla områden på landsbygden rekommenderas. Intresseområden för envar styr var detta är.
Citera
2017-12-13, 22:10
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Hej!

Tack för hjälpen!
Berätta vilken typ av natur du gillar så ska du få svar.
Citera
2017-12-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Landet är där det inte finns så många hus.

Riktigt bra förklarat!

Det är med andra ord nästan hela Sverige TS.
Citera
2017-12-13, 22:29
Medlem
En riktigt cool allvetande stockholmare anser att där det saknas tunnelbana är "landet", eller om det finns gräsmatta på varje sida av ett hus. I övriga landet är landsbygden, dvs bonnvischan "landet", se dokumentärserien Uti Bögda på svt-play så får du en inblick i hur livet på landsbygden är, det finns t o m inslag om en SFI-grupp som får lära sig om landsbygden i serien.
Citera
2017-12-13, 23:45
Medlem
Landet i min mening är där hushållen äger hästar och/eller kossor, och oftast även hundar/katter och höns. Oftast mellan två-fem hushåll (finns även singelhus också såklart) och att äga bil är ett måste för att ta sig till och från civilisationen. Standard är att man äger diverse skogsmaskiner och traktorer som man använder regelbundet.

Btw, vart säger man när man/någon ska någonstans, t.ex. "Vart är vi påväg" som i På Spåret, och var när det är fråga om var något befinner sig.
Senast redigerad av next-chapter 2017-12-13 kl. 23:49.
Citera
2017-12-14, 00:21
Medlem
Vissa säger: "Jag ska åka till mitt land".

Det irriterar mig. Som att de äger ett helt land, fast det bara är en fallfärdig stuga på landsbygden.
Att säga att man åker till sitt hemland, om man nu är från ett annat land, det är riktigt.

Men eftersom jag själv är uppvuxen på landsbygden så tycker jag att det första låter larvigt.

En annan irriterande sak är att de som åker ut hit inte tror att vanliga lagar gäller här. De passar tex på att övningsköra utan tillstånd och godkänd handledare. De gör som de vill, helt enkelt.

Landet i det här fallet är hela Sverige, utanför stora städer och orter, som svar på själva frågan.
Citera
2017-12-14, 05:59
Medlem
RadikalFails avatar
Landet är ett annat ord för sommarstuga uppfattar jag det som. Men det verkar som att dom som har hus på landet har mer avancerade hus än vad en sommarstuga är.

Oftast finns det el och andra bekvämligheter. En sommarstuga kan ligga på en ö och ha ingen el eller vatten. (Ett exempel.)
Citera
2017-12-14, 06:23
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Hej!

Tack för hjälpen!

Landet ligger vid vägsluter av grusvägen invid eller nära vattnet.
Det är oftast en mindre ansamling av hus på enorma tomter.
Värderingar, kultur och socialt samspel är otroligt homogent och välfungerande i och med att den mest exotiska medlemmen är en finne sedan 50 år i Sverige.

Du hitta dit? Nej och åter nej, att du inte skall göra det är precis hela grejen med "landet".
Bilarna och husen står olåsta när man är ute med båten.
Det visas hänsyn och skriks och eldas inte på sena kvällar vid stranden.
Det körs inte som djävla galningar med bilar, båtar och vattenskoter.

Tack för att du inte har hittat hit!

Arma, ARMA djävla Sverige!
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2017-12-14 kl. 06:31.
Citera
2017-12-14, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Landet är en dialektal benämning från storstadsmänniskor på områden med fritidshus och liknande.

För normalbegåvade och över är denna benämning trams.

Landet är just ett land, t.ex. Sverige. Fritidshus, natur och liknande ligger på landsbygden, inget annat.

Alla områden på landsbygden rekommenderas. Intresseområden för envar styr var detta är.

Fast begreppet "landsbygden" har väl i dag snarare i stort sett blivit synonymt med "glesbygden, medan begreppet "landet" kan ligga mycket nära större städer. Fast å andra sidan kan man ju tala om "landsbygden" i en viss kommun. Men någon som är folkbokförd i Stockholms kommun säger väl knappast att "nu ska jag åka ut på landsbygden" när den ska till fritidshuset i förslagsvis Österåkers kommun.

"Ute i landet" är ett begrepp som riksdagspolitiker, riksmedia och människor från Stockholms län använder om allt som inte ligger i Stockholms län. Sjukt komiskt när man tänker på det.
Citera
2017-12-14, 21:30
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
En riktigt cool allvetande stockholmare anser att där det saknas tunnelbana är "landet", eller om det finns gräsmatta på varje sida av ett hus. I övriga landet är landsbygden, dvs bonnvischan "landet", se dokumentärserien Uti Bögda på svt-play så får du en inblick i hur livet på landsbygden är, det finns t o m inslag om en SFI-grupp som får lära sig om landsbygden i serien.

Delvis rätt, men för ett riktigt betongbarn som jag själv som är uppvuxen på 70-80-talet innanför tullarna så var allt utanför tullarna "landet".
Min första flickvän bodde i Danderyd/Stocksund och det var landet för mig. Då var jag 16-år.

Så, det beror på vem du frågar, betongbarnet svarar ungefär som jag eller som du. Evert från byhåla säger nog att landet är där det minst är 1 km mellan gårdarna.

Finns inget rätt svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in