2006-01-18, 13:38
Medlem
-Q-s avatar
HBO har ju gjort väldigt bra serier genom tiden! Så jag tänkte att de nästan är värda en egen tråd.
Det finns ju trådar om en viss serie, men där snackar man om karaktärer, intriger händelser osv. Denna tråden är mer till för att kunna ta reda på vilka HBO-serier som är värda att ta en närmare titt på.

Här är de jag är medveten om att de finns:
OZ - Grym fängelseserie (ja, ni vet ju alla)
Rome - Väldigt bra serie som utspelar i rommarriket
Deadwood - Ska ju vara väldigt bra (från de få källor jag hört från)
Carnivále - Vet ingenting om den
Six feet under - Fått för mig att den inte är så bra, kan ha fel
Sex and the City - Tror jag är HBOs verk, inte min genre direkt, men många tjejer verkar ju gilla den
The Sopranos - Inte fastnat för själv, men ska tydligen vara bra

Vad finns det mer för några? Och vilka är värda att se?

Själv vill jag slå ett slag för både OZ och Rome, väldigt bra båda två.

Vilka mer finns det? Och vad tycker ni om de ovanstående?
Citera
2006-01-18, 13:52
Medlem
Darksidedesigns avatar
Tales from the Crypt (1989)
The Hitchhiker" (1983)
Mystery Science Theater 3000 (1988)
Citera
2006-01-18, 13:54
Medlem
Quorthons avatar
Du glömde den absolut viktigaste!!!

Band of Brothers
Citera
2006-01-18, 14:07
Medlem
-Q-s avatar
Haha, tales from the crypt har jag sätt någon gång, det är ingen höjdare, så dåligt att det enda som gör att man orkar kolla på det är för att det är så extremt dåligt

The Hitchhiker"
Mystery Science Theater 3000
Vad är detta för några? Förmodligen inte så intressant, då de också gjordes på 80-talet, men de kan ju vara bra...

Aaah, är det HBO som gjort Band of Brothers! Då ska den självklart nämnas, jävligt bra! Den blir det dvdboxköp när man får pengar
Citera
2006-01-18, 15:08
Medlem
Samaels avatar
Mystery Science Theater 3000 började 1988, men avslutades 99. 10 säsonger blev det totalt. För dom som inte känner till serien alls går den ut på att tre pers (en kille och två robotar egentligen) sitter och kollar på en film, man ser typ en rad bio-säten längst ner och dom tre sitter en bit till vänster i bild. Sedan slänger dom in roliga kommentarer till filmen, eller utmärker roliga små detaljer osv. Samtliga filmer är pinsamt kassa b-rullar från 50-80-talet. Mycket underhållande att kolla på för det mesta. Dom fick även göra en långfilm som har visats på ZTV iallafall två gånger.

Men om det är HBO ställer jag mig tveksam till. Först var det comedy central som hade den, sedan scifi-channel. Men HBO kanske är ett produktionsbolag och inte en egen tv-kanal?
Citera
2006-01-18, 16:03
Medlem
Darksidedesigns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samael
Men om det är HBO ställer jag mig tveksam till. Först var det comedy central som hade den, sedan scifi-channel. Men HBO kanske är ett produktionsbolag och inte en egen tv-kanal?

Svaret är här: http://www.imdb.com/title/tt0096708/companycredits
Citera
2006-01-18, 16:54
Medlem
SC sXes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
HBO har ju gjort väldigt bra serier genom tiden! Så jag tänkte att de nästan är värda en egen tråd.
Det finns ju trådar om en viss serie, men där snackar man om karaktärer, intriger händelser osv. Denna tråden är mer till för att kunna ta reda på vilka HBO-serier som är värda att ta en närmare titt på.

Här är de jag är medveten om att de finns:
OZ - Grym fängelseserie (ja, ni vet ju alla)
Rome - Väldigt bra serie som utspelar i rommarriket
Deadwood - Ska ju vara väldigt bra (från de få källor jag hört från)
Carnivále - Vet ingenting om den
Six feet under - Fått för mig att den inte är så bra, kan ha fel
Sex and the City - Tror jag är HBOs verk, inte min genre direkt, men många tjejer verkar ju gilla den
The Sopranos - Inte fastnat för själv, men ska tydligen vara bra

Vad finns det mer för några? Och vilka är värda att se?

Själv vill jag slå ett slag för både OZ och Rome, väldigt bra båda två.

Vilka mer finns det? Och vad tycker ni om de ovanstående?

Kan väl lägga till "Entourage" till listan: http://www.imdb.com/title/tt0387199/
Serie om en kille som är på väg att bli storstjärna i Hollywood och hans freeloadande polare. Sett den sporadiskt och är helt ok, man blir aldrig missnöjd med HBO så att säga. Jeremy Piven underbar som cynisk agent.

Oz - suverän serie. Kanske kuka ur lite dem sista säsongerna men helt klart en favorit.

Rome - Ska kolla första avsnittet på canal+ idag och har stora förhoppningar.

Deadwood - Ska ha inofficiellt rekord i användandet av ordet fuck har jag läst någonstans och det kan nog stämma. Skitig och elak serie och känns realistisk. Ian McShane helt suverän som saloonägaren och fifflaren Swearengen.

Carnivále - Speciell serie om kampen mellan ont och gott och utspelar sig under depressionen i USA. Krävs lite tid för att uppskatta den, men efter att man sett ett eller två avsnitt så fastnar man. Något som inte många gjort då den verkar nedlagd efter två säsonger.

Sex and the city - Nej, nej, nej. Inget kan nog vara mer ointressant än en överklassbimbos dagliga problem med att leta skor och den perfekta orgasmen.

The Sopranos - Har av någon anledning aldrig kommit mig för att se på mer än nåt avsnitt då och då. Jag har iofs verkligen gillat den då, men det känns som man måste se den från absoluta början och följa den slaviskt för att få fulla upplevelsen. Ska plöjas nån gång i framtiden...

Six feet under - Favoriten tillsammans med Oz, fast dem är ju totalt olika varann. La av i rättan tid innan det spårade ur även om det känns lite tråkigt att inte få följa serien något mer. Är inte speciellt blödig men sista avsnittet röck det nog fan i tårkanalen när eftertexterna börjar rulla.
Citera
2006-01-18, 17:03
Medlem
mishimas avatar
Det är en stor spoilervarning på att gå in på deras sida. Jag gjorde misstaget en gång och plötsligt så visste jag att Adriana skulle bli skjuten i The Sopranos. Klumpigt, mycket klumpigt.
Citera
2006-01-18, 17:09
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC sXe
Rome - Ska kolla första avsnittet på canal+ idag och har stora förhoppningar.

Bra för dig! Många verkar bli besvikna på första avsnittet. Jag tycker att du ska ge hela serien en chans. Det kan vara lite svårt att hänga med i alla intriger från början, men när du väl har lärt dig vilka alla är och vilken relation dom har till varandra blir det omöjligt att sluta titta.
Citera
2006-01-18, 17:13
Medlem
Du glömde "The Wire" och "Simma lugnt Larry"

Mina favoriter är "Oz" "Six feet under" och "Sex and the City".
Citera
2006-01-18, 17:23
Medlem
SC sXes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Bra för dig! Många verkar bli besvikna på första avsnittet. Jag tycker att du ska ge hela serien en chans. Det kan vara lite svårt att hänga med i alla intriger från början, men när du väl har lärt dig vilka alla är och vilken relation dom har till varandra blir det omöjligt att sluta titta.

Låter utmärkt! Det är ungefär det intrycket jag fått av dem serierna jag gillar att dem tar lite tid att komma in i. Både "Six feet under" och "Carnivále" bygger upp stämningen och karaktärerna långsamt och metodiskt, men när man väl fastnar så gör man det rejält. Det finns ju ingen anledning att hafsa till det som i någon bombastisk action-rulle och istället utnyttja den fördelen serie-formatet har.
Citera
2006-01-18, 17:23
Bannlyst
Sopranos, the wire(framförallt säsong två!) och band of brothers är helt klart något av de bästa som gjorts på tv.

Gillar även six feet under även om jag tycker den var lite ojämn..kunde ha kortats ner en säsong eller två. Sista säsongen var dock riktigt bra. Det samma gäller oz.

deadwood och entourage var också bra men inte riktigt i samma klass som de övriga.

sex and the city och rome gillade jag inte alls.

Och carnival har jag inte sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in