2006-01-18, 12:19
Bannlyst
Vad gäller egentligen om någon slagit sönder min ytterdörr till lägenheten där jag bor?
Är det mitt ansvar att se till så ingen har sönder min ytterdörr och är jag således ersättningsskyldig om så skett?

Tacksam för svar.
Citera
2006-01-18, 12:56
Medlem
Ful i kantens avatar
Polisanmäl händelsen. Annars verkar det ju helskumt och du lär få stå för ny dörr helt själv.

Polisanmäler du så kan ju hyresvärden gå med på att ersätta den, eller så får du merparten ersatt av försäkringsbolaget.
Citera
2006-01-18, 12:59
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icehacker
Vad gäller egentligen om någon slagit sönder min ytterdörr till lägenheten där jag bor?
Är det mitt ansvar att se till så ingen har sönder min ytterdörr och är jag således ersättningsskyldig om så skett?

Tacksam för svar.
Hyresvärden svarar för skador (uppfattar det som att du bor i hyreslägenet) som uppkommer genom yttre påverkan som inte du eller någon i din lägenhet har orsakat.
Citera
2006-01-18, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Hyresvärden svarar för skador (uppfattar det som att du bor i hyreslägenet) som uppkommer genom yttre påverkan som inte du eller någon i din lägenhet har orsakat.

Stämmer att jag bor i hyreslägenhet men det hör väl till historien att personen som skadade dörren var på fest hos mig, sen fick han frispel så vi slängde ut honom. Efter det så slog han sönder dörren. Jag har ingen hemfösäkring heller, så jag antar att jag blir så illa tvungen att stå för ny dörr om personen vägrar att betala?
Citera
2006-01-18, 13:40
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icehacker
Stämmer att jag bor i hyreslägenhet men det hör väl till historien att personen som skadade dörren var på fest hos mig, sen fick han frispel så vi slängde ut honom. Efter det så slog han sönder dörren. Jag har ingen hemfösäkring heller, så jag antar att jag blir så illa tvungen att stå för ny dörr om personen vägrar att betala?
Ett inte helt oproblematiskt fall. Som huvudregel ansvarar man för sådana gäster som man bjudit in till sin lägenhet och de skador som dessa personer uppkommer. Hur långt detta ansvar sträcker sig är dock svårt att säga. Enligt min mening skall du inte behöva stå för sådana skador som uppkommer för en person som du slänt ut, detta skall hyresvärden svara för. Hyresvärden i sin tur får kräva pengar av den som slog sönder dörren.
Citera
2006-01-18, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ett inte helt oproblematiskt fall. Som huvudregel ansvarar man för sådana gäster som man bjudit in till sin lägenhet och de skador som dessa personer uppkommer. Hur långt detta ansvar sträcker sig är dock svårt att säga. Enligt min mening skall du inte behöva stå för sådana skador som uppkommer för en person som du slänt ut, detta skall hyresvärden svara för. Hyresvärden i sin tur får kräva pengar av den som slog sönder dörren.

Jo så tycker jag ju också att det borde vara, frågan är ju dock om jag kan hävda detta med hänvisning till lagen?
Citera
2006-01-18, 15:48
Medlem
Det är hyresvärden som får ersätta skadorna på dörren i detta fall.

Hade det varit så att någon sparkade sönder dörren innifrån och denna varit inbjuden av dig hade läget varit annorlunda.

Vad jag förstår så har du kastat ut personen i fråga varpå han skadar dörren utifrån.
Finns ingen möjlighet du kan ställas till svars för detta.
Citera
2006-01-18, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lgn
Det är hyresvärden som får ersätta skadorna på dörren i detta fall.

Hade det varit så att någon sparkade sönder dörren innifrån och denna varit inbjuden av dig hade läget varit annorlunda.

Vad jag förstår så har du kastat ut personen i fråga varpå han skadar dörren utifrån.
Finns ingen möjlighet du kan ställas till svars för detta.

Japp, just så gick det till. Probelemet är att hyresvärden anser att min dörr är mitt ansvar...
Du råkar inte veta ngn paragraf etc man kan hänvisa till?
Citera
2006-01-18, 16:34
Medlem
Ful i kantens avatar
Hur trasig är dörren då? Låt det se ut som en knarkarkvart så kanske värden byter ut den efter ett tag. Han vill väl inte att hans hyreshus ser ut hur som helst?
Citera
2006-01-18, 16:50
Medlem
Soffpotatisens avatar
Citat:
Det finns en del gamla rättsfall där en kvinnlig hyresgäst har fått ta ansvar för sina störande herr bekanta. Värden har möjlighet att säga upp hyresavtalet på grund av denna händelse.
Citera
2006-01-18, 16:57
Bannlyst
Det är stora hål i dörren så den får ju bytas på ett eller annat sätt.
Saken e ju att jag ska flytta i slutet på månaden så jag är inte rädd att bli uppsagd eller så utan vill bara veta om det är jag eller hyresvärden som ska betala.
Citera
2006-01-18, 17:47
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatisen
Det finns en del gamla rättsfall där en kvinnlig hyresgäst har fått ta ansvar för sina störande herr bekanta. Värden har möjlighet att säga upp hyresavtalet på grund av denna händelse.
Den stora skillnaden är ju att i detta fall så hade ju kvinnan accepterat att dessa personer befann sig i lägenheten. Dessutom rörde det sig i detta fall om skador i lägenheten och inte sådana skador som kan uppkomma utan att man befinner sig i lägenheten. Detta skiljer sig då markant från detta fall där skadorna uppkommit utanför lägenheten av en person som hyresgästen inte accepterat skall finnas där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in