Citat:
Nu när säsongen börjar närma sig slutet är det ett gäng lag som inte direkt har något att spela för förutom någon plats hit eller dit! Under en diskussion på jobbet hävdade 4 av 5 att det är guld att möta avhängd lag! Jag anser mer att det är lite 50/50. Man kan lik väl ställas mot ett gäng som bara "går ut och kör"... Ingen press, bara lira ut med spelare som eventuellt jagar nytt kontrakt osv. Eller ett gäng som ger blanka fan i skiten! Grisen i säcken så att säga!
Är det verkligen en sån fördel att möta dessa lag för er som fortfarande jagar placeringar?
Är det verkligen en sån fördel att möta dessa lag för er som fortfarande jagar placeringar?
Generellt sätt skulle jag säga att det bästa motståndet i det här läget av säsongen är de som är i "ingenmansland". Avhängda från pallplaceringar eller som är i trygghet från degradering/kvalspel. Mellan typ platserna 5-6 till 11-12.
De värsta är de som är med att konkurrera om platserna 1-3 och de som krigar för sin existens.
I år tycker jag dock att det är andra spelregler. Botten är så mycket sämre i år än tidigare och mitten är hyfsat bra.
Tex Sundsvall (på plats 7) och Örebor eller Elfsborg (på plats 9 och 11) är helt kapabla lag och kan bli jobbiga mot nästintill vilket lag som helst om de har en bra dag.
Bottenlagen, plats 13-16, är så pass dåliga i år att de inte skulle klara sig kvar ett genomsnittligt år.
Sett till åren 2008-2017 så har det krävts i genomsnitt 28,6p för att klara en kvalplats.
Sirius och BP som ligger på plats 13 och 14 har efter 30 omgångar, med sitt poängsnitt hittills, 25p.
Snittpoängen för plats 15 är 25,4.