2018-05-09, 15:45
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Nu har någon äcklig kvinnohatare fått för sig att klaga bara för klagandets skull

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/Mgk16J/stark-kritik-mot-gif-sundsvall-annons

Kan någon förklara för mig vad som är så himla fult med detta? Detta gör väl väldigt många andra klubbar men då är det ingen som klagar. Varför ska då Giffarna få skit för detta när det handlar om en god sak? Man häpnar för fan.

Det är fel när alla gör det. Men twitterdrev är ju inte direkt rationella och balanserade.
2018-05-09, 15:51
Medlem
Det hade varit stereotypt om blåvitt spelade i rosa för att locka kvinnor till matcherna, ja.
Det är helt okej att försöka locka kvinnor till matcherna, det är faktiskt bra jobbat!
Men att göra det med hjälp av 50-talets bilder av "vad vi gubbar tror kvinnor gillar" blir bara steretypiskt och pinsamt.
2018-05-09, 15:51
Medlem
Plebeiis avatar
Citat:
IFK Göteborg har såvitt jag vet också spelat i rosa men det verkar du helt bortse ifrån?

Men allvarligt, vad är det för fel på det här? Säg inte att du är emot jämställdhet? Det är väl jättebra att klubbar erbjuder kvinnor till matcher för allas värde?
Vad svamlar du om? GIF anspelar på könsstereotyper - du vet att tjejer t ex ska gilla rosa och smink och killar ska gilla fotboll och motorer.

Om fotboll ska bli mer inkluderande är det troligtvis bättre att behandla alla lika och inte anspela på kön. Tror du inte tjejer gillar fotboll av samma anledning som killar, dvs att det är en rolig sport?
2018-05-09, 15:52
Medlem
Citat:
Nu har någon äcklig kvinnohatare fått för sig att klaga bara för klagandets skull

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/Mgk16J/stark-kritik-mot-gif-sundsvall-annons

Kan någon förklara för mig vad som är så himla fult med detta? Detta gör väl väldigt många andra klubbar men då är det ingen som klagar. Varför ska då Giffarna få skit för detta när det handlar om en god sak? Man häpnar för fan.
De flesta andra klubbar lockar publik med att erbjuda fotboll och därtill relevanta saker och nöjer sig med det men det finns andra klubbar som fått samma snilleblixt som Sundsvall och då tagit emot välförtjänt kritik precis som Sundsvall gör nu. Marknadsavdelningen i HeIF fick samma briljanta tanke för något år sedan, en ladies night med shopping och makeover på något köpcenter, saker som inte har ett piss med fotbollen att göra.

Hade en dressyrtävling försökt locka till sig en manlig publik genom att erbjuda lerduveskytte eller en motorutställning hade det varit lika offside.
2018-05-09, 15:52
Medlem
Facked-Ups avatar
Citat:
Eh vad skulle det vara för skillnad? Jag kan givetvis inte svara för vilka klubbar inom svensk fotboll som gjort något liknande med bubbel, smink osv, men jag vet att det förekommer i flera andra sporter, såsom inom trav och ishockey och vad jag vet har ingen reagerat då. Sedan hur du då inte tycker det är något konsrigt att lagen spelar i rosa men tycker att allt det andra är stereotypt och att det är fullt naturligt att folk reagerar över Sundsvalls initiativ, ja då är ju du på ungefär samma nivå som Löfvens svammel om LAS-lagarna i debatten om våldtäkter.
Jag frågade efter något liknande event och du kom dragandes med att Göteborg hade spelat i rosa ställ. Var det endast en match för att locka tjejer?
Eller var det damlaget Göteborg du syftade på?
Om ett herrlag väljer att spela i rosa ställ en match (eller fler) för att locka tjejer så är det stereotypt ja och förmodligen lockar det inte mer tjejer.
Om ett damlag på eget bevåg väljer att spela i rosa så är det en stor skillnad mot om man anser att de ska spela i rosa för att de är damer.

Du ser inte skillnaden?
2018-05-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plebeii
Vad svamlar du om? GIF anspelar på könsstereotyper - du vet att tjejer t ex ska gilla rosa och smink och killar ska gilla fotboll och motorer.

Om fotboll ska bli mer inkluderande är det troligtvis bättre att behandla alla lika och inte anspela på kön. Tror du inte tjejer gillar fotboll av samma anledning som killar, dvs att det är en rolig sport?
Eh hur menar du? Giffarnas syfte är ju just precis att alla ska vara lika mycket värda? Jag trodde faktiskt att fler skulle stötta Giffarna i detta men likförbenat snöar folk in på att idrott och politik inte ska höra ihop. Vad i detta menar du är könsstereotypt?
2018-05-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
De flesta andra klubbar lockar publik med att erbjuda fotboll och därtill relevanta saker och nöjer sig med det men det finns andra klubbar som fått samma snilleblixt som Sundsvall och då tagit emot välförtjänt kritik precis som Sundsvall gör nu. Marknadsavdelningen i HeIF fick samma briljanta tanke för något år sedan, en ladies night med shopping och makeover på något köpcenter, saker som inte har ett piss med fotbollen att göra.

Hade en dressyrtävling försökt locka till sig en manlig publik genom att erbjuda lerduveskytte eller en motorutställning hade det varit lika offside.
Du tycker inte det finns större problem ute i världen att reta upp sig på än om Sundsvall erbjuder kvinnor smink och bubbel? Det är inte ens ett problem. Om man nu inte är sosse förstås.
2018-05-09, 16:05
Medlem
Citat:
Du tycker inte det finns större problem ute i världen att reta upp sig på än om Sundsvall erbjuder kvinnor smink och bubbel? Det är inte ens ett problem. Om man nu inte är sosse förstås.
Varför blir du så kränkt? Finns det inte större problem i världen att reta upp sig på än att din förening får lite kritik? Byfåne.
2018-05-09, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Varför blir du så kränkt? Finns det inte större problem i världen att reta upp sig på än att din förening får lite kritik? Byfåne.
Jag är inte alls kränkt. Jag har heller inga problem med att min klubb får kritik. Däremot måste det vara någon måtta och fog för det om det ska klagas. Giffarna är knappast ensamma om detta initiativtagande. Så ATT det klagas har jag inga problem med men det får vara någon måtta på det.
2018-05-09, 16:09
Medlem
Citat:
Jag är inte alls kränkt. Jag har heller inga problem med att min klubb får kritik. Däremot måste det vara någon måtta och fog för det om det ska klagas. Giffarna är knappast ensamma om detta initiativtagande. Så ATT det klagas har jag inga problem med men det får vara någon måtta på det.

Om dom inte är ensamma, länka gärna andra tillfällen då fotbollsklubbar försöker locka tjejer med bilder på smink. Genuint intresserad.
2018-05-09, 16:47
Avslutad
Fy fan vad pinsamt det är att läsa vissa kommentarer angående Sundsvalls event härinne. Att det finns mycket tjejer som gillar smink, färgen rosa och bubbel är alltså en ren stereotyp? Dessa stackare kan inte träffat mycket tjejer genom åren!

edit. Fel av mig, dom har naturligtvis träffat andrasorteringen på sina feministiska möten.
Senast redigerad av trazke 2018-05-09 kl. 16:51.
2018-05-09, 16:56
Medlem
Plebeiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fy fan vad pinsamt det är att läsa vissa kommentarer angående Sundsvalls event härinne. Att det finns mycket tjejer som gillar smink, färgen rosa och bubbel är alltså en ren stereotyp? Dessa stackare kan inte träffat mycket tjejer genom åren!

edit. Fel av mig, dom har naturligtvis träffat andrasorteringen på sina feministiska möten.
Det är skillnad i att uppröras över något och att förstå varför andra upprörs över det. Varken du eller Azdz verkar förstå varför.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in