Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-20, 16:05
  #1729
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det är dit jag ville komma, att de där listorna som poppar upp med jämna mellanrum ska vi ta med stora nypor salt. Jag tror helt enkelt inte att fotbollslags varumärke är i närheten av att vara så starka som det påstås. I sådana fall man också tycka att souvenirförsäljningen borde vara mångdubbelt större.

Hur många Google eller Volvosouvenirer äger du?
2018-04-20, 16:06
  #1730
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Hur många Google eller Volvosouvenirer äger du?

Inte just volvo, men äger både google, HPE, HP, Dell, Nutanix, Nimble och i bilväg har jag en hel del Mercedes prylar.
2018-04-20, 16:09
  #1731
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Hur många Google eller Volvosouvenirer äger du?

Nu är ju inte Volvos business att sälja souvenirer, men fotbollslagen satsar ju på det.

Sedan har jag faktiskt några Volvo-prylar, men de har jag fått.
2018-04-20, 16:11
  #1732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Det här är en viktig poäng. Om vi drar paralellen till FCK , så har både MFF och FCK gemensamt att de äger sina arenor, de sätter villkoren, och tar alla intäkter. Det är naturligtvis en risk också (KFF tex), men de alla evenmang utöver fotboll de huserar på arenan gör att de har fina intäktsströmmar även utanför fotbollen.

Om ett fotbollslag i längden behåller sin attraktionskraft tror jag att arenafrågan kan spela en avgörande roll, eftersom det kan vara skillnaden på 100% istället för 60% av intäkter på matchdag. Över flera år blir det enorma summor. Plus att laget i fråga får helt andra möjligheter att marknadsföra sponsorer och dylikt.
En liten rättelse bara: MFF är en fotbollsklubb som äger sin arena. Fck är en fotbollsklubb som ägs av ett eventföretag, samma koncern som äger Parken. Fck finns för att generera inkomster åt arenabolaget, i Malmö är förhållandet det motsatta. Teknikaliteter måhända men förhållandet i Köpenhamn är mer likt det mellan AEG och Hammarby om AEG skulle lösa majoritetsägande i Bajen.

Stadion har typ inga andra evenemang utöver MFFs matcher, visst påven var på besök härom året och i snitt har det kanske spelats en U21-landskamp om året sedan invigningen annars är det dött på själva arenan. Lite konferenser och julshower i restaurangen och ett fåtal hyresgäster i byggnaden men inga konserter som den naiva grundkalkylen räknat med.
2018-04-20, 16:40
  #1733
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Hammarby kommer att lira i Champions inom några år och det är då de stora pengarna kommer. Bitarna håller sakta men säkert på att falla på plats och det är några som har insett att Hammarby är på väg att bli stora.

Jag vet inte om du har noterat att det fr.o.m i år är det svårare att ta sig till CL-slutspel för de svenska mästarna. Chansen att ta sig till EL-slutspel är större men vinsten mindre.

MFF ser att den linje de slagit in på är skör om skadorna slår till, så frågan är om vågar ha det så här när CL-kval startar i juli/aug. Kan det komma förstärkningar i sommarfönstret?
2018-04-20, 17:19
  #1734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det är dit jag ville komma, att de där listorna som poppar upp med jämna mellanrum ska vi ta med stora nypor salt. Jag tror helt enkelt inte att fotbollslags varumärke är i närheten av att vara så starka som det påstås. I sådana fall man också tycka att souvenirförsäljningen borde vara mångdubbelt större.

Ja herregud, personligen känner jag ungefär lika många människor som inte bryr sig ett skit om fotboll och allsvenskan i synnerhet än tvärtom, och en del av de jag känner som är lite intresserade är intresserade pga att dom (tvingas att)umgås med mig.

Med det sagt tycker jag ändå att både DIF, AIK och IFK underpresterar när det gäller publik, och att alla Sthlm klubbarna(och då även blåvitt enligt mig) verkar underprestera när det gäller sponsring.
2018-04-20, 17:53
  #1735
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det är dit jag ville komma, att de där listorna som poppar upp med jämna mellanrum ska vi ta med stora nypor salt. Jag tror helt enkelt inte att fotbollslags varumärke är i närheten av att vara så starka som det påstås. I sådana fall man också tycka att souvenirförsäljningen borde vara mångdubbelt större.

De listorna görs väl av PR och reklamfolk och alla andra fotbollslag och varumärken har behandlats på samma kriterier. Bajen var inte med på listan och att det faktum att man har 29 sponsorer såsom pub gröne jägaren, Värmlands hyrmaskin och Kentas livs i bandhagen inte är så mycket att hurra över.
2018-04-20, 18:21
  #1736
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
De listorna görs väl av PR och reklamfolk och alla andra fotbollslag och varumärken har behandlats på samma kriterier. Bajen var inte med på listan och att det faktum att man har 29 sponsorer såsom pub gröne jägaren, Värmlands hyrmaskin och Kentas livs i bandhagen inte är så mycket att hurra över.
Där tycker vi olika. Själv älskar jag när lag har lokala företags namn på sina tröjor istället för något diffust oidentifierbart multinationellt sådant. Spontant kommer jag att tänka på MFF med Rörläggaren, Bajen med LW- plåt och Norrköping med Holmen. Emirates eller VW är istället sånt jag genuint ogillar. (Wolfburg med VW-logga är däremot skitbra.)

Kulttröjan alla kategorier är för mig Eintracht Braunschweig på 70-talet med Jägermeister (lokalt företag).
2018-04-20, 18:55
  #1737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Där tycker vi olika. Själv älskar jag när lag har lokala företags namn på sina tröjor istället för något diffust oidentifierbart multinationellt sådant. Spontant kommer jag att tänka på MFF med Rörläggaren, Bajen med LW- plåt och Norrköping med Holmen. Emirates eller VW är istället sånt jag genuint ogillar. (Wolfburg med VW-logga är däremot skitbra.)

Kulttröjan alla kategorier är för mig Eintracht Braunschweig på 70-talet med Jägermeister (lokalt företag).

Holmen är ju dock ett förhållandevis stort börsnoterat företag med huvudkontor i Stockholm och försäljning till hela Europa, inte direkt lokala ICA butiken.

Edit: Ingen diss mot ICA handlare ... en del av de där butikerna omsätter rätt så saftiga summor. hehe
2018-04-20, 20:18
  #1738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter810
Fast du kan inte bara titta på publiksiffran. MFF äger ju sin arena medan haif är hyresgäster ger helt andra inkomstmöjligheter. Har även för mig att när siffror över intäkt per åskådare redovisats på olika håll har MFF legat rätt bra mkt högre än haif. Haif är inte ens i närheten sponsormässigt. Dock jmnf du inom sthlm kan du ha en poäng
Vad betalade mff för sin arena?

Utöver marken var byggkostnaden 695 miljoner. Nationalarenan lär ha kostat 2.8 miljarder + mark.

Byggbarmark (bostäder) i en Stockhols förort var ca 55 000 per m2 förra året. Det vill säga att bara själva gräset kostar 275 miljoner. Till det kommer läktare mm.

Säg att utan kommunsponsring så kostade Swedbank 1 miljard, 4% ränta blir 40 000 000 per år. Du ska sälja djävligt mycket för att täcka det med kioskförsäljning på 15 hemmamatcher. Om man nu inte kommunsponsras.
2018-04-20, 21:14
  #1739
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Där tycker vi olika. Själv älskar jag när lag har lokala företags namn på sina tröjor istället för något diffust oidentifierbart multinationellt sådant. Spontant kommer jag att tänka på MFF med Rörläggaren, Bajen med LW- plåt och Norrköping med Holmen. Emirates eller VW är istället sånt jag genuint ogillar. (Wolfburg med VW-logga är däremot skitbra.)

Kulttröjan alla kategorier är för mig Eintracht Braunschweig på 70-talet med Jägermeister (lokalt företag).

Tycker också Stockholmsklubbarna borde ha lokala sponsorer som HM, Ericsson, SEB, ABB och Nordea eller (insert vilken large cap koncern som helst.)
2018-04-20, 21:44
  #1740
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Tycker också Stockholmsklubbarna borde ha lokala sponsorer som HM, Ericsson, SEB, ABB och Nordea eller (insert vilken large cap koncern som helst.)
Reagerade du på Holmen? Antar att du är ensamkommande av något slag, att Holmens Bruk är (eller rättare sagt var) Norrköping vet även mina barn.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback