2018-10-26, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Så det du säger är att du egentligen inte har någon jävla aning. Uppfattat!

/feldgrau

Du citerar mig på att du har fel att det blir 18000 i Kennedys avslutningmatch och säger att jag inte har en aning 👍 Fortsätt kämpa!

Skrev att 646 var bra. Märkvärdigt är det inte. Enormt är det definitivt inte. Det är ingen åsikt, det är fakta och ett konstaterande. Nu låter jag er fortsätta klappa varandra på ryggen och lämnar er för eran klubb för inbördes beundran.
Citera
2018-10-27, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Ok, mister full koll, berätta då hur ofta det händer att något lag har 646 (plus kanske 150 på sittplats) bortasupportrar på plats en måndag, 6 timmar enkel resa hemifrån, mot ett icke-lag i ett tabelläge som skriker bottenträsk.

/feldgrau
Nog är det fler som brukar åka om matchen verkligen gäller någonting, oavsett om det är bottenstrid eller toppstrid (Där det sistnämnda såklart lockar flest). Värst är det om man befinner sig i ingenmansland och resultat inte spelar någon roll.

Försökte hitta lite exempel från tiden vi låg i Superettan men blev smått deprimerad av att titta tillbaka på bilder och filmer från den tiden. Ibland händer det att något snille hävdar att det kanske inte är så dumt att börja om i Superettan för att få klubben på rätt väg igen. Själv skulle jag inte ens önska min värsta fiende en vända därnere i helvetet.

Men nog har lägstanivån vad gäller bortaföljen höjts rejält. Åtminstone under de dryga 10 åren jag har följt Supporterscenen i Sverige.
Senast redigerad av Tiddlywank 2018-10-27 kl. 00:20.
Citera
2018-10-27, 01:18
Medlem
FreedomFighter-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mister...p
https://www.fotbollskanalen.se/super...egna-laktaren/

"Enligt HD:s uppgifter ska det finnas en pågående konflikt mellan en yngre och en äldre supporterfalang. Upprinnelsen till misshandeln uppges ha varit att en supporter från den äldre skaran ska ha gått fram till en supporter från den yngre gruppen för att "hålla samman läktaren". Den yngre supportern ska ha uppfattat det som ”inkräktande på deras område” och överfallit supportern från den äldre gruppen"

Vad händer i Skåne? Vilken kategori tillhör den äldre ? Vem anmäler sina egna? Ingen "old school" ultras... Fast Helsingborg är bara låtsas anglofiler, låtsas ultras och utan heder...

Inget att behöva bry sig om, det handlade om något internt och han som blev misshandlad hör inte till någon gruppering, handlade mer om en större pengaskuld till personerna i fråga.

De äldre kan väl räknas som Kat B grabbar, lite gammalt FL folk som lugnat ned sig med åren och lite andra övriga, de som mer eller mindre har varit med ett längre tag och styrt läktaren under en längre tid. Det var polisen som gjorde anmälan, och ingen som anmält sina egna.
Citera
2018-10-27, 11:11
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmSthlm
Du citerar mig på att du har fel att det blir 18000 i Kennedys avslutningmatch och säger att jag inte har en aning 👍 Fortsätt kämpa!

Jag skiter i att du feltolkar mig i en annan tråd.

Citat:
Skrev att 646 var bra. Märkvärdigt är det inte. Enormt är det definitivt inte. Det är ingen åsikt, det är fakta och ett konstaterande. Nu låter jag er fortsätta klappa varandra på ryggen och lämnar er för eran klubb för inbördes beundran.

Är det någon som påstått att det var märkvärdigt eller enormt?

Om det nu är fakta, varför har du då så otroligt svårt att lägga fram just fakta som påvisar vad du säger?

Citat:
Sundsvall - Hammarby förra året. Totalt meningslös match mot meningslöst motstånd. Över 700 på plats. Det var på en söndag. 646 är verkligen inget speciellt, framförallt inte när majoriteten är exilare. Finns säkert mängder med exempel på AIK och DIF också men eftersom att dom inte tillhört botten lika ofta så tog jag Hammarbymatcher som exempel. Men du har säkert rätt i att mot BP på en måndag som bottenlag och 6 timmar enkel väg så är ni världsbäst. Grattis!

Ah, ja det är klart att en söndagsmatch med start 15:00 där man inte behöver ta ledigt, kan åka en vettig tid och vara hemma en vettig tid, är samma sak som en måndagsmatch med start 19:00. Vad dum jag är.

Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Men nog har lägstanivån vad gäller bortaföljen höjts rejält. Åtminstone under de dryga 10 åren jag har följt Supporterscenen i Sverige.

Så är det absolut. För 11 år sedan var vi sjukt stolta över att vi var 1 800 på plats på Råsunda en måndag, näst sista matchen i guldstriden. För 3 år sedan var vi 5 000 i samma läge och har flera gånger varit runt 2 000 i Stockholm utan att det varit något "speciellt".

/feldgrau
Senast redigerad av feldgrau 2018-10-27 kl. 11:21.
Citera
2018-10-27, 20:45
Medlem
Gallachers avatar
Feldgrau: Hur många exilare uppskattar du att ni snittar på varje Sthlm-match? I vårat fall så känns som det som att dem bara blir fler och fler. Sänker oftast både stämning och aktivitet. Lite trist.
Upplever ni samma sak?
Citera
2018-10-27, 21:59
Medlem
Vad säger du, är och ska fotbollsläktarna (samtliga sektioner) vara en fristad, där vilket beteende som helst är acceptabelt? Beteenden som inte är ok från samma person utanför läktarplats?
Senast redigerad av MrOrdonnee 2018-10-27 kl. 22:00. Anledning: Nyansering
Citera
2018-10-27, 23:20
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallacher
Feldgrau: Hur många exilare uppskattar du att ni snittar på varje Sthlm-match? I vårat fall så känns som det som att dem bara blir fler och fler. Sänker oftast både stämning och aktivitet. Lite trist.
Upplever ni samma sak?

Svårt att säga då det varierar väldigt mycket från match till match. Mot BP kan jag tänka mig att majoriteten av de kanske 150 som satt på sittplats var exilare, främst äldre med familjer, medan relativt få av dem på stå var exilare. Kanske 50? 100? Svårt att uppskatta. Nånstans mellan 50 och 200 på normala matcher mot huvudstadslagen är kanske exilare. Sen finns det ett stort latent "stöd" som knappt går på matcher, vet att någon av SOM-institutet-undersökningarna från mitten av 2000-talet visade att IFK var fjärde största lag i Stockholmsområdet sett till hur många som sade sig ha ett favoritlag.

Upplever inte att exilarna i Stockholm sänker stämning och aktivitet, kanske till skillnad från exilare som bor på mindre orter och inte riktigt har "klackmentaliteten". Änglarna Stockholm bildades redan 1998 och är både rätt många och rätt aktiva, med många kända namn genom åren som tidvis bott i Stockholm. Typ Andreas Toll (tidigare klackledare och ordförande Änglarna) och Sofia Bohlin (nuvarande ordförande SFSU). Tony Deogan som dog i Högalidsparken 2002 var också exilare (han var född och uppvuxen i Hallonbergen). Så Stockholmsexilarna har varit mer en del av den normala klackmiljön trots boende på annan ort.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Vad säger du, är och ska fotbollsläktarna (samtliga sektioner) vara en fristad, där vilket beteende som helst är acceptabelt? Beteenden som inte är ok från samma person utanför läktarplats?

Är det en fråga till någon specifik i tråden eller en allmän fråga?

/feldgrau
Citera
2018-10-28, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomFighter-
Inget att behöva bry sig om, det handlade om något internt och han som blev misshandlad hör inte till någon gruppering, handlade mer om en större pengaskuld till personerna i fråga.

De äldre kan väl räknas som Kat B grabbar, lite gammalt FL folk som lugnat ned sig med åren och lite andra övriga, de som mer eller mindre har varit med ett längre tag och styrt läktaren under en längre tid. Det var polisen som gjorde anmälan, och ingen som anmält sina egna.

Är nära bekant med snubben som blev nerslagen. Han såg det var lite tjaffs och det är en grabb med stort HIFhjärta som såg det var någon konflikt och försökte bara lösa det genom att hålla ihop istället och inget internt. Det med pengaskuld stämmer absolut inte. Vet ej var du fått den infon ifrån. Han ville helt enkelt bara få folk sams.

Resutaltet blev som det blev. Trist.

Förövrigt polisen som anmälde och inte BO.
Senast redigerad av Pojken1987 2018-10-28 kl. 06:49.
Citera
2018-10-28, 10:00
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Det där med påhittade skulder har jag själv varit med om på HIF. Ibland om man råkar snudda vid en flagga så kan man bli krävd på stora belopp. Det var dock inte Ultras Helsingborg den gången.

Sen ska det också sägas att jag har tagit flaggor ifrån folk som skymt sikten tidigare och knäckt flaggpinnarna (många år sedan nu) men förhållanden har förändrats tyvärr. Sådant ägnar jag mig inte åt längre. Det funkar helt enkelt inte så som saker och ting förhåller sig numera.

Jag saknar klimatet som vi brukade ha på läktaren.
Senast redigerad av Needs.more.brandy 2018-10-28 kl. 10:22.
Citera
2018-10-28, 15:14
Medlem
Djurgårdare, kolla nu när Hammarby spelar. En full kortsida nedre och övre samt en full långsida. Bra stämning, bra tryck. Nästan en fullsatt arena. Allt det ni inte har. När ska ni vara självkritiska och se skillnaden supportermässigt oss emellan?
Citera
2018-10-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacaille
Djurgårdare, kolla nu när Hammarby spelar. En full kortsida nedre och övre samt en full långsida. Bra stämning, bra tryck. Nästan en fullsatt arena. Allt det ni inte har. När ska ni vara självkritiska och se skillnaden supportermässigt oss emellan?
Vilken supporter med självaktning skriver i Flashbacks tråd under match undrar jag?
Citera
2018-10-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacaille

Och varför är du inte där då om det är så fantastisk stämning? Eller är det viktigare att kriga om vilka som har bäst stämning på en match man inte går på på Flashback istället?...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in