Många i tråden verkar ha lite svårt att förstå det stora i detta och jämför det med en miniräknare som kan kalkylera snabbare än en människa.
Deep Blue vann över Kasparov redan 1997 men den gjorde det med förprogrammerade algoritmer och brute forse, dvs. en massa beräkningar. Alpha Zero är däremot något helt annat, den har inte förprogrammerats med hur den ska spela, den har bara fått spelreglerna och sedan har den kommit på själv hur den ska spela. Det är detta som gör att det är maskinlärning och AI.
Som det verkar är Alpha Zero också så generell att det i princip räcker med att ge den reglerna för ett nytt spel för att den ska kunna lära sig det. Visst, ett brädspel är fortfarande en relativt begränsad värld men ett spel som StarCraft är en betydligt mer komplex värld och mer lik vår verkliga värld:
Now Google’s DeepMind is taking on the multiplayer space-war videogame StarCraft II. No one expects the robot to win anytime soon. But when it does, it will be a far greater achievement than DeepMind’s conquest of Go
https://www.wired.com/story/googles-ai-declares-galactic-war-on-starcraft-/
Det är lätt att avfärda AI med att säga att den idag befinner sig på nivå med en orm, som någon skrev ovan. Jag tror inte ens vi nått dit än men utvecklingen är exponentiell och det innebär att det kommer gå allt snabbare hela tiden.
Det finns olika bud på när singularity kommer inträffa, dvs. att ai passerar mänsklig intelligens, men vanliga uppskattningar verkar vara från ca 2030 - 2045. Den exakta tidpunkten ser jag egentligen som mindre intressant, det stora är att det kommer ske inom än relativt nära framtid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Benefit
Visst, ett medvetet skynet vore ju så nära man kommer en gud i denna dimension. Men en supersmart AI behöver ju inte bli medveten. Det kan fortfarande vara "svart" bakom ögonen om du förstår vad jag menar. Det skulle vara riktigt skrämmande, då skulle den vara mer som en naturkraft som förhoppningsvis inte utplånar oss för att en ekvation blev 0 istället för 1. Isåfall vore allt förgäves.
Att blåsa en själ i en maskin tror jag är mycket svårt, om inte omöjligt. Men å andra sidan verkar de flesta av oss ha utvecklat en, så varför inte?
Men nu bollar vi svåra frågor alltså...
Ja du sätter fingret på en viktig punkt, behöver singularity innebära att en medvetenhet utvecklas, kanske inte men riskerna för att maskinerna tar över behöver inte vara mindre för det.
När vi har AI som i alla avseenden är överlägsen mänsklig intelligens kommer vi förstås att använda det i alla tänkbara syften, i annat fall blir vi inte konkurrenskraftiga. Det kommer innebära att i stort sett alla yrken hotas men det i sig behöver inte vara negativt. Det farliga är att vi inte kommer ha intelligens nog att kunna avgöra om maskinerna driver utvecklingen för vårt bästa. Den kan t.ex. leda till fullskaligt globalt krig eller något helt annat extremt allvarligt som vi inte kan förutse.
Lite av det här ser vi redan nu med Alpha Zero, när dessa schackpartier analyseras kan vi inte till fullo förstå vikten av vissa drag den gör, och med vi menar jag de bästa mänskliga schackspelarna som har den näst bästa schackmotorn, Stockfish, som hjälp. När Stockfish analyserar dragen som Alpha Zero gjorde anser den att Alpha Zero gjorde en del direkt dåliga drag. När vi sett fortsättningen av partiet kan vi istället konstatera att de dragen ledde till vinst och alltså var starka drag.