2017-12-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
En gammal miniräknare från 70-talet är snabbare än en mänsklig hjärna på att dividera 785434 med 14321 också. Är det intelligens också?
lol
Citera
2017-12-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Hur väl kan den där schackdatorn anpassa sig till förändringar i reglerna då? Om man tar bort tre av de fyra tornen eller lägger till en ny sorts pjäs, är de där 4 timmarnas uppbyggande av det jätteneurala nätverket helt bortkastade? Gamla hundar är svåra att lära sitta som man säger.

I så fall är 4 timmar inte alls imponerande, då man lär upphöja den tiden med alla tänkbara små förändringar som skulle kunna ske och som man vill kunna hantera hyfsat. T.ex. att motståndaren bjuder på tårta.

Jag tror inte att datorerna kan bli smartare än de bästa autisterna eller psykopaterna.

eller de som e på andra sidan, finns mycket mystik som vi bara petat i
Citera
2017-12-10, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Du och jag är helt klart mer effektiva på att optimera omvärlden än vad evolutionen är. Vi har inte riktigt kommit ikapp alla miljoner år som evolutionen har haft som försprång men vi stänger gapet allt eftersom. Håller inte me

Evolutionen som den är, har optimerat livet som det ser ut i dag. Ingen människo made dator kan göra vad Något annat eller något väsen gjort. Det som vi kallar liv, rymd, det som du kan se och jag kan se och vi kan tolka olika. Finns inget som är mer komplext.

Ok? Paradoxen. Skapar du en maskin som kan föra dig framåt bakåt eller till andra tider. Då kan du skapa fred eller krig med det du kan ta med dig i maskinen. Paradox. Testa lite i hjärnan.

Vet inte riktigt vad du pratar om. Jag citerade en av världens bästa schackspelare som tyckte det är uppenbart att datorer är bättre än människor på spela schack.
Sa jag inget om, vad jag sa bara för att en schackspelare säger att den mot sin motståndare som är bättre, så finns det andra motståndare som är bättre än datorn,

Bara som kuriosa så går vi också på ström och är programmerade.
Nä, lite som Kuriosa, det visst jag inte. det var ju just därav som jag tog upp det hela som en paradox. Du ser bara det du vill se inte det du tror dig se eller tror dig dig veta. Testa med det enkla med att tolka en dröm.
Citera
2017-12-10, 15:06
Medlem
NightSlashers avatar
Citat:
On December 5, 2017, the DeepMind team released a preprint introducing AlphaZero, which, within 24 hours, achieved a superhuman level of play in these three games by defeating world-champion programs, Stockfish, elmo, and the 3-day version of AlphaGo Zero, in each case, using superior hardware in relation to its opponent.

In AlphaZero's chess games against Stockfish (the 2016 TCEC world champion), each program was given one minute's worth of thinking time per move. Stockfish was given 64 threads and a hash size of 1GB, a setting DeepMind found to be optimal for Stockfish. (However, Stockfish's Tord Romstad disputes that these settings were reasonable.) In 100 games from the normal start position AlphaZero won 25 games as white, won 3 as black, and drew the remaining 72. In a series of twelve 100-game matches against Stockfish starting from the 12 most popular human openings, AlphaZero won 290, drew 886 and lost 24. The results of the tournaments do not indicate that AlphaZero is a superior chess engine – the AlphaZero algorithm was allocated more computing power for the games

Länk.
Citera
2017-12-10, 15:11
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieCheron
Nä, lite som Kuriosa, det visst jag inte. det var ju just därav som jag tog upp det hela som en paradox. Du ser bara det du vill se inte det du tror dig se eller tror dig dig veta. Testa med det enkla med att tolka en dröm.
Lite svårt att tolka dig när du skriver in dina svar i det du citerar. I vilket fall tror jag du har missat att vi är på ett vetenskapligt forum. Ha det fint.
Citera
2017-12-10, 15:17
Medlem
Usch vilket gigantiskt intellektuellt slöseri det har varit under flera årtionden nu när det jobbats med att lära maskiner att just spela schack Det finns många andra tillämpningar där ny teknik skulle kunna göra större nytta. Schack är dessutom totalt ointressant i dess ursprungliga form.

Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Betänk vilka enorma effektiviseringar vi haft i allt! Varje gång en nytt teknologiskt skutt har tagits har olyckskorpar kraxat.

Ex: automatiska vävstolen. Spinnmaskinen. Traktorer. Motordrivna fartyg. Motorsågen. Elektromekaniska telefonväxlar. Industrirobotar. Datorer. Persondatorer. Sträckkodsläsande kassor. Självskanning. Datorstyrda brevsorterare. osv osv.

Sverige är världens mest avancerade samhällen tillsammans med Japan. Båda länder har i princip noll arbetslöshet (räknar inte kulturberikarna som ju gör sitt bästa men normalt inte kan räknas in bland svenskar).

Visst är det fantastiska effektiviseringar som gjorts.

Men jag håller inte riktigt med om det övriga. Länder som Japan och Ryssland m.fl. har nära noll arbetslöshet, trots att deras kulturer skiljer sej ganska mycket åt. Sverige och Frankrike är exempel på länder som har ofantligt mycket högre arbetslöshet dock och det är inte bara kulturberikare som är arbetslösa. Det finns inte heller direkt något samband mellan det s.k. teknologiskt avancerade eller de föredömligt kreativa delarna av samhällena och låg arbetslöshet tyvärr är min bedömning.
Citera
2017-12-10, 15:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Historien de senaste 200 åren talar tydlig emot vad du befarar. Betänk vilka enorma effektiviseringar vi haft i allt! Varje gång en nytt teknologiskt skutt har tagits har olyckskorpar kraxat.
Trots alla falska larm om att vargen kom så en dag kom den faktiskt på riktigt. Har du några bra förslag till dagens barn vad de skall satsa på för utbildning som har störst chans att ge ett jobb som fortfarande existerar när de blir vuxna? Jag förutsätter då att barnet ifråga inte är något geni utan väldigt medelmåttig.
Citera
2017-12-10, 15:43
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Trots alla falska larm om att vargen kom så en dag kom den faktiskt på riktigt. Har du några bra förslag till dagens barn vad de skall satsa på för utbildning som har störst chans att ge ett jobb som fortfarande existerar när de blir vuxna? Jag förutsätter då att barnet ifråga inte är något geni utan väldigt medelmåttig.

Det kommer sannolikt dröja väldigt länge innan yrken där mänsklig interaktion värdesättas blir ersatta. Exempel på detta är yrken inom vård och omsorg.
Citera
2017-12-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Det kommer sannolikt dröja väldigt länge innan yrken där mänsklig interaktion värdesättas blir ersatta. Exempel på detta är yrken inom vård och omsorg.

Beror på hur man ser det, tror att själva läkarrollen där dom letar fel och sätter diagnos/sjukdom på patienter kommer försvinna oerhört snabbt.

Botemedlet till Cancer finns redan nerskrivet i all information vi har om det bara det att vi inte har kapaciteten att räkna ut vad som ska göras.
Citera
2017-12-10, 16:45
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakelikrankel
Bra, då kan vi börja med att ersätta alla bussiness controllers på alla bolag över hela världen.

Allt de gör är att sitta och jämföra tabeller med stapeldiagram och se att de får samma siffra. De kan inget om teknik, datat till graferna får nån kunnig människa plocka fram åt dem så att de kan ladda in detta i excel.

Bara att ge dem respass hela högen.
Ja.. Du vet väl att det är det som händer just nu? Händer även en del inom bildanalys och sjukhusen har börjat analysera röntgen och magnetresonans bilder med neuronät redan.

Citat:
Ursprungligen postat av rodvin
När det kommer till ren logisk intelligens, i ett begränsat sammanhang (som schack) har datorer varit mycket smartare än människor i många många år, så detta är inget nytt. Allt detta betyder är att datorer har blivit bättre på att göra något de redan var överlägsna i, vilket inte är så förvånande med datorutvecklingen.

När AI börjar agera mer självständigt, dvs ta egna beslut helt utanför ett sammanhang skapat av människor. Då kommer jag börja lyfta på ögonbrynen.

Ser att du redan blivit rättad, men tänkte ändå komma med en extra förklaring.

Schackprogrammen är inte "smarta" överhuvudtaget. De är sökmotorer som hittar vägen till vinst. De ser alla drag, från nu till slut. Om du väljer ett drag, så ser den samtliga sina svar, och allt du kan göra mot det, hela vägen till slut. Samma sak om väljer ett annat drag. Det är som ett träd som ständigt förgrenar sig. När du då gjort ett drag så väljer programmet bara snabbast och säkrast väg till vinst, och så upprepas det för varje drag du gör. Det är en så kallad "exhaustive search" av alla möjligheter.

Nu finns det dock en massa förenklingar och generaliseringar vilket gör att det inte är komplett sökning i hela volymen av möjligheter, men nära nog. Programmet förstår alltså inte alls hur man spelar schack, det vet bara hur man vinner.

Neuronätet deepmind har gjort förstår däremot vad som är et bra drag och varför det är det. Skillnaden kan tyckas liten men den är gigantisk. De ser problemet från helt olika håll, där den ena är mer som ett lexikon och den andra mer som schackspelare.

Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
En gammal miniräknare från 70-talet är snabbare än en mänsklig hjärna på att dividera 785434 med 14321 också. Är det intelligens också?
Nej det är det inte. Men ett artificial neural net fungerar så som din hjärna fungerar. Om du har intelligens så har neuronätet det med. Problemen man har just nu med tekniken är hur man konceptuellt formulerar sitt problem för neuronäten så att svaren blir relevanta. Klarar man det så är neuronäten smartare och bättre än dig inom samtliga områden.

(Molekylärbiolog som läst neurologi samt programmerat och utvecklat neuronät sedan 2007 för skojs skull.)
Senast redigerad av Necris 2017-12-10 kl. 17:14.
Citera
2017-12-10, 17:01
Medlem
Necriss avatar
.
Citera
2017-12-10, 17:08
Medlem
Necriss avatar
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in