Citat:
Ursprungligen postat av
viktorolsson34
Intressanta tankar av dig, håller med om att det är en skrämmande tanke om det skulle vara såhär, men samtidigt både tråkigt och "förlössande". Om det är så att man inte kan styra sina tankar och sina val betyder ju det också att allt är förutbestämmt, att man egentligen inte kan påverka om man kommer komma in på den utbildning man söker till eller om man någon gång kommer träffa sin drömpartner, tror man på detta så kan man ju egentligen strunta i att tänka på vad man tycker osv. Har man t.ex. rasistiska åsikter så är ju detta isf förutbestämmt och inget man kan påverka... Känner man inte för att plugga till ett prov så är detta också förutbestämmt. Det enda man kan göra är alltså att hoppas på att förutbestämmt kommer vara något bra, slappna av och ta dagen som den kommer, utan att oroa sig för vad som kommer hända, en ganska skön känsla (även om den som du skriver även är skrämmande) ju mer man tänker på det

Ständigt denna återkommande tankegång, som jag anser vara så felaktig!
Eftersom du
de facto - i egenskap av att vara människa - har en god planeringsförmåga och förmåga att ge upphov till en fruktsam växelverkan mellan tanke och varseblivning, så gör du bäst i att utnyttja dessa förmågor. Jag förstår verkligen inte varför determinism så ofta likställs med att vara resignerad och lat. Besluten som en person som tror på fri vilja fattar för att forma sin tillvaro kan även en person som inte tror på fri vilja fatta. Du är inte Laplaces demon som lever i Newtons universum, utan en apa som använder enkel heuristik i vardagen för att fatta beslut, varför ditt psyke inte nödvändigtvis måste byggas upp axiomatiskt från fysikens eller metafysikens yttersta kärna.
Är du ute efter att kunna ta stunden som den kommer så rekommenderar jag meditation och goda vanor, där du allteftersom kan utbyta medveten möda mot högre grad av
flow-tillstånd. Nå, i vilket fall följer inte ditt perspektiv (använd inte högre kognitiva förmågor) logiskt ur premisserna (universum styrs helt av fysiska lagar och alla beslut du tror dig fatta är atomers göromål).
OnT: Jag har levt med filosofin tillräckligt länge för att inte längre skrämmas av den eller något annat. Stoikerna hade en uppfriskande levnadsvisdom i fråga om vemod gällande det som inte går att förändra. Hur löjligt är det inte att skrämmas av verkligheten! Varje filosofisk insikt följs dessutom av insikten att "fast så har det förstås varit hela tiden!". Ett beslöjat universum med fri vilja som avtäckt blir ett deterministiskt universum utan fri vilja har alltigenom fungerat på samma sätt. Allt som förändrades var perspektivet i den filosofiska hjärnan. Och en filosofisk hjärna är förstås desto mer intressant att ha än en ofilosofisk dito, så vad finns det väl att beklaga sig över -
- Ingenting!