Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Den läskigaste frågan är mest troligt frågan om vad som är verkligt och hur man tar reda på det. Jag tror alla har slagits av den frågan någon gång. Exempel: Vakna du ligger i en koma och drömmer allt det här! Är det så eller är det inte så? Svårt att säga. Om jag säger att jag bara frågade skämtsamt så känns det säkert bättre.
Det faktum att det inte går att svara på vad som är verkligt tillsammans med dom konsekvenser det har är en så läskig kombination att dom flesta mest troligt har förträngt det så djupt att dom inte tänker på det en enda gång under hela livet. Åtminstone inte seröst.
Vem vill ifrågasätta riktigheten av sin mamma och pappa? Sina vänner? Sin käraste? Sina barn? Sin titel? Sina framgångar? Sina hypoteser och ideologier? Sina äventyr? Eller generellt sett: sina upplevelser? Inte så många va.
Ingen vill djupdyka i den här typen av frågor ifall slutsatsen eventuellt är "jag har inte en aning vilket betyder att det inte är någon skillnad på om jag lever i en dröm eller i en verklighet". Det vanligaste för dom som råkar upptäcka att dom har en sån fråga inom sig brukar vara att gräva ner frågan igen. "Äh det spelar väl ingen roll så länge jag upplever det jag upplever". Visst spelar det roll men här funkar klichén ganska väl: Ignorance is bliss.
Så läskigt är nog ingenting annat vad jag vet.
Håller med dig fullständigt, och att man aldrig aldrig någonsin kan få svar på frågan då det är omöjligt att bevisa gör självklart det hela ännu värre, många filosofiska frågor kan man ändå på något vis ha en bestämd åsikt i/tro sig veta svaret, så är inte fallet här, som du skriver är detta förmodligen det mest skrämmande av allt.