Citat:
Ursprungligen postat av Fjal_Marshall
Men om man, på grund av omständigheterna inte har en reell chans att välja då? Alltså om man exempelvis vore uppfostrad i 1200-talets frankrike. Hur stor chans vore det då att man fick en med moderna mått mätt sund människosyn? Vår biologi har ju helt klart en del att säga till om, och våra val oxå (antar jag) men omständigheterna ger ju inte alltsid oss (vår fria vilja alltså) chans att uttrycka sig... Fattar du hur jag menar? Jag tycker sånt här är kanonsvårt.
tja, först och främst tänkte jag ju på oss som lever i en demokrati och alltså kan välja våra haldingar och vårt synsätt på ett annat sätt. Men jag tycker ändå att det ligger något i existentialisternas synsätt att oavsett vilken situation vi befinner oss i, så har vi vår fria vilja att förhålla oss på olika sätt till denna situation. Sartre menade t ex att även en fängslad människa är i grunden fri.
Men visst ... en människas fria val påverkas naturligtvis av vilka alternativ hon överhuvud taget är medveten om! Om du växer upp i ett samhälle där alla sk kättare avrättas obönhörligt, och du förstår att dessa människor är jättefarliga och måste dödas för allas frälsnings skull, så är det givetvis svårt att anse att detta är fel. Jag antar att en människas fria val alltid måste ställas i relation till vilka alternativ hon överhuvudtaget känner till!
mvh
TT