2006-01-18, 01:12
Medlem
Violetss avatar
Finns det något sätt att skaffa ett kort som man kan betala på Internet med, trots en betalningsanmärkning?
Har ett Visa Electron nu..

(Ber som ursäkt om detta varit uppe förut..)
Citera
2006-01-18, 01:15
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violets
Finns det något sätt att skaffa ett kort som man kan betala på Internet med, trots en betalningsanmärkning?
Har ett Visa Electron nu..

(Ber som ursäkt om detta varit uppe förut..)

Föreningssparbanken (tror jag) har något slags elektroniskt engångskort för sina kunder. Dom var visst lite kinkiga med nya kunder som har betalningsanmärkningar iofs.
Citera
2006-01-18, 01:17
Medlem
Violetss avatar
Tack!

Nordea, som jag är kund hos nu, har ju sk. engångskortnummer. Dessa går inte att koppla till ett Electron-kort?

(Grrr..i såna här lägen önskar man verkligen att man inte slarvat med kvarskatten för 2 år sedan..)
Citera
2006-01-18, 01:23
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Tack!

Nordea, som jag är kund hos nu, har ju sk. engångskortnummer. Dessa går inte att koppla till ett Electron-kort?

(Grrr..i såna här lägen önskar man verkligen att man inte slarvat med kvarskatten för 2 år sedan..)

Jag är själv kund hos Nordea, jag har varit kund där sen PK-Bankens tid. Jag visste inte att dom erbjöd tjänsten. Jag ringde nyss upp dom och tydligen finns det under menyn "säkra kortbetalningar" Man måste logga in med engångskod. Det här ska undersökas närmare

Edit:
Och nej, electron dög visst inte som kort.
Citera
2006-01-18, 01:28
Medlem
Violetss avatar
Misstänkte det. Tack för hjälpen
Citera
2006-01-18, 01:38
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Misstänkte det. Tack för hjälpen

Googlade lite på föreningsparbankens lösning som tydligen heter e-kort.

http://www.fsb.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,46682,00.html

e-kortet är en tjänst som kunden kan koppla till sitt kort i FöreningsSparbankens Internetbank. Det är inget ”riktigt” kort, utan en tjänst i Internetbanken. e-kortet erbjuder kunden säkra betalningar över Internet. Med e-kortet skapas ett unikt kortnummer varje gång man ska betala på Internet. Numret fungerar bara på ett inköpsställe och kunden bestämmer själv för vilket belopp kortnumret ska gälla. "

Även här ska det kopplas till ett "riktigt kort" verkar det som. Bankjävlar till att inte ta steget fullt ut. Ska det vara så himla svårt att få ett virtuellt kort som fungerar på bara en transaktion och som är kopplat till kontot...
Citera
2006-01-18, 01:49
Medlem
Bottenskraps avatar
Kan man inte betala med vanligt Visa på internet om man har en betalningsanmärkning? Fungerar det inte så att de drar beloppet direkt från kontot när man skriver in kortnumret, och om det då finns pengar där, vad spelar en betalningsanmärkning för roll?
Citera
2006-01-18, 01:53
Medlem
micaeles avatar
Visa-kort kan du alltid få, oavsett betalningsanmärkningar. Så länge det bara handlar om rena pengatransaktioner är det inget problem.
Det är endast kredit du inte kan ansöka om.
Citera
2006-01-18, 02:08
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bottenskrap
Kan man inte betala med vanligt Visa på internet om man har en betalningsanmärkning? Fungerar det inte så att de drar beloppet direkt från kontot när man skriver in kortnumret, och om det då finns pengar där, vad spelar en betalningsanmärkning för roll?

Visa electron är inte ett "vanligt" visa kort. Dels måste kassan vara uppkopplad mot visa, och dels så har man ingen kredit på det kortet. Däremot fattar jag inte vad bankerna pysslar med. Har man pengar på kontot så måste man väl kunna få skapa ett virtuellt kort för just denna transaktion oavsett vilken kortyp man sedan tidigare har? Föresten, skitdetsamma om man har ett kort eller ej, varför får jag inte nu skapa ett virtuellt kort för en transaktion?

Idioter! Hela jävla tiden när man har med datorer och kringutrusting att göra så måste man erkänna begränsningarna hos pappskallarna som skapade systemet.
Citera
2006-01-18, 09:36
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Visa-kort kan du alltid få, oavsett betalningsanmärkningar. Så länge det bara handlar om rena pengatransaktioner är det inget problem.
Det är endast kredit du inte kan ansöka om.

Helt fel. Rekommendationerna från branschen är att bankkort (bortsett från Electron, Maestro eller så kallade "ungdomskort") omfattas av fullständig kreditprövning. Detta betyder i klarttext att -egentligen- samtliga betalkort lyder under kreditprövning och finns det anmärkningar/bristande betalningsförmåga el.dyl. skall inga kort ges ut. Bankerna har däremot gjort ett avsteg gällande Electron, Maestro och traditionella automatkort etc.

En god kontakt på banken brukar däremot, som sagt, kunna hjälpa.
Citera
2006-01-18, 09:51
Medlem
Violetss avatar
Det jag vill ha är ett Visa Bankkort, dvs. utan kredit. Jag har fast jobb och bra ekonomi; varför ska det vara så svårt att få ett sånt kort..*suck*
Citera
2006-01-18, 09:58
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Det jag vill ha är ett Visa Bankkort, dvs. utan kredit. Jag har fast jobb och bra ekonomi; varför ska det vara så svårt att få ett sånt kort..*suck*

Det finns några gamla trådar i ämnet "utländska kort för att lura staten på pengar" En del av dessa banker erbjuder visa kort och betalning till dom sker via postgirot.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=279209

En offshorebank
http://www.gooffshore.nu/2getswe.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in