2017-12-07, 20:53
Medlem
TheBouncers avatar
Var och varannan dag kan man läsa i DI att Bitcoin är fake, bitcoin är en bubbla, bitcoin borde förbjudas etc...
Media och deras gelikar gör ständiga utfall om Bitcoin och hatet har verkligen intensifierats på sistone.
Bitcoins har på senare tid börjat att behandlas ungefär som nationalism.

Ex: Nobellpristagaren i Ekonomi säger att Bitcoins borde förbjudas
https://digital.di.se/artikel/nobelpristagaren-bitcoin-borde-vara-forbjuden

En äckligt skadeglad artikel från Privata affärer när Bitcoin tappade 9% och de slog till med den storslagna rubriken: "Bitcoin i fritt fall"
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/kryptovalutor-fortsatt-kraftigt-ned-for-bitcoin-941932

Eller den senaste i drevet, Avanzas äckliga sosse-ekonom Claes Hemberg, som har mage att klanka ner på Leif Östling, när han undrar vad fan vi får för våra skattepengar, och nu alltså tar upp striden mot Bitcoin och kallar det för "Det nya Fingerprint"
https://www.di.se/nyheter/sparekonomens-varning-bitcoin-ar-nya-fingerprint/

Finns många fler artiklar, men dessa är de jag kom på, så här på rak arm.

Frågan är ju etablissemanget avskyr Bitcoin?
Ingen kan ju egentligen säga vad Bitcoin är värt, och jag skulle bli högst förvånad om Claes (sosse-ekonomen) Hemberg har satt sig in i Blockchain-teknologin.

Märk väl har att jag varken säger bu eller bä, vad det gäller Bitcoin som en bubbla, utan undrar bara rent generellt varför ekonomi-medierna tar strid mot någonting som de inte har en aning om.
Kriget mot Bitcoin har verkligen intensifierats sista tiden.
Citera
2017-12-07, 21:00
Medlem
Blockchain är helt oberoende av bitcoin. Bitcoin använder blockchain, men det finns 100-tals andra tillämpningar som inte har med bitcoin att göra.

Man känner igen beteendet från slutet av 90-talet när alla kände nån som tjänat miljoner på dot.com och hur vi i den nya ekonomin alla kunde bli miljonärer. Där är vi nu. Bitcoin går rakt upp för att sedan falla platt när inga fler köpare kommer till.
Citera
2017-12-07, 21:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheBouncer
Frågan är ju etablissemanget avskyr Bitcoin?
Ingen kan ju egentligen säga vad Bitcoin är värt,

Tror du fångar det där. Bitcoin är hittills helt omöjligt att värdera, trots det ökar priset med tusentals procent utan att värdepappret i sig inte har förändrats för att folk spekulerar utan att riktigt veta vad de köper. Om något så borde bitcoins reella värde ha sjunkit på sistone eftersom volatiliteten är helt enorm. Det omöjliggör att det ska kunna användas som en ”riktig” valuta som man faktiskt handlar med och använder. Vilken vettig butik vill ta emot betalning med en valuta skiftat 10-tals procent dagligen?

Sen är jag ingen expert men så tycker jag det ser ut utifrån iallafall.
Citera
2017-12-07, 21:20
Medlem
Smackbangs avatar
Det är Bitcoins värdeökning som sätter stopp för alla spekulationer om det negativa med Bitcoin.

Är det inte så att alla innovationer haft sina hatare...
Vi fortsätter investera och tjäna pengar.

Någon gång i framtiden kommer dessa tomtar att ångra sig men då är vi rika och dom fattiga....
Citera
2017-12-07, 21:21
Medlem
Är ju fler och fler som tar emot.

Hursomhelst, varför den ogillas är väl självklart? Är det inte uppenbart?
-För att de kan inte kontrollera den! Den är helt Fri/självständig.
Citera
2017-12-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smackbang
Det är Bitcoins värdeökning som sätter stopp för alla spekulationer om det negativa med Bitcoin.

Är det inte så att alla innovationer haft sina hatare...
Vi fortsätter investera och tjäna pengar.

Någon gång i framtiden kommer dessa tomtar att ångra sig men då är vi rika och dom fattiga....

Och när alla ska realisera sina tillgångar? Finns inget bakomvarande värde i bitcoin, en
imaginär valuta.
Citera
2017-12-07, 21:40
Medlem
TheBouncers avatar
Exakt... FIAT-valutor kan man alltid trycka mer av, men det finns ju bara x-antal Bitcoins, sen finns det inte fler... Om intresset ökar för Bitcoin, låt säga att fler företag börjar acceptera Bitcoins som betalning, är ju den naturliga utvecklingen, att den bryts upp i allt mindre fragment.

Sen tycker jag också att priset på Bitcoins är sinnessjukt, just nu.
Men jag skulle aldrig drömma om att avråda folk från att köpa in sig, för jag, eller ingen annan vet när bubblan spricker...
Kommer Bitcoin falla vid 50.000€?? 100.000€?
Inte en jävel kan säga det.
Jag har fått höra att Bitcoin-bubblan kommer spricka sedan den nådde 300 dollar, och det fick mig (Min dumme jävel) att dra mig från att investera.
Idag har jag iaf en del pengar satsade i Bitcoin, och det har än så länge betalt sig flera gånger om.
De pengarna jag investerade har jag tagit tillbaka, så allt jag "gamblar" med just nu är ren vinst och det är inte värt så lite pengar...
Även satsat en del i andra "Alt-Coins" och vissa har gått riktigt bra, andra inte alls.
Ethereum, Electronum och Deep-onion är de som jag tror mest på.

Men frågan är vad händer med Bitcoin om vi hamnar i en ny finanskris?
Ingen kan svara på det med säkerhet...
Jag tänker då fan inte sälja av alla mina Bitcoins, även om jag visste exakt datum på nästa finanskris.
Citera
2017-12-07, 21:42
Medlem
PappaPundares avatar
För att dom är butthurt.
Citera
2017-12-07, 21:56
Medlem
526s avatar
Därför att digitala valutor är ett hot mot etablissemanget.
Citera
2017-12-07, 21:59
Medlem
Geordis avatar
Jag är mer nyfiken på varför vanliga Svenssons höjer en teknik som de inte förstår till skyarna.
Citera
2017-12-08, 00:07
Medlem
Det är väl klart att man från makthavarnas sida ser problem med att få ”kontanthandel” på nätet. Det är helt enkelt av kontroll och beskattningsskäl man är motståndare.

Vad gäller värdet, så länge folk fortsätter att tro på ett värde finns de ju ett värde. Precis som vanliga Fiat valutor.
Citera
2017-12-08, 00:17
Medlem
Jag vet inte exakt när man borjade använda papperspengar istället for guld, silver, äpplen och sprit som valutor, men om jag säger 1000 år kanske? Fiat har alltså varit i en bubbla byggd på folks konsensus om att bankerna och regeringarna kan stå for att de faktiskt är värda något (trots att sedlarna knappt duger till att torka sig i arslet med) i ett millenium. Kryptovalutorna är här for att stanna, men vilket av Bitcoin, Cannabiscoin eller Ripple som blir motsvarigheten till dollarn eller venezuelanska bolivar är forstås en annan fråga. Den socialekonomiska biten världen over av kryptovalutor är faktiskt mycket, mycket mer intressant for framtiden än den bakomliggande blockchain-tekniken vad gäller värdet av valutorna.

TLDR; Kryptos är inte mer i en bubbla just nu än vad fiat varit i ett millenium.
Senast redigerad av Dreten 2017-12-08 kl. 00:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in