2017-12-06, 19:36
Medlem
Bastiljens avatar
Tnkte redogra fr ett case som jag lste om och se vad ni tycker om det.

Doktrinen om den dubbla effekten (DDE) menar att det r otilltet att ha som sikte (aim) att dda en person ven fast detta skulle leda till goda konsekvenser fr flera personer. Som exempel menar teorin att vi inte aktivt skulle dda en person fr att ta den personems organ fr att kunna rdda livet p flera personer. DDE verkar sledes, till en brjan, ha intuitionen p sin sida nr det kommer till vad som r tilltet. DDE r antagligen det vanligaste sttet att se p vad som r tilltet och den skulle kunna frklara varfr vi inte skulle dda oskyldiga fr att rdda flera.

Men det finns ett problem hr som skulle vara intressant hur ni ser p det. Tnk att en illasinnad doktor som injicerar en ddlig dos med smrtstillande drivs av en "tveksam" drivkraft i sitt handlande som gr att ifrgastta moraliskt. Detta gr dock INTE handlingen otillten. Handlingen kan ha utfrts som en rutintgrd och vara vl frankrad i vad som kan vara tilltet och moraliskt frsvarbart inom medicinsk etik. Agentens intention vid en handling r sledes inte relevant fr vad som r tilltet.
S har moraliskt klander ngonting med agenters intention att gra?
Citera
2017-12-06, 22:15
Medlem
Zone69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastiljen
ddlig dos med smrtstillande[/b] drivs av en "tveksam" drivkraft i sitt handlande som gr att ifrgastta moraliskt. Detta gr dock INTE handlingen otillten. Handlingen kan ha utfrts som en rutintgrd och vara vl frankrad i vad som kan vara tilltet och moraliskt frsvarbart inom medicinsk etik. Agentens intention vid en handling r sledes inte relevant fr vad som r tilltet.

Hur kan injicering av en ddlig dos med smrtstillande inte vara otilltet?
Och det var vl en doktor, inte en agent du menade?
Citera
2017-12-07, 11:14
Medlem
Bastiljens avatar
Det r inte ovanligt att vrdpersonal ger smrtlindrande som pskyndar ddsgonblicket.
Med agent menar jag "moralisk agent".
Citera
2017-12-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastiljen
Kant skiljer mellan det moraliska vrdet av en handling och frgan om handlingen r rtt eller fel. En handling har moraliskt vrde om den r moraliskt riktig och om den r utfrd just drfr att den r moraliskt riktig, dvs jag hade inte handlat p det sttet om det varit omoraliskt; att min handling r moraliskt tillten r en ndvndig frutsttning fr mitt handlande.

Enligt Kant spelar allts intentionen ingen roll fr huruvida en handling r rtt eller fel, dremot s avhnger det moraliska vrdet av handlingen intentionen.

Jag tror Kant har rtt och att doktrinen om den dubbla effekten r fel.
Citera
2017-12-27, 23:53
Medlem
Bastiljens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Kant skiljer mellan det moraliska vrdet av en handling och frgan om handlingen r rtt eller fel. En handling har moraliskt vrde om den r moraliskt riktig och om den r utfrd just drfr att den r moraliskt riktig, dvs jag hade inte handlat p det sttet om det varit omoraliskt; att min handling r moraliskt tillten r en ndvndig frutsttning fr mitt handlande.

Enligt Kant spelar allts intentionen ingen roll fr huruvida en handling r rtt eller fel, dremot s avhnger det moraliska vrdet av handlingen intentionen.

Jag tror Kant har rtt och att doktrinen om den dubbla effekten r fel.
Ja, jag hller med dig. Intentionen i ett handlande gr inte en handling som sdan varken tillten eller otillten. Att till exempel lta en sadist rdda en person som drunknar och sedan har som freml att tortera gr inte rddningen otillten, tvrtom. Det som gr att klandra r nr sadisten utfr tortyren p den han har rddat. Det som doktrinen om den dubbla effekten inte verkar kunna frklara r hur intentioner d kan spela en avgrande roll i en handling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in