2017-12-06, 17:33
Medlem
Hej,

Hostat i fem veckor och häromdagen så knaka det till när jag hade en hostattack och jag fick ont som fan i höger sida av bröstet, samt bak på höger sidan om ryggen.

Ibland nu när jag rör på mig eller hostar så känns det som revben "hoppar" eller "åker ur position". Kan det ha att göra med att ev. muskelfäste slitits sönder som annars ska hålla revbenen på plats?

Om det vore ett knäckt revben så borde väl smärtan vara mer centrerad till ett ställe? eller?

Ont gör det hur som helst.
Citera
2017-12-06, 17:40
Bannlyst
Brutna revben gör ont i hela överkroppen!

Du kan inte få någon hjälp på sjukan så det är bara att härda ut!
Citera
2017-12-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Hej,

Hostat i fem veckor och häromdagen så knaka det till när jag hade en hostattack och jag fick ont som fan i höger sida av bröstet, samt bak på höger sidan om ryggen.

Ibland nu när jag rör på mig eller hostar så känns det som revben "hoppar" eller "åker ur position". Kan det ha att göra med att ev. muskelfäste slitits sönder som annars ska hålla revbenen på plats?

Om det vore ett knäckt revben så borde väl smärtan vara mer centrerad till ett ställe? eller?

Ont gör det hur som helst.

Har du ett brutet revben så kommer det ger en sån smärta att du inte vill hosta alls.
Citera
2017-12-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Har du ett brutet revben så kommer det ger en sån smärta att du inte vill hosta alls.

Ja och det är precis så det känns. Jag gör allt för att hålla emot hostan, men ibland går det inte. För en stund sen låg jag på golvet och hostade. Kändes som någon knivhögg mig varje gång jag hostade. Inte kul.
Citera
2017-12-06, 18:35
Medlem
Det klassiska med ett skadat revben är att det gradvis gör allt ondare under en tvåveckorsperiod. Smärtan är konstant. Jag har haft det, efter en kraftig smäll mot bröstkorgen, verkligen inget att ta miste på. Så om man undrar är det sannolikt något annat (ett skadat ligament eller muskelfäste).
Citera
2017-12-06, 18:36
Medlem
Ja föll några meter och landade på bröstkorgen.

Fick inga brutna revben men däremot skadade muskelfästen och andra mjukdelar.

Ville inte andas djupt, skratta, hosta, etc på några dar.

Sen varje gång jag böjde på överkroppen så knäppte/hoppade något i bröstkorgen. Kändes som något som spändes och "hoppade av sin position"...

Några veckor senare så var jag ok igen....
Citera
2017-12-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Ja föll några meter och landade på bröstkorgen.

Fick inga brutna revben men däremot skadade muskelfästen och andra mjukdelar.

Ville inte andas djupt, skratta, hosta, etc på några dar.

Sen varje gång jag böjde på överkroppen så knäppte/hoppade något i bröstkorgen. Kändes som något som spändes och "hoppade av sin position"...

Några veckor senare så var jag ok igen....

Gjorde såklart ont som fan. Andas, hosta, knäppningen....
Satans ont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in