2017-12-06, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omakha96

Klarar man sig på 6-7 tusen till endast mat och nöjen? Är 21 år och kommer antagligen bo ensam.
Om belugakaviar är din favoritmat och kokain din hobby så nej..
Citera
2017-12-06, 16:49
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Har precis köpt en lägenhet i Västerås och ska pendla 20 mil tur och retur till Stockholm (tills jag hittar ett bra jobb i Västerås.

Efter att hyra, räkningar osv är betald och efter att bränsle för 20mil tOR i en månad är betald.

Kommer jag ha cirka 6000-7000 kr till mat och nöjen över...

Klarar man sig på 6-7 tusen till endast mat och nöjen? Är 21 år och kommer antagligen bo ensam.
Du kan ju även begära skattejämkning för dina resor så du betalar lite mindre i skatt. Eller ser du det som sparande och får tillbaka det i deklarationen istället.

Du kan räkna ut ditt avdrag här: https://www.skatteverket.se/privat/s...1.html#!/start
Senast redigerad av pewpew 2017-12-06 kl. 16:53.
Citera
2017-12-06, 18:43
Medlem
Newfields avatar
Har du bara räknat med mat och nöjen för hela slanten? Dags att bli vuxen och börja spara ihop en buffert också.
Citera
2017-12-06, 19:08
Medlem
Vore det inte billigare (och bekvämare) att ta tåget till Stockholm? Fast du jobbar kanske långt ifrån en station?
Citera
2017-12-06, 19:16
Medlem
Det är mycket för mig. Har omkring 3-5k efter allt är betalt(inte mat inräknat). Lyckas spara cirka 2k i månaden. Då går jag är ändå ut 3-4 gånger i månaden.
Såvida du inte har barn så borde du kunna leva på det och spara eller leva lyxigare
Citera
2017-12-06, 19:22
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Har precis köpt en lägenhet i Västerås och ska pendla 20 mil tur och retur till Stockholm (tills jag hittar ett bra jobb i Västerås.

Efter att hyra, räkningar osv är betald och efter att bränsle för 20mil tOR i en månad är betald.

Kommer jag ha cirka 6000-7000 kr till mat och nöjen över...

Du tar bars med bränsle, men du kommer köra 4500-5000 mil per år. Det sliter på bilen. Med serviceintervall 2000 mil, så kan du där ha 10000 i service. Reparationer, 8000. Köper du en kaffe på vägen hem, 5000 per år. Däck, kN anta 3000 per år. Det är 2000 kr i månaden bara kopplat till ditt resande.

Bomtullar i stockholm 50 kr/dag alltså 10000 per år. Skatt, försäkring, tvätt av bil, pArkering osv osv !!!!!
Citera
2017-12-06, 20:06
Medlem
Beror på hur mycket hummer du äter.
Citera
2017-12-07, 01:58
Medlem
Yahnoovass avatar
Borde inte vara något problem så länge du inte krökar & pundar sönder. Till en viss måtta skulle det fungera

Men som tidigare skrivet, försök spara någon tusenlapp eller två. Pressa ut din snålhet lite grann, för att lära dig leva mer ekonomiskt. & även för att bygga upp dig själv, det må vara lite pengar första månaderna, men med tiden är det helt plötsligt 100k. Och inte bara det, utan du har även byggt upp din personliga självutveckling.

Så oroa dig inte för att inte klara dig.
Öppna ett sparkonto asap!

& om du pendlar till jobbet, kräv ersättning. Pressa ut allt du kan få
Citera
2017-12-07, 05:37
Medlem
Enkelt svar... Om soc fall klarar av att leva på 3900 kr/mån efter hyra och el, men inte andra räkningar som telefon, bredband och så vidare så klarar du av att leva på 7000 kr/mån.
Finns tillomed socfall som jobbar (gratis/praktik) och ändå får det att gå runt.

Visst får soc fall ett busskort också. Men det kostar att gå utanför dörren också.
Citera
2017-12-07, 12:48
Medlem
PiusXIIIs avatar
Bortskämda jävla snorunge. Vi ska väl hoppas att du inte kvaddar bilen och hamnar på sjukhus med ett par års rehab, och kanske aldrig återhämtar dig. Eller hur?
Citera
2017-12-07, 13:50
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Överleva klarar även uteliggare på betydligt mindre än så, men så klart blir begränsad levnadsstandard.

Vad behöver man netto i månaden för en normal/hyfsad levnadsstandard i Sverige i så fall?
Citera
2017-12-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Vad behöver man netto i månaden för en normal/hyfsad levnadsstandard i Sverige i så fall?

Jag bor inte i Sverige och för min normala levnadsstandard så är 7k i princip det som behövs per dag leva som minst.

Vad som är normal levnadsstandard i Sverige beror vilken klass man har. Bor man innanför tullarna så betydlig högre än bo i någon skithåla. Om man är ute efter siffror får man kolla på SCB inkomst statistik vad som är medel på specifik stad. Men betyder inte att är hyfsad levnadsstandard bara för man har samma nivå som övriga djuren i hagen.

Men om man inte kan slösa på det man vill utan behöva tänka på pengar så har man inte fri levnadsstandard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in