Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-05, 21:56
  #13
Medlem
Mackan52s avatar
Tvi!

Sött och sliskigt med smak som inte alls passar in till det andra. Senap kan man ha till det mesta på julbordet, ketchup passar inte till nånting annat än snabbmatshamburgare och pommes.

(Ketchup är förövrigt helt bannlyst i mitt kök, det får vara tomatsås eller inget alls).
Citera
2017-12-05, 23:10
  #14
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Bland det sjukaste jag hört! Mormors brunsås på ett julbord?


Annorlunda mot andra brunsåsar (som nog varenda människa kan säga om något) men det är god till prinskorven!
Citera
2017-12-05, 23:18
  #15
Medlem
maxorrs avatar
ketchup existerar inte på Julbord? Vars är du född?
Citera
2017-12-06, 00:38
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Oftast är det ok med senap till skinkan men varför är det inte ok med ketchup till prinskorven?

Oftast är det okej med senap?! Ehhh....

Som någon redan sagt skulle nog de flesta ställa fram ketchup om någon bad om det, det handlar inte om att det inte är okej. Dock tror jag att väldigt få känner behov av ketchup och man kan ju inte påstå att det är traditionsenligt.

Tycker frågeställningen är lite korkad då det är ganska uppenbart att julbord handlar om tradition. Det är lite som att undra varför få skulle tycka att flintastek med pommes och bea eller en härlig pizza är att betraktas som julmat.

Varför inte starta en tråd om varför det inte serveras prinsesstårtor på kanelbullens dag?
Citera
2017-12-06, 00:52
  #17
Medlem
Senap kommer i många förskälliga variantar ock styrkar ofta egna variasjonar för vart enskild land, kommer som oftas på glas, och bara billig senap på plast. ketchup har i stort sett en variant, fler produsenter men innahaldet stort sett det samma i plastflaskor.( Heinz är best dock) Anyhow senap är mer allsidigt ock känns mera eksklusivt.
Citera
2017-12-06, 20:51
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Har ni ketchup på julbordet?
Oftast är det ok med senap till skinkan men varför är det inte ok med ketchup till prinskorven?

Vill man ha ketchup till prinskorven så är det väl ingen som hindrar en? Ha ketchup till prinskorven om du så önskar. Eller om någon i familjen/släkten vill ha det.

Personligen kan jag tycka att ketchup passar till vissa korvrätter (typ varmkorv eller grillkorv), men inte till prinskorv. Jag känner ingen annan som vill ha ketchup till prinskorven heller, så vi har det inte hos oss. Emellanåt kan somliga vilja ha ketchup till köttbullar, men då handlar det om pasta och köttbullar. Inte om det serveras kokt potatis (som finns på julbordet, men inte pasta). Så här är det ingen som vill ha ketchup till julbordet, men om någon skulle vilja ha det så skulle det inte vara något problem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback