Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-05, 20:36
  #1
Medlem
Lägger denna tråd i just "Politik: inrikes" för en diskussion kring vad skattefinansierad vård bör prioritera.

Stockholms läns landsting belönar Rinkeby vårdcentral.


http://www.sll.se/nyheter-stockholms...e-vardprocess/
Rinkeby vårdcentral har ökat tillgängligheten för sina patienter med många små åtgärder, som drop-in tider hela dagen och uppsökande verksamhet.

Vårdcentralen har cirka 9 500 listade patienter och mottagningar för diabetes, astma och KOL, livsstil samt hemsjukvård. Här jobbar cirka 30 medarbetare som undersköterskor, mottagningssköterskor, distriktssköterskor, läkare, tolkar samt psykoterapeuter och administratörer.

När Rinkeby vårdcentral senast kartlade vilken hjälp befolkningen behöver för att komma i kontakt med vårdcentralen, stod det till exempel klart att många inte känner sig bekväma med att ringa. Den största orsaken till det bedöms vara språksvårigheter.

En åtgärd har då varit att utöka tiderna för drop in-besök.

Vårdcentralen gör sig också mer tillgänglig genom att själv anstränga sig för att nå ut till de som bor i området.

Vi upptäckte till exempel att diabetespatienterna alltför ofta inte kom när de blev kallade. Sedan vi började med ett uppföljande samtal efter det att vi skickat kallelsen med brev kommer många fler,

Promenadgrupper är ett annat sätt att komma i kontakt med de som bor i Rinkeby, liksom återkommande hälsodagar i gallerian eller på vårdcentralen.

Det händer nu och då att vi fångar upp patienter som behöver komma till oss. Det är jätteviktigt att vi är en vårdcentral för alla i området, säger enhetschef Havise Koyuncu.

Genom till synes små men betydelsefulla förändringar har Rinkeby vårdcentral ökat tillgängligheten för sina patienter. Varken språk, kultur eller sociala omständigheter får bli ett hinder för att söka vård. Bakom framgången ligger ett målmedvetet förändringsarbete som engagerat hela personalgruppen.
Gör landstinget rätt val när de delar ut sitt pris? Är det rimligt att skattefinansierad sjukvård ska hantera att människor inte anstränger sig för att lära sig Svenska? Är det rimligt att vårdcentralen "fångar upp patienter" med "uppsökande verksamhet"? Eller borde samhället snarare prioritera att prioritera de som faktiskt lär sig svenska, och inte är belastar sjukvården?

Har äldre svenskar också rätt till utökade drop-in tider?
Citera
2017-12-05, 20:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

Gör landstinget rätt val när de delar ut sitt pris? Är det rimligt att skattefinansierad sjukvård ska hantera att människor inte anstränger sig för att lära sig Svenska? Är det rimligt att vårdcentralen "fångar upp patienter" med "uppsökande verksamhet"? Eller borde samhället snarare prioritera att prioritera de som faktiskt lär sig svenska, och inte är belastar sjukvården?

Har äldre svenskar också rätt till utökade drop-in tider?

Gör de rätt val?
- Svårt att svara på utan insikt i övrig verksamhet, men det tycks minst sagt välförtjänt.

Är det rimligt att sjukvården ska hantera att människor inte anstränger sig för att lära sig språket?
- Ja. Språksvårigheter får inte begränsa ens tillgång till sjukvård. Sen vet vi inte huruvida det är människor som inte anstränger sig.

Är det rimligt att de fångar upp patienter med uppsökande verksamhet?
- Absolut, här ska de ha mycket beröm. Önskar att fler vårdcentraler tog efter detta!

Borde samhället prioritera de se som lär sig svenska och inte belastar sjukvården?
- Dum fråga. Delvis vet vi inte hur mycket extra resurser detta har dragit så svårt att spekulera kring det. Delvis får inte sjukvården prioritera människor baserat på annat än medicinska grunder. Det är en självklarhet! Hur menar du att sjukvården ska prioritera de som inte behöver sjukvård? Känns ju dumt, självfallet ska de som behöver vård prioriteras..?

Har pensionärer rätt till extra drop-in?
- På den vårdcentralen ja. Som sagt, detta är något fler vårdcentraler borde ta efter.
Citera
2017-12-05, 23:17
  #3
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Gör de rätt val?
- Svårt att svara på utan insikt i övrig verksamhet, men det tycks minst sagt välförtjänt.

Är det rimligt att sjukvården ska hantera att människor inte anstränger sig för att lära sig språket?
- Ja. Språksvårigheter får inte begränsa ens tillgång till sjukvård. Sen vet vi inte huruvida det är människor som inte anstränger sig.

Är det rimligt att de fångar upp patienter med uppsökande verksamhet?
- Absolut, här ska de ha mycket beröm. Önskar att fler vårdcentraler tog efter detta!

Borde samhället prioritera de se som lär sig svenska och inte belastar sjukvården?
- Dum fråga. Delvis vet vi inte hur mycket extra resurser detta har dragit så svårt att spekulera kring det. Delvis får inte sjukvården prioritera människor baserat på annat än medicinska grunder. Det är en självklarhet! Hur menar du att sjukvården ska prioritera de som inte behöver sjukvård? Känns ju dumt, självfallet ska de som behöver vård prioriteras..?

Har pensionärer rätt till extra drop-in?
- På den vårdcentralen ja. Som sagt, detta är något fler vårdcentraler borde ta efter.
Tyvärr har väl inte alla vårdcentraler i Sverige den ynnesten att de får bada i resurser och extrapengar. Visst vore det trevligt om det fanns uppsökande resurser som påminde alla svenskar om att regelbundet besöka vårdcentralen, men den servicen har inte medborgarna haft någonsin och kommer heller aldrig någonsin att ha.

För övriga som inte bor i Rinkeby är man välkommen att ringa mellan 08-08.30 för att få ynnesten att överhuvudtaget ha chansen att få en bokad besökstid, inom 3 månader (om du inte har självmordstankar, då får du sikta på ett år).

Om jag mot all förmodan har helt fel och att Rinkeby vårdcentral rör sig med samma budget som landets övriga havererande vårdecentraler som springer runt som yra höns under de hjärndöda direktiven som ekonomer hittat på ur arslet från New Public Management, så får jag ursäkta mig för tvivlet att vårdcentralen i en No Go Zone gör ett trippelt så bra jobb som någon annan.

PR-jippo, frågar jag mig?
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2017-12-05 kl. 23:21.
Citera
2017-12-05, 23:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Tyvärr har väl inte alla vårdcentraler i Sverige en ynnesten att de får bada i resurser och extrapengar. Visst vore det trevligt om det fanns uppsökande resurser som påminde alla svenskar om att regelbundet besöka vårdcentralen, men den servicen har inte medborgarna haft någonsin och kommer heller aldrig någonsin att ha.

För övriga som inte bor i Rinkeby är man välkommen att ringa mellan 08-08.30 för att få ynnesten att överhuvudtaget ha chansen att få en bokad besökstid, inom 3 månader.

Men vet vi hur mycket extra resurser detta dragit?
Såvitt jag förstår det handlar det till stor del om engagerade anställda.
Citera
2017-12-05, 23:23
  #5
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Men vet vi hur mycket extra resurser detta dragit?
Såvitt jag förstår det handlar det till stor del om engagerade anställda.
Nej, vi kan bara spekulera utifrån de otaliga nyheter om hur hjärndöda svenska politiker tror splitternya lekparker, sanslösa pengaregn över skolor o.dyl., i en kombination av ett bad av pengar ska lösa problemområdenas kaos. Att försöka kommunicera med människorna och förmedla vad fasen som förväntas av dem och utifrån vilket sätt kommer aldrig på fråga. Ej heller ska vi fråga oss vilka kulturer vi har att göra med och hur de resonerar, det vore ju rasistiskt att diskutera och resonera kring.

Absolut, vi kan utgå ifrån att Rinkebys vårdcentral inte fått en hink med guldmynt årligen, i motsats till allt annat som har med kommunen att göra. De underbemannade sköterskorna jobbar dubbelt, skiter i semester och söker upp gamlingar på sin egen fritid, medan ideella tolkar hjälper till utan betalning. Fantastiskt om det nu är så.

Tillåt mig att tvivla något så inihelvete att hinken med guldmynt uteblivit i det här fallet. Jag skulle ge mig själv en guldmedalj om jag lyckades kontakta vårdcentralen i min egen hemkommun och jag tror knappast det beror på att de ligger i ett dike och dricker kaffe hela dagarna.
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2017-12-05 kl. 23:32.
Citera
2017-12-06, 00:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Men vet vi hur mycket extra resurser detta dragit?
Såvitt jag förstår det handlar det till stor del om engagerade anställda.

Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Absolut, vi kan utgå ifrån att Rinkebys vårdcentral inte fått en hink med guldmynt årligen

Jag vill påstå att Rinkeby vårdcentral får någon form av ersättning, vet dock inte hur stor. Rinkeby vårdcentral har Stockholms högsta CNI-värde, vilket är kopplat till den ersättning vårdcentralen för att ha patienter listade hos sig. Rinkeby vårdcentral har alltså 9.500 listade patienter.
Listningsersättning kopplat till CNI (Care Need Index)

pdf
Google cache

CNI beskriver den förväntade risken att utveckla ohälsa baserat på sju socioekonomiska faktorer.

I CNI-modellen ingår sju variabler. För varje variabel finns en vikt. Ett index beräknas genom att multiplicera vikten med antalet träffar på mottagningen.
  • Ålder yngre än 5 år
  • Personer födda i Öst- och Sydeuropa (ej EU), Afrika, Asien eller Sydamerika
  • Ålder över 65 år och ensamboende
  • Ensamstående förälder med barn <= 17 år
  • Personer, 1 år eller äldre som flyttade in i området
  • Arbetslösa eller i åtgärd, 16 – 64 år
  • Lågutbildade 25 – 64 år

Specifikt för Rinkebys vårcdentral:
Rapport om systemeffekter av den reviderade ersättningsmodellen för husläkarverksamheten med basal hemsjukvård

Pdf
Google cache

Skärholmen får 1,5 i social vikt primärvårdsindex och drygt 1,9 i CNI. Höga värden jämfört med liknande områden får Rinkeby 1,9 och respektive 2,1 för social vikt primärvårdsindex och CNI. För CNI motsvarar Rinkeby maxvärdet i landstinget för år 2015 (2,12). Skillnaden i utfall för CNI respektive Social vikt beror förmodligen till stor del på att faktorn ’Utländsk bakgrund’ får ett större genomslag i CNI än i Social vikt.
Jag har inte satt mig in i CNI och vad det innebär för ersättning för Rinkeby vårdcentral.

Därutöver tillkommer kostnader för samhället för de som har skattefinansierad tolk vid sitt besök på vårdcentralen.
__________________
Senast redigerad av fredag2010 2017-12-06 kl. 00:23.
Citera
2017-12-06, 00:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Jag vill påstå att Rinkeby vårdcentral får någon form av ersättning, vet dock inte hur stor. Rinkeby vårdcentral har Stockholms högsta CNI-värde, vilket är kopplat till den ersättning vårdcentralen för att ha patienter listade hos sig. Rinkeby vårdcentral har alltså 9.500 listade patienter.
Listningsersättning kopplat till CNI (Care Need Index)
pdf
Google cache

CNI beskriver den förväntade risken att utveckla ohälsa baserat på sju socioekonomiska faktorer.

I CNI-modellen ingår sju variabler. För varje variabel finns en vikt. Ett index beräknas genom att multiplicera vikten med antalet träffar på mottagningen.
  • Ålder yngre än 5 år
  • Personer födda i Öst- och Sydeuropa (ej EU), Afrika, Asien eller Sydamerika
  • Ålder över 65 år och ensamboende
  • Ensamstående förälder med barn <= 17 år
  • Personer, 1 år eller äldre som flyttade in i området
  • Arbetslösa eller i åtgärd, 16 – 64 år
  • Lågutbildade 25 – 64 år

Specifikt för Rinkebys vårcdentral:
Rapport om systemeffekter av den reviderade ersättningsmodellen för husläkarverksamheten med basal hemsjukvård

pdf

Skärholmen får 1,5 i social vikt primärvårdsindex och drygt 1,9 i CNI. Höga värden jämfört med liknande områden får Rinkeby 1,9 och respektive 2,1 för social vikt primärvårdsindex och CNI. För CNI motsvarar Rinkeby maxvärdet i landstinget för år 2015 (2,12). Skillnaden i utfall för CNI respektive Social vikt beror förmodligen till stor del på att faktorn ’Utländsk bakgrund’ får ett större genomslag i CNI än i Social vikt.
Jag har inte satt mig in i CNI och vad det innebär för ersättning för Rinkeby vårdcentral.

Därutöver tillkommer kostnader för samhället för de som har skattefinansierad tolk vid sitt besök på vårdcentralen.

Inte osannolikt att de får en större summa baserat på den problematik man står inför, vilket ändå får anses rimligt. Sjukvården måste fungera.

Kostnaden för tolk torde väl vara densamma oavsett? Visst kan man argumentera för att de som kommer till Sverige så fort som möjligt ska lära sig språket men behovet av tolk vid vårdbesök finns nog under lång tid även medan man lär sig språket då det är såpass viktigt att man verkligen förstår vad läkaren säger.
Citera
2017-12-06, 19:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Inte osannolikt att de får en större summa baserat på den problematik man står inför, vilket ändå får anses rimligt. Sjukvården måste fungera.
I Sverige, landet med världens absolut högsta skattetryck, är det en rimlig förväntning att sjukvården ska fungera för landets medborgare, och att de som legalt befinner sig i landet ska ges akutsjukvård.

Svensk skattefinansierad sjukvård måste däremot naturligtvis inte vara till för andra.

Det är möjligtvis din åsikt att svenska skattebetalare ska stå för sjukvård till världens befolkning, oavsett om de kommit hit under falska premisser, sympatiserar med IS, ljuger om ålder eller medborgarskap, är med i kriminella grupperingar där skottskador är vardag.
Citera
2017-12-06, 22:00
  #9
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Så nyheten egentligen är att vårdcentralen med absolut mest resurser också lyckas utföra den mest kvalitativa vården och får pris för det, som något sorts politiskt föredöme för de andra vårdcentralerna?

Tillåt mig att avskriva den här "nyheten" som ett PR-jippo. Klart som fan vårdcentraler skulle utföra en fantastisk vård om de har resurserna till det! Om jag kan relatera till min egen hemkommun så har det varit en tradition av stafettläkare och utbrända sköterskor, som inte hinner med jobbet och knappt ens kan få sin rättmätiga semester, utan att de trollar.

När Sverige fungerade, så fanns det närpoliser, tillgängliga och fungerande vårdcentraler och dylikt. Det är ingen nyhet. Nyheten är alltså att vårdcentralen som badar i resurser gör ett bra jobb. Men så fantastiskt, hur kan det komma sig?

Varför tror jag att orsaken till hela nyheten är att vårdcentralen i Rinkeby (som får guldhinken) är själva nyheten? Fantastiskt med mångkultur! Ja, eller så fantastiskt när instanser får resurserna de behöver. Aktiva sköterskor som aktivt söker upp vårdtagare för att påminna dem om att besöka dem, när har det hänt i svensk historia? Det kanske är något att ta fasta på. Men att resurserna finns för det, det är den större frågan än själva arbetet. Som det är nu finns det knappt resurser för att vårdcentralen existerar överhuvudtaget.
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2017-12-06 kl. 22:04.
Citera
2017-12-06, 22:27
  #10
Medlem
Det låter närmast som en vårdcentral i ett annat land.

Och så är det förstås. På sätt och vis.

Resurser finns uppenbarligen.

För vissa utvalda.
Citera
2017-12-07, 00:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
I Sverige, landet med världens absolut högsta skattetryck, är det en rimlig förväntning att sjukvården ska fungera för landets medborgare, och att de som legalt befinner sig i landet ska ges akutsjukvård.

Svensk skattefinansierad sjukvård måste däremot naturligtvis inte vara till för andra.

Det är möjligtvis din åsikt att svenska skattebetalare ska stå för sjukvård till världens befolkning, oavsett om de kommit hit under falska premisser, sympatiserar med IS, ljuger om ålder eller medborgarskap, är med i kriminella grupperingar där skottskador är vardag.

I mitt Sverige nekar inte sjukvården något. Så enkelt är det.
Det här är ingenting jag är beredd att kompromissa om politiskt.

Vi får helt enkelt ha olika uppfattningar om det här.
Den som söker vård ska också få vård.
Citera
2017-12-07, 07:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
I mitt Sverige nekar inte sjukvården något. Så enkelt är det.
Det här är ingenting jag är beredd att kompromissa om politiskt.

Vi får helt enkelt ha olika uppfattningar om det här.
Den som söker vård ska också få vård.
Sverige har inte en oändlig oljekälla, kommer heller aldrig ha det heller. Så hur gärna du än vill ge vård till skottskadade, kriminella och sådana som inte har rätt att vistas i Sverige, är realiteten att prioriteringar behöver göras.

Din inställning gör att svenska pensionärer, cancersjuka, och vanliga vårdsökande prioriteras bort till förmån för kriminella som misshandlats och skottskadats, multisjuka illegala invandrare som har sjukdomar som sedan länge inte funnits i Sverige och som är enormt vårdintensiva.

Så ja, vi har olika uppfattningar i den här frågan. Jag vill varken i teori eller praktik låta svenska medborgare prioriteras bort till förmån för kriminella och människor som inte har rätt att vistas i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback