Citat:
Ursprungligen postat av
Aragonkommer
Vi säger att någon fick i uppgift att utveckla ett spel idag, för att ta med på en resa 20 år bak i tiden.
Hade man kunnat göra ett mer optimerat spel med dagens programmeringsspråk?
Tack
Först läste det jag som ta 20 år gammal kod, kompilera det med en ny kompilator på dagens hårdvara...
Men men...
Jag tror faktiskt det är tveksamt. Men det skulle vara skit roligt om någon testade... Behöver ju inte vara något gigantiskt program. Vad behöver man? En äldre c:a dator ifrån 1997, en kompilator (top of the line 97) samt kod till denna och sedan kompilera samma kod på en dagens top of the line kompilator...
Tror Linux är det enklaste/bästa sättet att kolla detta...
Men jag tror det är tveksamt på grund av att runt 97 var dom flesta normala hemma system singel processor system och tror kompilatorn på den tiden var riktigt bra på detta. Dagens är nog precis lika bra och skapar säkert nästan identisk kod för dessa singel core system...
Dvs jag tror inte de förbättringar kompilator mässigt finns idag är gentemot nyare processorer och multiprocessor system och de helt enkelt bara har kvar det som var top runt 97 :-)
Men jag kan ha fel, hade varit kul att testa helt klart!
Har någon gammal K5, och en K6 i garderoben dock bara moderkorten/processor kvar annars hade jag faktiskt vilja testa detta själv... hade varit kul...
Jag tror dock att egentligen att det skulle bli väldigt liten skillnad om någon och då skulle skillnaden bli sämre... dvs större exekverbar fil, och något slöare.
Men iofs pratar vi Linux antar jag... och jag det kan ju vara så att dom fortfarande har optimerat för ex. MMX (år/version 97 :-).
Vem vet...