2017-12-04, 14:10
Medlem
Untouchables avatar
Som rubriken säger så ska jag köpa bil och har en budget på ca 60000 - 80000.

Den kommer att köras mest i stadsmiljö men också längs E12an upp till fjällen fem till tio gånger per år, behöver man fyrhjulsdrift då? Är egentligen sugen på en BMW 3-serie från mitten av 00-talet, men jag har inte hittat någon i min prisklass med x-drive. Vet att äldre årsmodeller av BMW har varit bakhjulsdrivna, vilket inte är optimalt på vintern i norra Sverige. Gäller detta även t.ex. en 320 från -05 eller har de övergått till framhjulsdrift?

Tacksam för input!
Citera
2017-12-04, 14:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Untouchable

Den kommer att köras mest i stadsmiljö men också längs E12an upp till fjällen fem till tio gånger per år, behöver man fyrhjulsdrift då? Är egentligen sugen på en BMW 3-serie från mitten av 00-talet, men jag har inte hittat någon i min prisklass med x-drive. Vet att äldre årsmodeller av BMW har varit bakhjulsdrivna, vilket inte är optimalt på vintern i norra Sverige. Gäller detta även t.ex. en 320 från -05 eller har de övergått till framhjulsdrift?

Tacksam för input!

Om du kör mest stadstrafik och ibland på E12an tycker jag inte att du behöver fyrhjulsdrift. Speciellt inte med begränsad budget. 4ws är ju även dyrare att äga (tyngre, högre förbrukning, dyrare däckkostnad, högre service, dyrare reparationer m.m).

Kör man mycket på otillgängliga, ej vinterväghållna vägar, eller med släp på leriga vägar m.m är 4wd bra. Annars är det rätt onödigt, tycker jag.
Citera
2017-12-04, 14:53
Medlem
Bara 2-serie Tourer som finns med framhjulsdrift.
Citera
2017-12-04, 19:13
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris
Bara 2-serie Tourer som finns med framhjulsdrift.

Det stämmer inte, både BMW X1 och nya X2 har framhjulsdrift.
Citera
2017-12-04, 19:13
Moderator
vfs avatar
Citat:

Tacksam för input!

Då skulle jag rekommendera en Audi A4 1,8T Quattro, finns en hel del i din prisklass. Motorn är driftsäker och fyrhjulsdriften närmast idiotsäker, dvs den går inte sönder.

Nackdelarna: hög förbrukning, släpper ut en del CO2= lite hög skatt.
Citera
2017-12-04, 21:33
Medlem
godboys avatar
Ska du inte köra på mindre vintrtvägar som ej sköts så klarar du dig gott på tvåhjulsdrift. Se bara till att köpa bra däck.
Citera
2017-12-04, 22:52
Medlem
IceEyess avatar
På 80-talet åkte de flesta runt med bakhjulsdrivet på dessa vägar utan nämnvärda bekymmer och det fungerar utmärkt även idag.
Citera
2017-12-04, 22:56
Medlem
Försök att hitta en fyrdjulsdriven eller en som kan ställas om till fyrhjulsdrift, helst också en bensindriven för om dieselvärmaren blir kaputt kan det bli kallt om du skall köra i fjällmiljö. Skulle inte rekommendera BMW, hellre då en Volvo eller en sydostasiatisk bil. Alla dessa är driftsäkra.

Uppe i landet fungerar också snöröjningen och det är för det mesta så kallt att det inte är halt, det blir ett strävt väglag på vintervägarna i norr i inlandet. Vid kusten kan det dock vara halt
Senast redigerad av Kaparkaptenen 2017-12-04 kl. 23:01.
Citera
2017-12-05, 09:58
Medlem
Provocative2.0s avatar
Det är du som ska äga bilen o inte dina passagerare.
Frågan du ska ställa dig är hur bilen ska användas i ditt dagliga bruk?
Ska du sedan använda den ibland på andra vägar så brukar, anpassad körning funka riktigt bra.
Citera
2017-12-05, 14:00
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
Försök att hitta en fyrdjulsdriven eller en som kan ställas om till fyrhjulsdrift, helst också en bensindriven för om dieselvärmaren blir kaputt kan det bli kallt om du skall köra i fjällmiljö. Skulle inte rekommendera BMW, hellre då en Volvo eller en sydostasiatisk bil. Alla dessa är driftsäkra.

Uppe i landet fungerar också snöröjningen och det är för det mesta så kallt att det inte är halt, det blir ett strävt väglag på vintervägarna i norr i inlandet. Vid kusten kan det dock vara halt

Således en bil från Kambodja, Östtimor eller Vietnam?
Citera
2017-12-06, 11:14
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Tacksam för input!

Kalkylera på hur mycket extra du betalar för fyrhjulsdriften, både i inköp och i högre bensinförbrukning. Kanske 8000 kr mer i inköp, plus kanske 2000 kr mer i bensinförbrukning under den tid du har bilen (vad ska vi säga, fyra år?), plus kanske i genomsnitt 1000 kr mer i underhållskostnader. Dvs 11000 kr i exemplet. Slå sedan ut detta över det antal gånger du kommer besöka fjällen, alltså hela 35 gånger under 4 år. Låter väldigt mycket men okej.

Fundera därefter på hur många av dessa gånger du kommer kunna göra saker pga fyrhjulsdriften som du inte annars kan göra. Kunna köra fortare med bibehållen säkerhet, slippa vänta på snöplogen eller vad det nu kan vara.

Avgör sedan om priset du betalar, är värt fördelen du får. Eller om du kunde ha roligare för de pengarna. Ska du åka så extremt ofta skulle jag nog säga att fyrhjulsdrift kunde vara en bra ide.

Själv hade jag köpt en Jaguar X-Type Sport 3.0 från runt 2004 i bra skick. Den får du lätt för den budget du nämner. Den är fyrhjulsdriven men är ändå inte speciellt törstig. Det är faktiskt en bra och pålitlig bil trots att det är en Jaguar.
Citera
2017-12-07, 06:07
Medlem
Jag bor och jobbar i skogen i norra Norrland.

Behövs fyrhjulsdrift?
Med några få undantag aldrig.

Är fyrhjulsdrift bra att ha?
I stort sett alltid på vintern.

Bärgararna brukar säga att det finns en stor skillnad mellan fyrhjulsdrivna och tvåhjulsdrivna bilar.

De fyrhjulsdrivna står längre in i skogen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in