Citat:
Ursprungligen postat av
Untouchable
Som rubriken säger så ska jag köpa bil och har en budget på ca 60000 - 80000.
Den kommer att köras mest i stadsmiljö men också längs E12an upp till fjällen fem till tio gånger per år, behöver man fyrhjulsdrift då? Är egentligen sugen på en BMW 3-serie från mitten av 00-talet, men jag har inte hittat någon i min prisklass med x-drive. Vet att äldre årsmodeller av BMW har varit bakhjulsdrivna, vilket inte är optimalt på vintern i norra Sverige. Gäller detta även t.ex. en 320 från -05 eller har de övergått till framhjulsdrift?
Tacksam för input!
Kalkylera på hur mycket extra du betalar för fyrhjulsdriften, både i inköp och i högre bensinförbrukning. Kanske 8000 kr mer i inköp, plus kanske 2000 kr mer i bensinförbrukning under den tid du har bilen (vad ska vi säga, fyra år?), plus kanske i genomsnitt 1000 kr mer i underhållskostnader. Dvs 11000 kr i exemplet. Slå sedan ut detta över det antal gånger du kommer besöka fjällen, alltså hela 35 gånger under 4 år. Låter väldigt mycket men okej.
Fundera därefter på hur många av dessa gånger du kommer kunna göra saker pga fyrhjulsdriften som du inte annars kan göra. Kunna köra fortare med bibehållen säkerhet, slippa vänta på snöplogen eller vad det nu kan vara.
Avgör sedan om priset du betalar, är värt fördelen du får. Eller om du kunde ha roligare för de pengarna. Ska du åka så extremt ofta skulle jag nog säga att fyrhjulsdrift kunde vara en bra ide.
Själv hade jag köpt en Jaguar X-Type Sport 3.0 från runt 2004 i bra skick. Den får du lätt för den budget du nämner. Den är fyrhjulsdriven men är ändå inte speciellt törstig. Det är faktiskt en bra och pålitlig bil trots att det är en Jaguar.