2007-12-08, 00:30
Medlem
Framgång !

Vi körde supraledaren som inte fungerade i ugnen i 6h på 950 samtidigt med den nya och till vår förvåning så fungerade den när vi testade den idag! Den var inte jätte stark men man såg klart och tydligen meisnner effekten. Vi ska testa köra den andra på lägre värme och längre tid och se om vi se om den blir bättre.
Det blev dock en liten spricka i den första supraledaren, har det någon stor effekt?
Citera
2007-12-08, 11:10
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tro
Framgång !

Vi körde supraledaren som inte fungerade i ugnen i 6h på 950 samtidigt med den nya och till vår förvåning så fungerade den när vi testade den idag! Den var inte jätte stark men man såg klart och tydligen meisnner effekten. Vi ska testa köra den andra på lägre värme och längre tid och se om vi se om den blir bättre.
Det blev dock en liten spricka i den första supraledaren, har det någon stor effekt?

Sprickor är inte bra om ni tänker göra elektriska mätningar men det har mindre effekt om ni bara tittar på Meissnereffekten. Det skulle som sagt vara intressant att se vilken kritisk temperatur ni uppnår. Vill ni undvika sprickor så minskar man nedkylningshastigheten.
Citera
2007-12-08, 13:14
Medlem
Tro. Hur ska ni göra för att mäta kritiska temperaturen?

Jag har själv bara mett kritiska temperaturen på en redan kontakterad supraledare...

Men vi sysslar också med supraledare som projektarbete och fick detta tipset. Vet inte hur bra det funkar dock.

///
Fixa två platta koppartrådsspolar med ungefär samma diameter som ert prov. Sedan
biaserar ni en viss ac ström (på 0.1-1 kHz) genom en av spolarna och
mäter ac spänning på den andra. Signalen blir betydligt mindre när
provet går över till supraledande tillstånd (skärmning).

Strömmen kan fås genom en dators ljudutgång. Sen får ni fixa något sätt att mäta temperaturen...

///
Citera
2007-12-08, 13:47
Medlem
raskenss avatar
Ett mycket billigt och tillförlitligt sätt att mäta låga temperatuer är att mäta spänningsfallet över en vanlig diod. Den är i rumstemperatur ca 0,7volt men är temperaturberoende. Denna metod används dessutom ofta i kryopumpar och liknande utrustning när man vill mäta temperaturer ner mot några enstaka kelvin.

Billigt, enkelt idiotsäkert. Enda ni måste göra är att karakterisera den om det inte finns tabeller tillgängliga. t ex doppa ner den i flytande kväve och mät spänningsfalllet vid känd temperatur. osv..
Citera
2007-12-09, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ett mycket billigt och tillförlitligt sätt att mäta låga temperatuer är att mäta spänningsfallet över en vanlig diod. Den är i rumstemperatur ca 0,7volt men är temperaturberoende. Denna metod används dessutom ofta i kryopumpar och liknande utrustning när man vill mäta temperaturer ner mot några enstaka kelvin.

Billigt, enkelt idiotsäkert. Enda ni måste göra är att karakterisera den om det inte finns tabeller tillgängliga. t ex doppa ner den i flytande kväve och mät spänningsfalllet vid känd temperatur. osv..

om man plottar den blir det alltså en linjär funktion? man behöver alltså bara 2 punkter?
Citera
2007-12-09, 22:36
Medlem
evolutes avatar
Att kontaktera en supraledare är inte särskilt svårt. Om ni inte har stora krav på bra kontakter så fungerar ledande silverfärg bra. Den kan visserligen vara dyr men jag skulle tro att den typen som säljs som kylpasta till processorer skulle fungera, förutsatt att den stelnar. Har ni ett rektangulärt prov så kontakterar ni enligt nedan för en fyrpunktmätning. Ni skickar alltså en konstant ström genom de yttre kontakterna och mäter sedan späningen (som funktion av temperaturen) över de inre kontakterna. Ni behöver tunna koppartrådar till kontakterna.

[IMG]http://i8.tinypic.com/6wpdxkk.jpg[/IMG]
Citera
2007-12-10, 08:08
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superjens
om man plottar den blir det alltså en linjär funktion? man behöver alltså bara 2 punkter?

i princip ja och få en kurva på temperaturberoendet. Tror inte det blir en helt rät linje. Men i ett kortre intervall borde den vara yfsat linjär.

Annars kan man räkna på shockleys diodekvation

http://en.wikipedia.org/wiki/Diode

bläddra ner till shockley diode equation på sidan.

Jag vet dock inte hur exakt detta stämmmer med säg en 1N4007. Jag försökte hitta någon sida där temperaturberoendet var uppmätt som en kurva men hittade inget. Tillverkarna borde dock ha detta i deras seriösa kataloger. Kanske kolla upp med Motorola eller någon större tillverkare.

Kom ihåg att inte dra så hög ström genom dioden då den kommer att värmas upp men några mikroamper borde inte spela nån roll ch se till att ni mäter spänningen med ett instrument som har hög impedans så inte mätinsrumentet stör.
Citera
2007-12-10, 17:22
Medlem
BiRELLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tro

Faktorer som jag kan komma på är:
-Stog att man skulle låta syre passera över i andra omgången i ugnen. Vi och våran lärare tyckte att det lät ganska riskabelt. 950c + syrgas som kommer från en syrgastub = ingen bra ide.

mvh Tro

Försök med en uppställning i stil med den här:
http://img128.imageshack.us/img128/1214/syretb7.png

Ett rör med provet längst ner, sen ett rör i röret som syret pumpas ner i, fungerar bäst i en cylindrisk ugn. "rest-syret" kan med fördel ledas ner i en vattenkanna för att hålla koll på flödet.

Förövrigt rekommenderar jag boken "Supraledning" av Östen Rapp.
Citera
2010-05-07, 00:15
Medlem
Tjena. Snor den här tråden.

Man har en magnet och en supraledare.
Man tar magneten och lägger lodrätt på ett bord. Sen tar man supraledaren och lägger 10cm. från ena magnetänden och vrider sedan supraledaren 45 grader. Kommer magnetismen studsa mot supraledaren, byta riktning med 90 grader och fortsätta åt det hållet, eller kommer supraledaren ta till sig magnetismen och bilda ett eget fält? Eller hur fungerar detta?

MYCKET tacksam för svar!
Citera
2010-05-10, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kackel

Man tar magneten och lägger lodrätt på ett bord. Sen tar man supraledaren och lägger 10cm. från ena magnetänden och vrider sedan supraledaren 45 grader. Kommer magnetismen studsa mot supraledaren, byta riktning med 90 grader och fortsätta åt det hållet, eller kommer supraledaren ta till sig magnetismen och bilda ett eget fält? Eller hur fungerar detta?

MYCKET tacksam för svar!

Snälla någon
Citera
2010-05-10, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kackel

MYCKET tacksam för svar!

Snälla någon

Förresten så skrev jag fel. Supraledaren ska endast vara vriden sådär 30* så att magnetismen studsar tillbaks och inte på nästa supraledare.
Citera
2011-03-28, 12:13
Medlem
Geniouzs avatar
Är det någon som möjligtvis har någon aning var man kan få tag på en liten supraledare?
Likt den här:
http://www.keboundervisning.se/xz/product.htm?catalogNumber=765-0876

Jag har ringt dom men dom hade tyvärr inget på lager.
Har ni några bra hemsidor eller företag som sysslar med supraledare så var snälla och hör av er.

Jag jobbar nämligen på ett skolprojekt där jag ska bygga en liten modell utav ett maglev-tåg, och behöver snarast få tag på en liten supraledare att sätta in i tåget.

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in