2017-12-03, 22:39
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --..--
Det här är väl det första vettiga som Guillou sagt på många år. Det är klart att särskilt behandlingen av Staffan var vidrig. En tidning väntas ju stå bakom sina krönikörer, inte nödvändigtvis vad de skriver men deras rätt att skriva det. Staffan har varit på tidningen sedan forntiden och krönikan godkändes dessutom av Aftonbladet innan publicering. Sedan kommer man efteråt och sparkar honom. Det är vidrigt helt enkelt.

Det går alldeles utmärkt ungefär som den klassiska nidbilden av en Einstein som inte kan knyta skorna. Det handlar om att man är enkelspårig. Man kanske kan härleda en logisk följd men kan inte för sitt liv förstå att den grundläggande premissen är fel. Kommunism överlag var lite av ett intellektuellt gift för betydligt intelligentare personer än Guillou. Människor som kan bygga upp en hur komplex teoretisk tankevärld som helst, men där ingenting fungerar i praktiken.

Det var ju inte krönikan i AB som fällde Staffan H, utan en intervju i Resumé i samma veva. Iaf hävdar Sofia O-O det.
Citera
2017-12-03, 22:41
Medlem
Ruskigbusss avatar
Tråden handlar inte om Jan Guillou som sådan. De som vill diskutera honom eller andra saker han skrivit eller gjort är välkomna att delta i någon av trådarna som kan hittas enligt följande:

- Taggar - https://www.flashback.org/find_threads_by_tag.php?tag=jan%20guillou
- Sökning - https://www.flashback.org/sok/Jan+Guillou

OT raderat.
/Mod
Citera
2017-12-03, 22:53
Medlem
Personligen tycker jag både efter att ha läst artikeln och sett intervjun att han passerat bäst före datum. Men man ska också ha i åtanke att ha är 82 år och det är få som är aktiva upp i den åldern eller ens vill vara det. Det som jag däremot tycker är konstigt är att säga upp på stående fot och inte ge honom en rimlig tid, låt säga 6 månader eller något. Att säga upp någon som jobbat och tjänat AF tidningen väl i 52 år på stående fot är inget annat än skandal och säger vilken nivå de håller sina anställda. Jag tycker det är märkligt att det ens kan vara lagligt, men vad jag förstår så verkar skribenter idag vara till närmast av daglönare.
Citera
2017-12-03, 22:54
Medlem
Det förtjänar att påpekas att det inte var Heimersons krönika i AB som gjorde att han fick sparken (som många verkar tro). Det var den därefter följande intervjun i Resumé som blev droppen för SOO.
Ska man vara ärlig uttrycker Heimerson en del väldigt sunkiga och märkliga åsikter om spelet mellan man och kvinna i den texten. Förvånansvärt sunkiga faktiskt.
Nästan så jag associerar till fenomenet "suicide by cop", fast det var en publisher som agerade exekutor i det här fallet. Heimerson mer eller mindre tiggde om att bli sparkad som jag ser det.
Citera
2017-12-03, 23:01
Medlem
Med all respekt. Men att en gammal vänsterextremistisk gubbe, JG, försvarar en annan gammal gubbes rätt att skriva i en döende kommunistisk kloakblaska är faktiskt lite humoristiskt.
Citera
2017-12-03, 23:31
Medlem
Sam.Boyds avatar
Heimerson är en fosil från 70- och det tidiga 80-talet. Vars paradgren var att referera till vad taxichaförer och skoputsare visste och tyckte. Något som man kan tycka den mediala evulutionen skulle ha dörpassat till historien. Fortfarande på 90-talet var han ett namn som fruktades i journalistsverige och ingen ville stöta sig med. Jag är övertygad om att Heimerson skulle varit ett namn i #metoo om den vore ha varit aktuell 1980.

Jan G har inte varit Journalist sedan han lämnade porrtidningen och stats-TV bakom sig på mitten av 80-talet. Sedan dess har han skrivit böcker om en hemlig agent och korsriddare. Raljerat om inkomster och hur dyra viner han dricker. Numera sedan lång tid så är hans mediala närvaro hänvisad till åsikter. Men för en gångs skull har han rätt. Aftonbladet är en förlorare. För när de sista ”högerrösterna” tystnat framstår Aftonbladet mer och mer som vänstertidningen Flamman eller ETC.

Sofia O O driver nu in Afonbladet i det sista stadiet av klickdriven och rätt värdegrundsbaserad journalistik. En återvändsgränd som också kommer vara slutet på tidningen och varumärket om några år.

Nya tider med ett förändrat mediakonsumtionsmönster kräver också en ny typ av journalistik og debattklimat. Där de dagliga kommentarerna av Thomas Gur och Tino Sanandaij på Facebook ger större återklang än tyckkolummer på Aftonbladet.
De samhällsintresserade läsarna av idag jagar nyheter på många ställen och söker fakta och inte enskilda journalisters åsikter.

När det gammla stelnar till och dör lämnas utrymme för det nya.
Citera
2017-12-03, 23:41
Medlem
J0Es avatar
Citat:
Aftonbladet ska ha, har alltid haft, och kommer fortsatt ha högt i tak för våra opinionsskribenter och krönikörer. Vi ska publicera ett spektrum av åsikter från höger till vänster. Från värdekonservativa nationalister till globaliseringstörstande nationalstatsförnekare. Den bredden på åsikter ska vi fortsatt ha.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/4dqzeV/inte-en-allman-rattighet-att-bli-publicerad

Ur svaret som SOO skrev. Jag undrar, vilka skribenter är exempel på nationalister respektive nationalstatsförnekare? Eller var det bildligt menat?
Citera
2017-12-03, 23:43
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Hon är märkbart irriterad i sitt svar.

Menar hon att Heimersson bröt mot pressetiska regler? För annars handlar det ju fortfarande endast om att han framförde åsikter som hon inte tyckte om.
Citera
2017-12-04, 00:27
Medlem
GormDenGamles avatar
Särskilt höger bland kolumnisterna på Aftonbladet var Alice Teodorescu och Johan Hakelius. Den förra hade jag svårt för, inte så mycket för att hon var vulgohöger som att hon är en enastående usel skribent.

Vilken idiot han är!

Och säger upp vänskapen med Staffan eftersom de inte delar samma politiska åsikt.
Idiot, som sagt!

Sofia är en idiot hon också som gick för långt.
Läs även Hakelius krönika från den 29:e ang. detta.
Senast redigerad av GormDenGamle 2017-12-04 kl. 00:45.
Citera
2017-12-04, 01:00
Medlem
willus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
SOO borde skämmas. Det är inte okej att handla så. Yttrandefrihet tack!

LOL, yttrandefrihet existerar inte om man kritiserar feminism (metoo-kampanjen)
Citera
2017-12-04, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willu
LOL, yttrandefrihet existerar inte om man kritiserar feminism (metoo-kampanjen)

Yttrandefrihet finns, men den innebär inte att du alltid mot betalning får yppa dina åsikter i den vänsterextremistiska kloakblaskan Afabladet.
Citera
2017-12-04, 02:02
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag lägger detta i "censur och yttrandefrihet". Om mod tycker att "journalistik" passar bättre så är det fritt fram att flytta mitt inlägg.

Jan G går till hård attack mot Aftonbladets publisher Sofia O-O. Detta p.g.a av hennes sätt att hantera två av tidningens mest framstående skribenter, enligt Guillou. Det handlar om Johan Hakelius och Staffan Heimerson som tillhör (nu tillhörde) högerfalangen på AB. Trots att Guillou inte delar deras politiska åsikter så håller han dem som briljanta skribenter:

"Aftonbladets kanske främste journalist genom alla år jag kunnat läsa, Staffan Heimerson, har fått sparken. I en kolumn framförde han olämpliga åsikter som följdes av en om möjligt ännu mer olämplig intervju i branschtidnigen Resumé. Det gör mig rasande, förskräckt och häpen".

"De två högerskribenterna Staffan och Hakelius var stora tillgångar för Aftonbladet. Båda har just de egenskaper som jag vill se hos en verkligt bra kolumnist. Aftonbladet blev sämre när de två gick förlorade. Ansvaret för det vilar helt på den ansvariga utgivaren Olsson Olsén".

Har Guillou rätt i vad han skriver? Gick Sofia O-O för långt? Och allra mest intressant: Hade Heimerson fått sparken om han framfört sina åsikter för bara några månader sedan?

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/7l0K14
Frågan vart lite mer komplex när man läste SOOs svar för där försöker hon blanda bort korten lite.
Återkommer till det.

I sakfrågan har givetvis SOO rätt att kunna att avskeda honom.
Att vara krönikör innebär ingen livstidsanställning och på samma sätt som man har rätt till att anställa en person har man ju rätt att avskeda en med när man anser att förtroendet är brutet.

Sedan får man ju betala ett evt publicistiskt pris för detta om vissa läsargrupper faller ifrån.
Själv tycker jag det var ok då Heimersons åsikter börjar bli mer en lektion i historiskt förlegat tankegods mer än något annat. Han är en dinosaurie som överlevt sin tid och görs bäst i att kommas ihåg som den utmärkta utrikeskorrespondent han var.

Men det som gör mig väldigt brydd är SOOs långdragna snömos i sitt svar till JG om hennes utgivaransvar. Inget SH skrev är ens i närheten av att vara åtalbart så varför denna långa utläggning, varför detta försök till halmgubbe?

Det ger ju mest att hon tycker att hennes argumentation om att SH inte delar Aftonbladets värdegrund eller hur hon nu uttryckte sig riktigt räcker till som argumentation till varför de sparkade honom utan att hon lite desperat försöker blanda bort korten lite genom att koppla in hennes utgivningsansvar i frågan med, fast den inte varit aktuell i denna fråga.

Det gör ju att man funderar ett extra varv kring det JG hävdar att det mest handlar om att SOO fått kalla fötter då man förtvivlat försökt att ställa sig på kvinnornas sida i #metoo debatten men samtidigt har det visat sig haft och har(?) fortfarande en massa problem på sin egna redaktion. Så därför för att kunna uppvisa en inte alltför härjad tidning måste SH gå. Inte pga den krönika han levererat för den hade ju SOO själv godkänt utan för en intervju i Resume var det väl.

Hur det nu verkligen ligger till på Aftonbladet och hur de förvaltat sina "värderingar" det får vi ju aldrig veta för SOO stoppade ju den rapport som skulle visa detta med motiveringen om att det kanske skulle gå att peka ut utpekade personer utan att för den skull styrka det.
Så behändigt.

Så det är nog som JG menar att SOOs agerande är mest för att hon är rädd för negativ kritik mot tidningen, samt enigt min uppfattning att det skulle ses som dubbelmoralistiskt att tidningen som hävdar föra fram kvinnors talan samtidigt inte tar tag i problemfrågor som varit väl kända sedan länge på tidningen, ett faktum som rapporten visar, även om de ansvariga för den även påpekar att mycket blivit bättre.

Så är det på det viset som JG hävdar så är det ju inte bra utan uppvisar ett litet räddhågset ledarskap över det som skall publiceras och inte.
Knappast något man förväntar sig från Sveriges största kvällstidning.
Senast redigerad av MeanME 2017-12-04 kl. 02:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in