Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 23:04
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
För att vara helt ärlig.
Vem fan bryr sig om ifall kändisar eller politisk adel får det lite hett om öronen för en gång skull i livet?
Kunde inte röra mig mindre i ryggen.
Amen. Finns det någon mer privilegierad än den felaktigt uthängde miljöpartisten Jabba? Han kan försöka komma dragandes med den obligatoriska offerkoftan men det fungerar inte riktigt när man är en högt uppsatt politiker.

Även solen (Flashback) har sina fläckar och det får vingmuttern tugga i sig.
Citera
2017-12-04, 23:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag ska förtydliga mig och det är inte så att jag vill att Flashback ska ändra några regler på grund av detta. Mitt syfte var mer att få igång en debatt bland skribenterna om vilket förhållningssätt man ska ha till att spekulera allt för vilt om tänkbara gärningsmän. Länkarna i mitt första inlägg visar tydligt vilka effekter det kan ge och hur det kan drabba personer. Min uppmaning är bara att man bör tänka till en extra gång innan man publicerar något mer eller mindre gripet från luften. Annars ser jag bara positivt på när rätt personer hängs ut.

Det har inget värde i sig att fel personer namnges. Flashback som forum och högst sannolikt majoriteten av användarna är inte intresserade av att sprida falska fakta och tillvita fel personer brott.

Men om det uppstår ett informationsvakuum är det fullt naturligt och försvarbart att folk spekulerar. Skulden för felaktiga spekulationer ligger inte då på de som spekulerar utan på de som sitter inne med informationen men föredrar oklarheten framför sanningen. Spekulationer är alltså en bra sak om de kan göra oss närmare sanningen.

I fallet du utgår från är det ju också så att DN pekar ut någon i en rätt snäv krets och då är det ännu mer naturligt och nödvändigt med spekulationer.
Citera
2017-12-04, 23:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Förvisso korrekt, men jag tror knappast att personer som hängs ut oskyldigt, som hotas och deras familjer och arbetsgivare kontaktas ser det som något "arbetsdokument". Många av oss, kanske de flesta ser skillnaden på spekulation och lite mer substans bakom, men tyvärr, alltför många har svårt att begripa det och en del av dem väljer att "agera" mot den uthängde.

Det är som du själv skriver inte korrekt att se det som någon "uthängning" om någon i ert fall där ingen vet säkert gissar på eller tror sig veta vem personen som diskuteras är. Det är inget utpekande och det är helt enkelt inte korrekt att se det som ett, utan just precis som en diskussionsprocess. Att man som du anser skall välja att se det som ett klart utpekande därför att svagsinta människor kan tro att det är en absolut sanning är att sätta kärran framför hästen. Om det är så får man betona ännu klarare att det handlar om just spekulationer och inte någon "uthängning". Att alltför många har svårt att begripa det och att en del av dem väljer att agera är fiktion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in