Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-03, 11:52
Medlem
Kämpendahls avatar
Alltför ofta pekas personer felaktigt ut för brott och olämpligt beteende på Flashback, ofta i delforumen Aktuella brott och kriminalfall samt Kändisskvaller. Vanligen är det på Flashback som vi först får reda på vem som står bakom rubrikerna och det är en källa jag självklart använder ofta. Inte minst får man snart reda på vilka som är misstänkta för spektakulära brott och här får vi snabbt reda på vilka kändisar som man i framtiden inte bör gynna och här läggs förundersökningsprotokoll och domar upp. En guldgruva således. Men den snabba spridningen har också en baksida där människor blir felaktigt utpekade vilket Peter Wolodarski tar upp i DN idag.

"Det kom ett mejl i veckan från en person som heter Mats. Det nådde mig efter att DN – utan att nämna något namn – avslöjat att en miljöpartistisk riksdagsledamot anklagas för sexuella trakasserier. ”För att inte hela landet skall misstänkas kommer här lite namn ni borde publicerat avseende Metoo”, skrev han.

En av de två personer som fanns med på Mats lista var en MP-ledamot, som inte hade något med de aktuella anklagelserna att göra. Jag googlade hans namn och såg snabbt att Flashback och Twitter spekulerade friskt om samme individ."

Det handlar om tråden (FB) Miljöpartisten Stefan Nilsson påstås ha förgripit sig på bebis mm. där först en miljöpartistisk riksdagsledamot felaktigt utpekas som skyldig till övergrepp på kvinnor och barn. Spekulationerna var helt felaktiga och det ledde till att riksdagsledamoten, som är utlandsfödd, utsatts för hat och hot.

"Jag talade i fredags med den miljöpartist som blev felaktigt utpekad på Flashback. Han har haft en förfärlig vecka, på grund av ryktesspridningen, och utsatts för rasisters och andras intolerans, demonisering och hot. Och vad värre är: det är inte första gången både han själv och hans familj drabbas."

Enligt min mening finns det anledning till att vi som skriver på Flashback reflekterar lite över detta. Mycket är ju rena spekulationer utan någon som helst substans eller eftertanke. Det är enkelt att bara häva ur sig namn men det kan få förödande konsekvenser för den som pekas ut. Det här är ju inte första gången någon pekas ut felaktigt så jag ser det som ett genomgående problem på Flashback. Så kanske bör vi alla tänka efter lite innan vi spekulerar. Det kanske inte vore så kul att själv pekas ut som mördare för att man råkar bo i samma hus som en misstänkt person eller råkar ha samma namn som en gripen person.

Artikeln i DN:
https://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-viktigt-att-publicera-men-glom-aldrig-att-det-handlar-om-manniskor/

Lite exempel på uthängningar
http://www.na.se/orebro-lan/orebro/anton-blev-uthangd-pa-flashback
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/blev-uth%C3%A4ngd-som-pedofil-n%C3%A4ra-en-kollaps-3509114
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=4981592
https://www.metro.se/artikel/ulrik-pekades-ut-som-skolm%C3%B6rdare-p%C3%A5-flashback-xr
Citera
2017-12-03, 12:23
Medlem
Asmodeusvults avatar
Innan den korrekta personen hittats och detta på något sätt verifieras så kan du och Wolodarski tänka på trådarna som arbetsdokument och inte som färdiga utredningar där de namn som tas upp är någon sanning – Så kanske det blir lättare att hantera.

Det ligger förstås i spekulerandets natur att det spekuleras. Rasisterna och mördarna på DNs redaktion spekulerar förstås också innan de fått fram korrekta uppgifter. Hur skulle det annars gå till menar du?

Att bara slänga in ett namn utan att ha någon grund för det alls brukar väl vanligen betraktas som trams och OT av moderatorerna?
Citera
2017-12-03, 12:30
Medlem
ImTheMans avatar
i den här tråden har en miljon person pekats ut som gärningsmannen (FB) Nöjesprofil utreds för tre våldtäkter

man kan inte brainstorma sig fram till sånt här utan att ha nånting att gå på
Citera
2017-12-03, 12:40
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Innan den korrekta personen hittats och detta på något sätt verifieras så kan du och Wolodarski tänka på trådarna som arbetsdokument och inte som färdiga utredningar där de namn som tas upp är någon sanning – Så kanske det blir lättare att hantera.
Förvisso korrekt, men jag tror knappast att personer som hängs ut oskyldigt, som hotas och deras familjer och arbetsgivare kontaktas ser det som något "arbetsdokument". Många av oss, kanske de flesta ser skillnaden på spekulation och lite mer substans bakom, men tyvärr, alltför många har svårt att begripa det och en del av dem väljer att "agera" mot den uthängde.
Citera
2017-12-03, 13:46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Förvisso korrekt, men jag tror knappast att personer som hängs ut oskyldigt, som hotas och deras familjer och arbetsgivare kontaktas ser det som något "arbetsdokument". Många av oss, kanske de flesta ser skillnaden på spekulation och lite mer substans bakom, men tyvärr, alltför många har svårt att begripa det och en del av dem väljer att "agera" mot den uthängde.
För att vara helt ärlig.
Vem fan bryr sig om ifall kändisar eller politisk adel får det lite hett om öronen för en gång skull i livet?
Kunde inte röra mig mindre i ryggen.

Den politiska adeln skiter ju fullständigt i folk som har det riktigt ekonomiskt svårt och tycker det är viktigare att göda medelklass och överklass med enorma bidrag i form av ränteavdrag, rot och rut bidrag en ny fastighetsskatt som t.ex gav mig en jäkla massa pengar extra och inte betalar jag en krona i skatt för mina båtar heller men en knegare i förorten betalar en hel del i skatt på sin bil Gud förbjude att det är en disel förutom att han måste betala biltull om han skall in i det gated communety som innerstaden blivit.

Så i ett sådant samhälle tycker du att den lilla smolk i glädjebägaren för dessa privilegierade som Flashback är vars till största delen av skribenterna kommer från arbetarklassen imho skall visa takt och fin ton mot de samhällsgrupperingar som till vardags mest av allt om de ens bevärdigar sig ens att kännas vid dem, pissar på dem?

Och sedan är många av de som är mer aktiva här avskrädet ur SD och de underlåter inte en möjlighet att smutskasta deras största antagonister. Så där funkar inget.

Så du kan inte vara lite naiv och korkad du inte.
Det är bara att äta upp.
Citera
2017-12-03, 14:11
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
För att vara helt ärlig.
Vem fan bryr sig om ifall kändisar eller politisk adel får det lite hett om öronen för en gång skull i livet?
Kunde inte röra mig mindre i ryggen.

Den politiska adeln skiter ju fullständigt i folk som har det riktigt ekonomiskt svårt och tycker det är viktigare att göda medelklass och överklass med enorma bidrag i form av ränteavdrag, rot och rut bidrag en ny fastighetsskatt som t.ex gav mig en jäkla massa pengar extra och inte betalar jag en krona i skatt för mina båtar heller men en knegare i förorten betalar en hel del i skatt på sin bil Gud förbjude att det är en disel förutom att han måste betala biltull om han skall in i det gated communety som innerstaden blivit.

Så i ett sådant samhälle tycker du att den lilla smolk i glädjebägaren för dessa privilegierade som Flashback är vars till största delen av skribenterna kommer från arbetarklassen imho skall visa takt och fin ton mot de samhällsgrupperingar som till vardags mest av allt om de ens bevärdigar sig ens att kännas vid dem, pissar på dem?
Jag medger att det vara en ganska intressant reflektion att se det hela som en klasskamp. Ett sätt för arbetarklassen på Flashback att ge igen på den politiska överklassen

Citat:
Så du kan inte vara lite naiv och korkad du inte.
Det handlar nog snarare om att vi har olika åsikter.
Citera
2017-12-03, 14:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag medger att det vara en ganska intressant reflektion att se det hela som en klasskamp. Ett sätt för arbetarklassen på Flashback att ge igen på den politiska överklassen
Lite så är det ju.
Ibland får man låna lite tankegods från gamle Marx för att göra vissa fenomen begripliga.
Han var ju inte helt väck i sin klassanalys det måste man ge honom även om man inte håller med honom i slutsatserna och vilka konsekvenser som bör följa.

De enda jag kan reagera på är när folk ger sig på reportrar och Svensson.
Att journalister ska få skriva fritt är en av grundpelarna i demokratin.
Att politiker skall glida runt genom hela livet med en guldsked i munnen, är inte det.
Och Svensson har aldrig bett om att bli offentlig, så låt denne vara ifred.
Citat:
Det handlar nog snarare om att vi har olika åsikter.
Det är till viss del sant, bara det att jag har rätt och du har fel.

Den tiden folk i gemen tog besinning för att det är "moraliskt" felaktigt att göra en sak är utraderat på nätet idag. Folk har inte de spärrar de oftast har till vardags ute på nätet. Och för att vara ärlig så tycker jag inte våra politiker får ens hälften av den skit de förtjänar. Vi har lyckats få en synnerligen beklämmande skara som skall representera oss då de idag representerar mest sig själva.
Senast redigerad av MeanME 2017-12-03 kl. 14:38.
Citera
2017-12-03, 18:14
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och för att vara ärlig så tycker jag inte våra politiker får ens hälften av den skit de förtjänar. Vi har lyckats få en synnerligen beklämmande skara som skall representera oss då de idag representerar mest sig själva.
Off topic så är det snarare ett fel på samhällssystemet och den demokratiska processen än Flashback, och eventuella felaktiga uthängningar, att du och många andra är missnöjda med politikerna som representerar väljarna.

On topic så kan felaktiga uthängningar på Flashback utgöra en påverkan, om än mycket liten i ett längre perspektiv, på demokratin ifall politiker lämnar sina uppdrag och ersätts av någon annan.
Citera
2017-12-03, 20:46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Off topic så är det snarare ett fel på samhällssystemet och den demokratiska processen än Flashback, och eventuella felaktiga uthängningar, att du och många andra är missnöjda med politikerna som representerar väljarna.

On topic så kan felaktiga uthängningar på Flashback utgöra en påverkan, om än mycket liten i ett längre perspektiv, på demokratin ifall politiker lämnar sina uppdrag och ersätts av någon annan.
Tycker inte det är off topic då folks reaktioner bottnar i en spegling av samhällsklimatet eller hur?
Vill man att hela samhället skall sitta i ring och sjunga Kumbaya så vill det till att man ser till att de mest flagranta orättvisorna i samhället försvinner och att folk har pengar så de klarar sig.
Det är väl en halv miljon eller mer som lever under EUs fattigdomsnivå i detta landet.
Tror väl fasiken det att folk i en sådan situation har en större benägenhet att undvika lägga två fingrar emellan om den berörda personen som är på väg att hängas ut är en politiker.

Sedan har du ju Reinfeldts försök att krossa välfärdssamhället genom att öka på invandringen så mycket att VS inte klarade av att betala för alla dessa flyktingar.
Det fick ju ett helt nytt riksdagsparti att nå upp till nästan 20% och hur många inlägg av dessa SDare som handlar om det förakt de känner inför olika politiker ansvariga för detta ser vi inte här på FB?
Det är ju vansinne att tro att detta inte skulle avspegla sig i en tråd som tar upp att någon politiker i något av sjuklöverpartierna gjort t.ex något olagligt.
Sådana trådar brukar ju växa sig hur stora som helst och en mängd namn brukar figurera i dem innan den skyldige ringats in..

Men lämnar någon politiker ett uppdrag efter att ha blivit felaktigt uthängd på en skvalleravdelning på Flashback så kan det ju tyckas att den politikern inte hade mycket att göra inom politiken från första början.

Jag kanske börjar bli cynisk med åren men jag är jäkligt less på att politiker inte ens klarar av att tillgodose folks mest elementära behov och låter det kanske speglas i min syn på dem och det som drabbar dem.

Så om trådarna är fylla av spekulationer om vem det är så har det fenomenet min fulla förståelse.
Folk på FB har inte så stor respekt för politiker numera, vilket jag iofs tycker är sunt.
Citera
2017-12-04, 17:39
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Och eftersom att vissa kontaktar arbetsgivare och hotar familjer så ska vi som inte gör det tystas?
Varför har vi ansvar för vad någon annan gör? Varför ska vi drabbas av att andra begår brott?
Är det inte lite som att skylla våldtäkter på att klädaffärer säljer "slampiga" kläder till kvinnor?

Om man inte vill att oskyldiga personer ska hängas ut, så kan man se till att de skyldiga hängs ut. Då tar spekulationerna slut innan de ens har börjat. Om man inte vill peka ut någon alls, varför anger man då uppgifter som gör att andra kan spekulera vem personen skulle vara?
Och med "man" i det här fallet så menar jag DN, Wolodarski, Expressen, Aftonbladet etc, alla de där som gillar att skriva ut ålder, ort, partitillhörighet, yrke och liknande, rita skuggprofiler (som inte stämmer och därför enbart är sensationsjournalistik avsett att ge ett visuell intryck av att personen skulle ha ett visst utseende) eller grovt pixlade bilder.

Varför lägger man ut en pixlad bild på en misstänkt gärningsman om man nu inte vill att folk ska spekulera i vem det är på bilden? Man lägger ut en bild för att ange vem det är och sedan pixlar man den så att det blir svårt att se vem det är.
Det är ju för fan lite som att kalla det för "veckans tittarfråga" och lösningen anges nästa vecka tillsammans med korsordslösningarna.
Citera
2017-12-04, 21:32
Medlem
Citat:
Alltför ofta pekas personer felaktigt ut för brott och olämpligt beteende på Flashback, ofta i delforumen Aktuella brott och kriminalfall samt Kändisskvaller. Vanligen är det på Flashback som vi först får reda på vem som står bakom rubrikerna och det är en källa jag självklart använder ofta.

Dessa två skvaller forum är ju den stora dragning för vanliga människor när det gäller att besöka flashback. En guldgruva för ägarna alltså. Förvänta dig inga förändringar som hotar det.

Citat:
Det handlar om tråden (FB) Miljöpartisten Stefan Nilsson påstås ha förgripit sig på bebis mm. där först en miljöpartistisk riksdagsledamot felaktigt utpekas som skyldig till övergrepp på kvinnor och barn. Spekulationerna var helt felaktiga och det ledde till att riksdagsledamoten, som är utlandsfödd, utsatts för hat och hot.

"Jag talade i fredags med den miljöpartist som blev felaktigt utpekad på Flashback. Han har haft en förfärlig vecka, på grund av ryktesspridningen, och utsatts för rasisters och andras intolerans, demonisering och hot. Och vad värre är: det är inte första gången både han själv och hans familj drabbas."

Men att flashbacks rasister pekar ut folk enbart för att det passar deras hat är inget nytt för någon van användare av flashback. Det sorterar man mentalt ut.

Att andra rasister sen blint tror på det är ju bara det vanliga önsketänkandet som dominerar här. Dom bryr ju sig egentligen inte om det stämmer, bara att dom får utlopp för sina känslor.

Citat:
Enligt min mening finns det anledning till att vi som skriver på Flashback reflekterar lite över detta. Mycket är ju rena spekulationer utan någon som helst substans eller eftertanke.

Vem är det du vänder dig till? Dom som bryr sig om det du skriver lär inte bete sig så från början. Och dom många rasister och sadister som samlas på flashback lär inte dela din åsikt att det är något negativt.
Citera
2017-12-04, 22:47
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Och eftersom att vissa kontaktar arbetsgivare och hotar familjer så ska vi som inte gör det tystas?
Varför har vi ansvar för vad någon annan gör? Varför ska vi drabbas av att andra begår brott?
Är det inte lite som att skylla våldtäkter på att klädaffärer säljer "slampiga" kläder till kvinnor?

Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Dessa två skvaller forum är ju den stora dragning för vanliga människor när det gäller att besöka flashback. En guldgruva för ägarna alltså. Förvänta dig inga förändringar som hotar det.
Jag ska förtydliga mig och det är inte så att jag vill att Flashback ska ändra några regler på grund av detta. Mitt syfte var mer att få igång en debatt bland skribenterna om vilket förhållningssätt man ska ha till att spekulera allt för vilt om tänkbara gärningsmän. Länkarna i mitt första inlägg visar tydligt vilka effekter det kan ge och hur det kan drabba personer. Min uppmaning är bara att man bör tänka till en extra gång innan man publicerar något mer eller mindre gripet från luften. Annars ser jag bara positivt på när rätt personer hängs ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in