2017-12-02, 17:31
Medlem
Tjenare, köpte mig en riktigt sänkt volvo 240 häromdagen och skulle köra hem och dom håller på att bygga om vägen så dom har massor med plåtplattor man ska köra över, min bil var så låg så att framvagnen slog i sig rejält och är väldigt sne nu. Samt så står ena däcket snett och styrstagerna är raka men inte i deras position så när man kör så svänger den kraftigt åt vilken håll som helst från ingen stanns. Hur ska jag kunna laga framvagnen och är det mitt fel eller är det deras fel som bygger om vägen för att dom inte grusade så att det blev sånna stora kanter?
Citera
2017-12-02, 17:55
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrenan
Tjenare, köpte mig en riktigt sänkt volvo 240 häromdagen och skulle köra hem och dom håller på att bygga om vägen så dom har massor med plåtplattor man ska köra över, min bil var så låg så att framvagnen slog i sig rejält och är väldigt sne nu. Samt så står ena däcket snett och styrstagerna är raka men inte i deras position så när man kör så svänger den kraftigt åt vilken håll som helst från ingen stanns. Hur ska jag kunna laga framvagnen och är det mitt fel eller är det deras fel som bygger om vägen för att dom inte grusade så att det blev sånna stora kanter?
Du får nog förklara lite bättre hur du menar med sned? Jag kör själv en 240 som är original och har skruvat i dessa bilar i många år men fattar inte hur du menar?
Och ja om du kommer till ett vägarbete som garanterat är skyltat så bör det vara ditt ansvar att anpassa farten. Men min gissning eftersom du är intresserad av en bil som är så sänkt att den knappt är körbar så har du kört alldeles för fort
Citera
2017-12-02, 18:50
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ja, det är ditt fel som kör en bil som inte är lämplig för allmän väg, samt att du troligen körde alldeles för fort.

Hu DU ska kunna laga? Ja, gör som alla andra, byt dom skadade delarna.
Citera
2017-12-02, 19:25
Medlem
hippilis avatar
Haha ja då har du sopat i framvagns balken rejält. Är det så att dom tagit bort fjädrarna så har du mer problem att vänta
Citera
2017-12-03, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Haha ja då har du sopat i framvagns balken rejält. Är det så att dom tagit bort fjädrarna så har du mer problem att vänta
Haha näe de är det inte bara famvagnen som är sned
Citera
2017-12-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Du får nog förklara lite bättre hur du menar med sned? Jag kör själv en 240 som är original och har skruvat i dessa bilar i många år men fattar inte hur du menar?
Och ja om du kommer till ett vägarbete som garanterat är skyltat så bör det vara ditt ansvar att anpassa farten. Men min gissning eftersom du är intresserad av en bil som är så sänkt att den knappt är körbar så har du kört alldeles för fort
Jag körde i cirka 20km och den ska höjas köpte den precis och då var den så sänkt. Men hur ska jag göra så att motorn inte faller ned när jag tar bort balken då?
Citera
2017-12-03, 14:46
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Men hur ska jag göra så att motorn inte faller ned när jag tar bort balken då?

Du får väl göra som alla andra... Hänga motorn i en motorlyft.

https://m.verktygsboden.se/verkstadskranar/motorlyft?vat=1&gclid=CjwKCAiA3o7RBRBfEiwAZMtSCf2-slfzHPjcORnu--5k4kwPSkHVjpo0vTWiwCE3V0CyydG44jBHuRoCMCcQAvD_BwE

Alternativt ett lyftok som man ställer på innerskärmarna och låter motorn hänga i.

http://stitools.winbasonline.se/SE/Catalog/domkraft/2885.html
Citera
2017-12-03, 17:06
Medlem
Om framvagnen blir sned efter att kört över plåtar som är ca 2 cm tjocka, bör du nog bogsera den till skroten. Har du däremot kört på något så att framvagnen blivit sned bör du fått personskador med... du är säker på att framvagnen blivit sned? Inte bara hjulinstälningen som blivit påverkad?
Citera
2017-12-03, 20:22
Medlem
godboys avatar
Ja inte är det vägarbetets fel. Din bil har helt enkelt inte haft rätt utrustning och varit kraftigt modifierad. Lyckligtvis är man synnerligen restriktiv med att betala ut ersättningar vid skador på fordon vid skador p g a vägens skick. Det är förarens ansvar att anpassa körningen.
Citera
2017-12-04, 03:47
Medlem
INTPs avatar
240 har länkarmar av pressad plåt, som brukar vara det första som ger med sig när ett framhjul tar emot något för hårt. Det uppenbara resultatet blir att hjulet hamnar längre bak, och styr fel (minns inte på rak arm om det pekar utåt eller inåt när det ska stå rakt). Typ sju skruvar som behöver tas loss för att byta den, inget komplicerat - kör man folkrace med 240 har man med sig länkarmar i reserv och byter mellan heaten vid behov, om man inte redan har bytt till starkare ersättningsgrejer. Sedan behöver man dock göra en framvagnsinställning för att se att vinklarna är rätt, det är verkstadsjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in