Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Det är kanske en mer uitbredd uppffattning i svensk media än öster om Bottenhavet.
Som svensk läser jag givetvis svensk media.
Det är ett känt faktum att Trumps politik är både främlingsfientlig och högerextrem.
Man protesterar i USA mot en regim som går i en profascistisk riktning på bara ett år.
Miljoner med människor reagerar på hur ICE beter sig, eller som Santana sjunger:
..rich is getting richer,The poor is getting poorer.
Om då själva kärntruppen i Maga bifaller detta så begriper jag inte vad du opponerar dig emot?
Därmed inte sagt att
alla är rasister för den skull.
Många som röstade på Trump föll för den ökända populismen och en bombastisk gubbe med storslagna löften.
Citat:
Jag kan ofta se det här perspektivet att "de är primärt motiverade av hat och rasism" i svensk press och TV, inte minst på dagstidningarnas ledarsidor.
Det stämmer, om begreppet "de" begränsas och inte innebär "alla".
Jag vet inte hur många som Trump nominerat som de facto är högerextrema. Som jag lagt in i tråden allt eftersom.
Skandaler i chattar som är rasism och högerextremism. Antisemitism som florerar för fullt sen Tucker bjöd in Fuentes.
Trumps sjuka benådning av allt från dömda nazister till kristna supporters. Att Bondi anställt en J6er på JUSTIEDEPARTEMENTET som skanderade död åt poliser.
Syltryggen Vance som slätar över både chatten och den av Musk anställda rasisten på DOGE som promotade eugenik. Att fullt vuxna män är kids man ska ha överseende med..
Att AfD i Tyskland backas upp och är i USA och lär upp sig av administrationen. Fucking nazimedlemmar som är pro Putin och som säkerhetsklassat efter flera års bevakning som högerextrema.
Trump, Musk och Vance definition av patrioter.
And on and on and....
Om man inte backar från Trump efter allt detta är man en medlöpare - om än passiv.
Ett blindstyre som mer likt en gapande fågelholk.
Detta är problemet med många inom MAGA.
För att Trump och Trumps administration är ett enda fett hot mot demokratin. Mot tryckfrihet. Mot religionsfrihet.
Citat:
Gelins tes är just att Trump-väljarnas viktigaste motivation är främlingshat och rasism, och att de inte drevs av ihoprasade privateonomier eller förlorade/deprecierade jobb
Här gäller det som sagt att sålla agnarna från vetet för faktum är att det ena behöver heller inte utesluta det andra.
Om huvuddelen är egen ekonomi så kan lika gärna samma person härbärgera andra åsikter.
Att vilja förändra och strama upp invandringspolitik är en sak och inte mig emot - men the devil is in the details.
Vad som är väldigt patetiskt enligt mig är när vissa haters eller kristna drar på sig dubbel offerkofta och känner sig förolämpade och framställer sig som offer.
Citat:
"Snart flyttar en öppet främlingsfientlig president in i Vita huset. Och det är tydligt att Donald Trump ser sin valseger som ett mandat för vit nationalism"
Detta skrev 2016 och 2025 börjar det lukta skit.
Jag skulle dock själv ha skrivit kristen nationalism och högerextremism än vit kopplat till nån identitär ideologi om en vit etnostat.
Men ingen kan ha missat Great Replacment Theory och snyftande om risken att vara utrotningshotad?
Citat:
DN och andra Bonniertidningar är starkt för marknadsliberalism, avregleringar och en "städad" högerpolitik, ekonomiskt alltså, ungefär som under Reinfeldt-epoken - därför är det känsligt för dem att på något vis kännas vid att arbetarklassen och de som inte har en miljon på banken får betala ett pris för den sortens förändringar, och att stödet för Trump har något att göra med detta.
Är det?
Jag är av den sort som snarare anser att folk behöver se över vad som är arbetarklassens framväxt, varför behovet av fackföreningar uppstått, kampen för rättvisa om det så är för kvinnor, barn eller andra medborgarrättsliga kamper.
Det ligger inte så väldigt långt bak i tiden och demokrati vårdar man.
Jag må låta som Kata Dahlström men det ligger djupare än så.
De upproren som fanns historiskt var inte populistiska.
Men det var ett jäkla röj mot
överhögheten.
De var faktiskt emot sådana som Trump med quick fix och falska löften. Som skor sig på just låginkomsttagare. Mot klyftor, mot orättvisa.
Så vad vittnar det om? Att rösta fram fascism som lösning i värsta fall? Likt Maga som röstat på nån jävla knös och inbillade sig att denna skulle ha lösningen?
Det mest underliga är att de hade alla varningssignaler och en prövoperiod. De köpte inte grisen i säcken.
För folk har tamejfan inte blivit mer fattiga eller mer arbetarklass än tidigare i historien.
Föll de för populismens kärna? Att peka ut en ultimat fiende och syndabock och tro att det sen löser sig via en som Trump?
Ingen aning om det heller men i min värld är det korkat.