Vägen, Trump och lögnerna: bönefrukost visar upp den amerikanska högerns djävulspakt.
De hade samlats på torsdagen i den stora balsalen på Washington Hilton-hotellet för den nationella bönefrukosten , ett årligt evenemang.
De hade kommit för att be en bön för Fadern, Sonen och den Helige Ande.
Fadern var Donald Trump som, trots att han skickade federala miliser att ströva omkring i Minneapolis, hotade med att invadera Grönland och förmedlat lögner dussintals gånger, förblir den religiösa högerns herre och räddare.
Sonen var hans skyddsling, Nayib Bukele, El Salvadors president, som, trots dokumenterade kränkningar av mänskliga rättigheter och massgripanden som svepte bort 3 000 barn , berömdes av en kongressledamot för ledarskap som visar "karaktär" och "samvete".
Och den heliga anden var det republikanska partiets moraliska ryggrad, nu reducerad till en fantomtråd. ”Trumps makt tvingar dig!” som Exorcisten nästan sa.
Trump, 79, välkomnade två speciella gäster. Han beskrev Bukele, som "en av mina favoritpersoner" och "en fantastisk allierad", och noterade: "Han driver ganska stora fängelser."
Sedan sa Trump: ”Vi har idag sällskap av en mycket, mycket modig och underbar man. Kongos president."
”Presidenten, skulle du vilja resa dig upp?” Tshisekedi kunde han väl inte uttala.
”Du är en modig man”.
”Religion”, funderade han. ”Man måste tro på något. Man måste tro att det vi gör, det finns en anledning till det. Det måste finnas en anledning till det. Vi arbetar alla och vi gör, vi beter oss. Jag menar, jag beter mig för att jag är rädd att inte göra det, okej, för att jag inte vill hamna i trubbel.”
"Jag menar, jag är inte en perfekt kandidat men jag gjorde otroligt mycket gott för perfekta människor."
Trump är den persiske kungen Cyrus den store, som kanske inte förkroppsligar kristna värderingar men ändå är Guds utvalda instrument för att uppnå ett visst syfte – nämligen att vända trenden mot det liberala, gudlösa Amerika. Oavsett om några av de tio budorden krossas längs vägen.
https://www.theguardian.com/us-news/2026/feb/05/trump-religious-right-republicans