2026-01-27, 22:04
Medlem
knashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Kul att du pratar om vad som är "uråldrigt" men sedan gör klart att Trump är inspirerad av en president från artonhundratalet. Det som är föråldrat är tariffer. Och Trump kommer inte att kunna ersätta inkomstkällorna på detta sätt, eftersom hans regering spenderar på historiska rekordnivåer.
haha vilken koppling du gör. Men du missar poängen.
"Hans regering" tror du Trump har sett till att Usa är i 3 trilloner i skuld? Läste nånstans att 20% skatteintäkterna går till att betala ränta på statsskulden. Vilka ska ha den? FED!
Ända sättet att lösa den skiten är att göra om det monetära systemet från grunden och helst med så lite påverkan för fotfolket som möjligt, men jag tror det gamla gardet kommer streta emot.

Läste på twitter: 3 trillions in dedt? More like 3 trillions in fraud!
Citera
2026-01-27, 22:12
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knash
"Hans regering" tror du Trump har sett till att Usa är i 3 trilloner i skuld? Läste nånstans att 20% skatteintäkterna går till att betala ränta på statsskulden. Vilka ska ha den? FED!

Fed ger väl inte ut riks obligationer?
Är det inte US treasury som gör det?
Och Trumps kabinettsek. Scott bessent styr det departementet.
Och räntan betalas till den som äger obligationerna. Världen om.

Det Fed gör är att reglera Usas fiskala policy och styrränta och låna ut dollar till treasury samt stödköpa treasury bills när ingen annan vill.

Rätta mig gärna ifall jag har fel.
Citera
2026-01-27, 22:13
Medlem
mearshimers avatar
Hur mycket har Usas statsskuld ökat med under Trumps administration?

Jag gissar på 12 triljoner dollar utav 30 triljoner dollar i samlad statsskuld
Citera
2026-01-27, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Hur mycket har Usas statsskuld ökat med under Trumps administration?

Jag gissar på 12 triljoner dollar utav 30 triljoner dollar i samlad statsskuld

Jag vågar inte ens gissa hur det ser ut om 3 år. Frågan är om USA kommer att överleva som nation efter 8 år med Trump.
Citera
2026-01-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knash
Ända sättet att lösa den skiten är att göra om det monetära systemet från grunden och helst med så lite påverkan för fotfolket som möjligt, men jag tror det gamla gardet kommer streta emot.

Läste på twitter: 3 trillions in dedt? More like 3 trillions in fraud!

Problemet är att Trump inte stänger "primärunderskottet" (alltså underskottet innan man tar hänsyn till räntebetalningar) heller. På så sätt kommer att ränteutgifterna bara att öka - och dessutom så blir varken Trump eller framtida regeringar fria från räntebetalningar på de lån som tagits tidigare heller.
Citera
2026-01-27, 22:44
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Problemet är att Trump inte stänger "primärunderskottet" (alltså underskottet innan man tar hänsyn till räntebetalningar) heller. På så sätt kommer att ränteutgifterna bara att öka - och dessutom så blir varken Trump eller framtida regeringar fria från räntebetalningar på de lån som tagits tidigare heller.
I hans januari budget önskar han höja Pentagons anslag med 500 miljarder dollar.

Republikanerna lever efter tesen att statsskulden inte är ett problem när de är vid makten.
Men när en demokrat blir vald så är den det enda de vill prata om. Då ska man plötsligt tänka på skenande skulder.

Hur kommer det sluta?
En demokrat blir vald. Denne sänker anslag och höjer skatter på alla som tjänar mer än 400k usd. Samt en höjning av företagsskatt och en en gångs Wealth tax. I syfte att nå en balanserad budget så att obligationsmarknader får tillit till US t Bills igen. Och Usas kreditbetyg höjs.

Miljardärerna kommet tjura och finansiera en fejk gräsrotsrörelse såsom tea party. Och kräva att medicare ska privatiseras mot att de inte ska stänga ner den federala staten när skuld taket ska höjas.
Citera
2026-01-28, 05:25
Medlem
Seabeers avatar
Jag har väldigt dålig koll usas politik. Vad händer om Trump förlorar mellanårsvalet?
Citera
2026-01-28, 07:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
I hans januari budget önskar han höja Pentagons anslag med 500 miljarder dollar.

Republikanerna lever efter tesen att statsskulden inte är ett problem när de är vid makten.
Men när en demokrat blir vald så är den det enda de vill prata om. Då ska man plötsligt tänka på skenande skulder.

Hur kommer det sluta?
En demokrat blir vald. Denne sänker anslag och höjer skatter på alla som tjänar mer än 400k usd. Samt en höjning av företagsskatt och en en gångs Wealth tax. I syfte att nå en balanserad budget så att obligationsmarknader får tillit till US t Bills igen. Och Usas kreditbetyg höjs.

Miljardärerna kommet tjura och finansiera en fejk gräsrotsrörelse såsom tea party. Och kräva att medicare ska privatiseras mot att de inte ska stänga ner den federala staten när skuld taket ska höjas.
SÅ är ju det alltid i R, när de inte är vid makten så är statsskulden ett G I G A N T I S K T problem.
När de är vid makten så bryr som sig inte ett jävla skit.
Och donalds hen har ju ljugit vad hen ska göra med statsskulden och sagt jag ska sänka och radera den, och enda som skett är en acceleration av statsskulden och inte köpt något för pengarna som är till gagn för medborgarna i USA.
För det viktiga med donalds och även R genom åren, det är göra det stackars rika rikare, som det är så synd om.

Har ens donalds haft något förslag som är till gagn för USA medborgare och nu pratar vi om icke politiska saker och faktiska saker som är till gagn för alla.
Vet fansen ropar gjort detta och detta och detta, men det är oftast inte mycket hänga i granen alls, eller som sänka läkemedelskostnaderna har inte mycket med statsbudgeten och göra.
Militären är ett enda stort slöseri med pengar och ser mer ut som socialbidrag för de rika, och när de själva berättar att de vet inte vad de ska göra av sina pengar och beställer saker som bara hamnar i en hög någonstans och som ingen vet vad de ska göra med.

Undrar varför donalds inte klarar av att göra något för folket som tex Joe gjorde, sure en svårt osexig infrastrukturs bill, men det är till alla och inte ett fåtal.
Och framförallt har man då köpt något för pengarna man lånar, än göra de stackars rika som det är så synd om ekonomiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Jag har väldigt dålig koll usas politik. Vad händer om Trump förlorar mellanårsvalet?
Göra som de vill blir ju då svårare, och antar exekutive orders som kommer hagla in istället.

Men de blir väl tvungna att samarbeta lite, men tror inte dom klarar av det och med hur det sett ut upp tills nu.
För hur ska någon klara av att samarbeta som fullkomligt skiter i allt och alla som inte slickar dom i räven, vet inte hur det ska gå till med så svårt polariserade "politiker".

Kort och gott, det kommer bli halt om så blir fallet.
Citera
2026-01-28, 10:15
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Han kan inte få igenom lagförslag, eller budgetar.
Hans kabinett släpas in till utfrågning varje dag om man så känner för det.
Representanthuset kan väcka riksrättsåtal
Citera
2026-01-28, 20:15
Medlem
mearshimers avatar
Bigmac Trump höll ett rally igår i Iowa.
Inte så välbesökt. Här är en bild från läktaren

https://postimg.cc/8fFDF5gv
Citera
2026-01-28, 20:25
Medlem
GustavAnders avatar
Nån som vet vad Trump menar med hoten mot Iran, att dom måste skriva på " avtalet"
vilket avtal menar Trump??
Citera
2026-01-28, 21:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Nån som vet vad Trump menar med hoten mot Iran, att dom måste skriva på " avtalet"
vilket avtal menar Trump??
Detta?

https://www.bbc.com/news/articles/cly5pd459gko
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in