2025-11-21, 09:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Även de förra presidenterna före Trump förde ett "War och Drugs".
Var det under Clintons eller Obamas tid som de gick hårt åt i Colombia då ?
Med en hel del brutala metoder.
Det gav effekt och odlingen av kokablad minskade kraftigt.
Men eftersom strömmen av knarkpengar försvann så avfolkades många byar i Colombia
och som nu står helt övergivna.
I synnerhet ungdomarna försvann, förmodligen till städerna.
Men många av dem blev då ännu mera kriminella än innan ?

Hade tex thé-, kaffe- och kakao-odlingar lönat sig bättre hade de kanske klarat sig bättre ?

USA har mer eller mindre deklarerat att de ligger i krig mot knarket.
Då är det helt adekvata metoder som behövs.

Att som Demokraterna säger att militären ska vägra ÖBs (= Trumps) order är detsamma som att uppmana till myteri och landsförräderi. Landsförräderi kan straffas med dödsstraff i USA.
Där har Trump helt rätt.
Den vanliga metoden har varit arkebusering, åtminstone vid tidigare konflikter förr i tiden..
Demokraticlownerna leker verkligen med elden och döden på samma gång. Och vet inte
vad de håller på med egentligen ? Vill de att knarket ska trasa sönder USA inifrån ?

Att tex Clinton och Obama inte gjorde mera för att stävja eländet är helt obegripligt.
Obama drev ju bland annat krig i Afghanistan och hade då Republikanerna gått ut och sagt att militären skulle vägra lyda order. Så hade Obama kunnat sagt precis samma sak, att det handlar om
myteri och landsförräderi.
Och hade helt kallt kunnat sagt att dessa Republikaner skulle ställas inför krigsrätt och arkebuserats.

Knarket bidrar också till en annan sak, ett okontrollerat flöde av svarta pengar som inte går att styra.
Annars så när det gäller vita pengar så kan de kontrolleras framförallt med ränteverktyget.
Och IRS revisioner. Plus bankernas slutrapporter.

Colombia och Venezuela lever mycket farligt nu och snart är de i samma situation som Afghanistan var i förr. Att uppåt 40 % utöver Afghanistans BNP utgjordes av knarkpengar.
Det går under dessa förhållanden inte att styra ekonomin längre när så stora helsvarta kriminella pengar är i omlopp utanför bankernas kontroller.
Det komiska är att Venezuela har en mycket blygsam tillverkning av droger.
Och ingen har vunnit mot droger, och inte ens nära.
Det är ett fallerat krig som aldrig kommer bli vunnit.

Och det komiska med donalds det är att hen inte fattar stora delar av smugglingen gör över bevakade övergångar.
De kommer aldrig uppnå något.
Men antar de kommer köra samma påståenden om stora framgångar och stå framför droger och pengar, samtidigt konsumenten har alla droger den behöver oavsett.
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja. Hoppas även att fler amerikaner fattar att Trump är fascist. Pollen av Fox News har gett mig lite hopp igen. Se mitt inlägg ovan.
DU ser ju donalds fansen här, de blir sura när man pekar på fascismen som kommer ur donalds och hans hantlangare.
Och tycker vi är dumma för att åter vad det faktiskt är.

Har frågat detta ett gäng gånger och även mig själv, och det är förstår ni inte eller låtsas ni bara.
Det jag svaret jag kom på var att en del förstår inte, då de är radiostyrda av kaninhålet där viss fakta inte får existera om donalds.
En del låtsas har jag märkt, men ingen större skillnad mellan dom två.
Dock en sak intressant att fascister ökar i antal och att de tror det är något bra.
Senast redigerad av klyban 2025-11-21 kl. 09:47.
Citera
2025-11-21, 09:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att den amerikanske presidenten är både statschef och regeringschef, i en och samma person, är något som jag faktiskt aldrig har sett påpekat i en bok eller tidning (och jag har läst ganska mycket om amerikansk politik) - det gick upp för mig för bara några år sedan. Det är en helt unik ordning bland moderna demokratiska system, och tyvärr öpnnar det en slags bakdörr för att försöka göra presidenten till en enväldig kung, ifall man har tillräckligt tunnelseende fans och även en blint lojal skara followers i kongressen.
Det är sant (finns inga andra exempel?). Det har jag inte heller funderat på. Till på köpet ÖB.

Jag skulle önska att man gjorde polls i USA med frågan: "Är Trump fascist?"
Senast redigerad av Madagascar 2025-11-21 kl. 09:52.
Citera
2025-11-21, 09:51
Medlem
Seabeers avatar
Har inte Donald någon rådgivare??? Att önska livet ur oliktänkande kan nog få den mest inbitna Maga supportern att tveka lite på sin ståndpunkt i det hela.

Tänk typ Obama eller Reagan hade uttalat sig på detta vis.

Han börjar ju skena totalt .
Citera
2025-11-21, 09:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja. Hoppas även att amerikaner fattar att Trump är fascist. Pollen av Fox News har gett mig lite hopp igen. Se mitt inlägg ovan.
Pollenallergi?

Ihop med att broder Epstein beter sig som en poltergeist i Vita huset, så är det väl en rätt förväntad reaktion.
Han är kränkt och desperat.

Tig, din gris till kvinnlig reporter. Gapar om MTG som landsförrädare...
kränkt av Seth Meyers. Han ska avskeda Jimmy Kimmel igen.

I’ll Go When You Go,’ svarade Kimmel.
“Let’s ride off into the sunset together like Butch Cassidy and the Suntan Kid. "😂

Idag ska Mamdani till Vita huset.
" Kommunisten" som hans papegoja Leavitt sa nyss.
Madre Mia, det var vågat att besöka den eldsprutande draken just nu..

En fråga.
Det var inte bara hans egna ord.
Vet du vad/vem han retweetade om att de skulle hängas?
Citera
2025-11-21, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nu kom ju den informationen direkt från Istanbul, Turkiet så vi vet inte exakt om tidsstämplar och annat är korrekt och vad som sades.
Khashoggi skulle bara ett litet ärende till Saudis konsulat för att hämta en kopia på sitt skilsmässointyg så att han kunde gifta sig med sin nya kärlek.

Turkarna hade ju buggat hela konsulatet för att de begrep redan för länge sedan att Saudi var inget
land att lita på ibland.
Tex övervakningsfilmen där Khashoggi går in i konsulatet fanns i turkarnas händer.

Turkarna visste att Saudi kunde hitta på konstiga och bisarra saker ibland, just genom att de
lever benhårt kvar i Medeltiden.
Och ibland tycks de se fiender överallt.

Det var ju till och med på gång att turkarna skulle gräva upp avloppen för att leta efter Khashoggis DNA.
Vet ej om det gjordes ?

Läste det som skrivits av CIA, men turkarna håller förstås klaffen, och yppar bara det som de kan tillåta.
Turkarna har förstås också "filtrerat" det som gick vidare till CIA.
Turkarna vill väl inte förvärra relationen med Saudi trots allt ?

Tillsvidare så står visst konsulatbyggnaden tom och oanvänd.
Turkarna hade bland annat hittat blodspår i badrummet där, mm...

Hela den arabiska halvön, Persiska Gulfen, Röda Havet mm, är historiskt sett ett mycket blodbesudlat område. De olika emiraten och Kungahuset Saud var ofta svurna dödsfiender under många 100-tals år.

Ibland var de osams över rena struntsaker. Det kunde vara förenat med livsfara att korsa gränserna där förr i tiden.
Den enande kraften är numera till viss del Egypten genom Suez-kanalen. Och alla dessa knasländerna måste hålla sig väl med Egypten, annars kan de glömma att få använda kanalen.
Och där ingår även tex Iran.

De skojas allmänt om att skaffa en läkarexamen i Saudi är väldigt enkelt, du behöver bara kunna konstatera att en människa är död, och att skriva ut dödsattester och i stort sett inget annat.
Plus att ska du ha en högre läkarexamen i Saudi så är det bara att lära sig att stycka och paketera en kropp i ett par stora resväskor på bara 30 minuter. Typ ??

Ingen annan vanlig saudier litar nämligen på en saudisk läkare. Därför är de flesta läkare och annan vårdpersonal faktiskt oftast från tex Indien. Men då utbildad i Väst förstås.
Saudierna själva litar nämligen inte på varandra och det finns många exempel där de anhöriga anklagar den saudiska läkaren för att ha haft ihjäl patienten.
Anklagelser som kan sluta mycket illa för de inblandade.
Därför är det i regel inga saudier som vågar bli läkare.
I vart fall om de ska till att arbeta inne i Saudi.

Saudierna själva verkar resonera ungefär som Jehovas vittnen, att människan är skapad till Guds avbild.
Det står också så i Första Moseboken i Bibeln.
Och därför får man inte göra några som helst ingrepp i kroppen för
det är att störa Guds skapelse.
Då låter de hellre patienten dö istället.
Hur konstigt det än låter.

Har du en stroke doktorn?

Och nog är turkarna lika duktiga på att få tidsstämplar och översättningar rätt som vilket annat land som helst. Du låter desperat nu. Men framför allt förvirrad.
Citera
2025-11-21, 10:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Att den amerikanske presidenten är både statschef och regeringschef, i en och samma person, är något som jag faktiskt aldrig har sett påpekat i en bok eller tidning (och jag har läst ganska mycket om amerikansk politik) - det gick upp för mig för bara några år sedan. Det är en helt unik ordning bland moderna demokratiska system, och tyvärr öpnnar det en slags bakdörr för att försöka göra presidenten till en enväldig kung, ifall man har tillräckligt tunnelseende fans och även en blint lojal skara followers i kongressen.
Peron i Chile tillät fria val och gick via demokratin på 70 - talet.
Det ses i varenda hörn där högerextremism kryper in framvägen.

"Leaders like Trump, Bolsonaro, Modi, and
Orbán are helping to take contemporary far-right populism back to its fascist roots."

"Like the classic fascists, wannabe fascists are always right-wing populists."

"Wannabe fascists do not openly advocate for fascism, but they gravitate toward fascist political styles and behaviors.
The historical fascists, wannabe fascists, and many populists are traveling different but interconnected paths."

"The primary aim of fascism was to destroy democracy from within, in order to create a modern dictatorship from above."

Finchelstein, Federico (2024)The wannabe fascists: a guide to understanding the greatest threat to democracy.
Senast redigerad av develi 2025-11-21 kl. 10:24.
Citera
2025-11-21, 10:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Pollenallergi?

Ihop med att broder Epstein beter sig som en poltergeist i Vita huset, så är det väl en rätt förväntad reaktion.
Han är kränkt och desperat.

Tig, din gris till kvinnlig reporter. Gapar om MTG som landsförrädare...
kränkt av Seth Meyers. Han ska avskeda Jimmy Kimmel igen.

I’ll Go When You Go,’ svarade Kimmel.
Let’s ride off into the sunset together like Butch Cassidy and the Suntan Kid. "😂

Idag ska Mamdani till Vita huset.
" Kommunisten" som hans papegoja Leavitt sa nyss.
Madre Mia, det var vågat att besöka den eldsprutande draken just nu..

En fråga.
Det var inte bara hans egna ord.
Vet du vad/vem han retweetade om att de skulle hängas?
:-D

Jag antar att han vill hänga demokraterna som sa man inte ska följa olagliga ordrar.

"Donald Trump
@realDonaldTrump • Truth Social icon Truth Social • November 20, 2025 @ 9:12 AM ET
Truth Social icon
View on Truth Social
RT @P78 HANG THEM GEORGE WASHINGTON WOULD !!!"

https://rollcall.com/factbase-twitter/?platform=all&sort=date&sort_order=desc&page=1

Jag vet ej vem P78 på Shit Social är. Om du kommer fram till det berätta gärna
Citera
2025-11-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Peron i Chile tillät fria val och gick via demokratin på 70 - talet.
Det ses i varenda hörn där högerextremism kryper in framvägen.

"Leaders like Trump, Bolsonaro, Modi, and
Orbán are helping to take contemporary far-right populism back to its fascist roots."

"Like the classic fascists, wannabe fascists are always right-wing populists."

"Wannabe fascists do not openly advocate for fascism, but they gravitate toward fascist political styles and behaviors.
The historical fascists, wannabe fascists, and many populists are traveling different but interconnected paths."

"The primary aim of fascism was to destroy democracy from within, in order to create a modern dictatorship from above."

Finchelstein, Federico (2024)The wannabe fascists: a guide to understanding the greatest threat to democracy.
Isabel Peron i Argentina, väl. Men Trump dyker upp i ett land som i minst hundra år har uppfattats som en av "de stora demokratierna", en stabil bastion för demokratiska metoder och fria medier, i alla fall på hemmaplan,

Trump är delvis en produkt av genuint ameriokanska egenheter, t ex den starka och virulenta kristna högern, som inte har en fullskalig motsvarighet i något västeuropeiskt land, möjligen i Polen.
Citera
2025-11-21, 11:40
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Har inte Donald någon rådgivare??? Att önska livet ur oliktänkande kan nog få den mest inbitna Maga supportern att tveka lite på sin ståndpunkt i det hela.

Rådgivare hjälper nog inte om man har demens och psykiska störningar.
Citera
2025-11-21, 11:51
Medlem
Seabeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
Rådgivare hjälper nog inte om man har demens och psykiska störningar.

Nä exakt.

Har svårt att se han orka ens sitta tills nästa mellanårsval, Hans psykiska hälsa har dalat ordentligt senaste 3 månaderna. Vi kunde handskas med Trump innan men nu börjar det gå bananas…

Han påminner lite om Nixon faktiskt.
Citera
2025-11-21, 12:30
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Så är det, och här ser man problemet när grundarnas ramverk med s.k checks and balances som motvikt till den enorma makt som man lagt i Presidentens knä faller ihop.

Detta pga att Amerikanerna de senaste decennierna åren inte vårdat sin demokrati utan tvärtom tillåtit framför allt det högre rättsväsendet att bli genompolitiserat och enbart ytterligare ett partipolitiskt verktyg inom det föråldrade och misslyckade tvåpartisystemet.
Citera
2025-11-21, 12:33
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer

Det har han säkert, dvs rådgivare som han till och med lyssnar på och som förser honom med beslutsunderlag.

Problemet är ju att Trump pga sitt snabbt tilltagande mentala förfall ofta glömt vad han tyckte dagen innan, dvs deras tidigare inspel och rådgivning har ingen påtaglig bäring på hans beslut när de väl fattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in